خبرگزاری کار ایران

شهرداری ۳ برابر بیش از دولت به مترو کمک کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۵

دولت در طی سال‌های ۸۴ تا کنون مبلغ ۸۷۸، ۱ میلیارد ریال از بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است که تنها ۴۹ درصد از اعتبارات مصوب است. در این مدت شهرداری تهران رقم ۸۴۹، ۴ میلیارد ریال یعنی نزدیک به ۶/۲ برابر بیشتر از دولت، یارانه به متروی تهران پرداخت کرده است.

ایلنا:‌ مدیرکل برنامه ریزی و کنترل عملکرد معاونت ترافیک با بیان اینکه مقایسه کمک‌های دولت نهم و دهم با دولت‌های قبل مقایسه نادرستی است زیرا روند توسعه مترو بعد از سال ۸۴ شتاب مضاعفی یافته، گفت: آمار به وضوح نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر کمک شهرداری به مترو ۳ برابر بیشتر از دولت بوده و در واقع کسری دولت در پرداخت‌ها از سوی شهرداری جبران شده است.

به گزارش ایلنا، مسعود رنجبریان، در خصوص بحث‌های مطرح شده مبنی بر اینکه دولت ۱۱ برابر دولت‌های قبل به مترو تهران کمک کرده است گفت: قبل از مقایسه کمک‌های دولت نهم و دهم با دولت‌های گذشته، باید به مسائل مهمی مانند تکالیف دولت بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بعد از سال ۱۳۸۴ اشاره کرد که در دولت‌های قبل این تکالیف وجود نداشت. همچنین باید کمک‌های دولت را در قیاس با کمک‌های شهرداری تهران مقایسه کنیم نه با کمک دولت‌های قبل، زیرا توجه به حمل و نقل عمومی در حال حاضر، بالاخص پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

وی افزود: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف است مبلغ ۴۰هزار میلیارد ریال جهت توسعه حمل و نقل درون شهری اختصاص و در بودجه سنواتی کل کشور منظور کند اما هیچ‌گاه از زمان تصویب قانون دولت در بودجه سنواتی کل کشور حتی ۵۰ درصد از مبلغ فوق را پیشنهاد نکرده است.

رنجبریان گفت: از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال جاری در حدود ۹۰ کیلومتر مسیر مترو احداث و از این مقدار ۶۰ کیلومتر مسیر مورد بهره برداری قرار گرفته است. با توجه به افزایش تورم، قیمت تمام شده یک کیلومتر مسیر مترو با احتساب تجهیزات ثابت و متحرک از ۳۰۰میلیارد ریال به ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است که به طور متوسط می‌توان قیمت تمام شده یک کیلومتر مسیر مترو را ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد که با یک حساب سرانگشتی ساده فقط احداث ۹۰ کیلومتر مسیر و بهره برداری از ۶۰ کیلومتر از خطوط مترو، مبلغی در حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد داشت. از طرفی مطابق قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت می‌بایست تا ۵۰ درصد از هزینه‌های ایجاد مترو را پرداخت کند که در دولت نهم و دهم تنها مبلغ ۶۳۰، ۱۲ میلیارد ریال به متروی تهران پرداخت شده است که این رقم تنها ۲۵ درصد از هزینه‌های متروی تهران را پوشش می‌دهد نه ۵۰ درصد.

وی با بیان اینکه در این میان باید دید که شهرداری تهران طی سالهای ۸۴ تا ۹۱ چه مبلغی را به متروی تهران پرداخت کرده است، افزود: شهرداری تهران در طی این سال‌ها مبلغ ۱۵۶، ۳۸ میلیارد ریال در وجه شرکت متروی تهران کارسازی کرده است که عملاً مشاهده می‌شود کمک شهرداری در مقایسه ۳ برابر بیشتر از دولت بوده و ۷۵ درصد از هزینه‌های ساخت مترو را پوشش داده است و در واقع کسری دولت در پرداخت‌ها از سوی شهرداری تهران جبران شده است.

مدیرکل برنامه ریزی و کنترل عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد: مقایسه کمک‌های دولت نهم و دهم با دولت‌های قبل مقایسه نادرستی است زیرا روند توسعه خطوط مترو بعد از سال ۸۴ شتاب مضاعفی یافته است، تا قبل از سال ۸۴ تنها سالانه ۵/۲ کیلومتر مترو احداث می‌شد در صورتی که در حال حاضر و با توجه به امکانات ایجاد شده طی این سال‌ها نظیر بکارگیری ۴ دستگاه حفار تمام اتوماتیک و ۳ کارخانه تولید سگمنت، سالانه بیش از ۱۵ کیلومتر مسیر مترو احداث می‌شود.

وی با تاکید براینکه از اعتبارات مصوب احداث و تکمیل خطوط اولویت دار متروی تهران در بودجه سنواتی کل کشور طی سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۹۰، تنها ۷۰ درصد از اعتبارات مصوب پرداخت شده است گفت: اعتبارات مصوب حوزه حمل و نقل هر ساله علی رغم پیشنهاد اولیه دولت با افزایش چشمگیری توسط مجلس روبرو شده است و انتظار می‌رود که دولت نیز نسبت به پرداخت ۱۰۰درصدی اعتبارات مصوب و عدم کاهش اعتبارات تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی توجه و اهتمام جدی داشته باشد.

رنجبریان گفت: مطابق قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهر‌ها مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی، می‌بایست مبلغ یک میلیارد دلار از محل حساب صندوق ذخیره ارزی و در حال حاضر صندوق توسعه ملی جهت تأمین تجهیزات و احداث خطوط راه آهن شهری تهران و حومه به متروی تهران پرداخت می‌شد که علی رغم پیگیری‌های مکرر و دریافت مجوز‌های مختلف پس از گذشت سه سال از تصویب، تا کنون حتی یک ریال از این مبلغ به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

وی در ادامه در خصوص یارانه بلیت مترو نیز گفت: یارانه بلیت به منظور کمک در تأمین هزینه‌های نگهداری و بهره برداری از خطوط و ناوگان مترو است، لذا باید مقایسه‌ای فی مابین سال‌های ۸۴ و ۹۰ انجام پذیرد. در ابتدای سال ۸۴ تنها ۷۹ کیلومتر و ۳۶ ایستگاه از مسیرهای مترو مورد بهره برداری قرار گرفته بود و تعداد سفرهایی انجام شده با سامانه مترو ۲۱۴ میلیون سفر بوده است، اما هم اکنون، با بیش از ۱۴۰ کیلومتر مسیر و ۸۰ ایستگاه مورد بهره برداری قرارگرفته است که در نتیجه این افزایش، تعداد سفرهای انجام شده با مترو به ۵۷۸ میلیون سفر افزایش یافته است و دولت می‌بایست یک سوم هزینه‌های بهره برداری و نگهداری خطوط، ایستگاه‌ها و ناوگان را بپردازد، اما در سال‌های گذشته هیچگاه دولت سهم خود را به طور کامل پرداخت نکرده است.

مدیرکل برنامه ریزی و کنترل عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: دولت در طی سال‌های ۸۴ تا کنون مبلغ ۸۷۸، ۱ میلیارد ریال از بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است که تنها ۴۹ درصد از اعتبارات مصوب است. در این مدت شهرداری تهران رقم ۸۴۹، ۴ میلیارد ریال یعنی نزدیک به ۶/۲ برابر بیشتر از دولت، یارانه به متروی تهران پرداخت کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: با احتساب کمک‌های عمرانی و جاری دولت‌های نهم و دهم، در مجموع دولت ۱۴۰۰۰ میلیارد ریال به متروی تهران پرداخت کرده است، این در حالی است که در این مدت شهرداری ۴۶۰۰۰ میلیارد ریال به متروی تهران پرداخت کرده و در مجموع می‌توان گفت که شهرداری سه برابر بیش از دولت به توسعه و بهره برداری مترو کمک کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز