خبرگزاری کار ایران

پیام شهردار تهران به مناسبت ۲۰ مهر «روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی»

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۴

شهرداری تهران در سال‌های اخیر با نگاه به این واقعیت با اجرای طرح‌های مختلف در مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن با به کار بستن راههای کوتاه مدت و فوری در کناراجرای طرح‌های بلند‌مدت در شاخه‌های پیشگیری، آمادگی و مقابله حرکت کرده است.

ایلنا: محمد باقر قالیباف، شهردار و رییس ستاد مدیریت بحران شهر تهران در پیامی به مناسبت ۲۰ مهر «روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی» تصریح کرد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مختلف در مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن با به کار بستن راه‌های کوتاه مدت و فوری در کناراجرای طرح‌های بلند‌مدت در شاخه‌های پیشگیری، آمادگی و مقابله حرکت نموده است.

به گزارش ایلنا متن کامل این پیام به شرح زیر است:

شهر محصول برخورد و تلفیق سه بعد مجزای «محیط طبیعی»، «محیط انسانی ساخت» و «محیط اقتصادی و اجتماعی» است و سوانح طبیعی از عمده مخاطرات در جوامع انسانی است که بخشی از علل وقوع آن به قوانین طبیعت و همچنین عملکرد انسان‌ها، رشد شهرنشینی و کم توجهی به توسعه پایدار باز می‌شود. در این میان زلزله به عنوان عمده مخاطره طبیعی فلات ایران، کشورمان را در زمره ۱۰ کشور لرزه خیز جهان و پنجمین کشور لرزه‌خیز آسیا قرار داده است. کلانشهر تهران نیز به لحاظ واقع شدن در منطقه‌ای با گسل‌های فعال در کنار کلان شهرهای جاکارتا، استانبول، توکیو با مخاطره جدی لرزه علاوه بر سایر بلایای طبیعی دیگر مواجه است.

شهرداری تهران در سال‌های اخیر با نگاه به این واقعیت با اجرای طرح‌های مختلف در مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن با به کار بستن راههای کوتاه مدت و فوری در کناراجرای طرح‌های بلند‌مدت در شاخه‌های پیشگیری، آمادگی و مقابله حرکت کرده است. از یکسو با پیش بینی مشوق‌های ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و اجرای الگوهای نوسازی، طرحی اساسی و موثر را برای مقاوم سازی ابنیه شهری دنبال می‌کند و از سوی دیگر با اجرای طرح‌های پیشگیری و آمادگی زمینه ارتقای توان مقابله مدیریت شهری و شهروندان را فراهم آورده است. بدیهی است هدف مهم «کاهش اثرات بلایای طبیعی» که ۲۰ مهر، روز ملی تلاش برای تحقق این هدف نامگذاری شده است، در گرو اجرای طرح‌های بیشمار از سوی بیش از ۸۰ نهاد و سازمان عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران و در عین حال مشارکت عمومی شهروندان است.

در واقع فعال شدن هرچه بیشتر سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران و مشارکت آنان در طرح‌های کاهش مخاطرات سوانح طبیعی از جمله ضرورت‌های مدیریت بحران این کلانشهر به شمار می‌آید. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان بازوی این ستاد از یک سو بسترسازی تحقق این اهداف را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر با توجه به الویت‌ها، طرح‌هایی اساسی را در دست اجرا دارد. مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران، مجموعه‌های‌ اسکان‌اضطراری پارک‌های پیرامون شهر و پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران بخشی‌از سرمایه‌های اصلی مدیریت بحران تهران به شمار می‌آید که از قابلیت‌های مناسبی برای رشد و توسعه برخوردارند.

در عین حال ذخیره‌سازی اقلام امداد و نجات، تشکیل ستادهای مدیریت بحران تا سطح نواحی و محلات، ایجاد گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) و اجرای برنامه‌های آموزشی و مانور‌های آمادگی و تشکیل گروه‌ مدیریت بحران اماکن عمومی بخشی دیگر از تامین زیر‌ساخت‌ها محسوب می‌گردد که حفظ، گسترش و ارتقای آن‌ها برای دستیابی به چشم‌انداز‌های ترسیم شده ضروری است. ضمن گرامیداشت این روز ملی، امیدوارم با همدلی و همکاری همه دست‌اندرکاران ذی‌ربط بتوانیم این فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را که «تهران باید به شهری با هویت ایرانی و اسلامی، زیبا و روح‌نواز، دارای رفاه و مقاوم تبدیل شود»، اجرایی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز