خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران:

دانشگاهیان مسئول عمده نازیبایی شهر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۵۸

با توجه به ساخت‌های بی‌حد و حصری که از بعد از انقلاب در شهر تهران انجام شده است موجب شده تا خیابان‌ها، اتوبان‌ها، ساختمان‌ها و فضاهای شهری که در شهر ساخته شده نگاه پایدار و ارتباط ارگانیک به شهر نداشته باشند.

ایلنا: معاون شهردار تهران گفت:‌ معماری شهر را کسانی می‌سازند که از پشت میز دانشگاه بیرون آمده‌اند در واقع بخش عمده نازیبایی که در شهر به چشم می‌آید به عهده دانشگاه و دانشگاهیان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،نخستین همایش ملی «معماری و شهر پایدار» صبح امروز با حضور، سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، عظمتی، معاون پژوهشی و فن آوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، صبری، دبیر همایش، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه مندان به موضوع شهر پایدار آغاز شد.

شوشتری، در ابتدای این همایش با اشاره به اینکه معماری شهر پایدار، مساله‌ای است که دیر به آن پرداخته شده است، گفت: نگرانی که متولیان شهر به شهر پایدار دارند، فاصله میان مطالعات و عملیات در شهر است.

او با اشاره به اینکه تعجیل در اجرای یک طرح دلیل عمده ایجاد مشکل است، گفت: برگزاری همایش ملی معماری و شهر پایدار فضای نقد را باز کرده است بنابراین بهتر است کاری کنیم که آیندگان به ما افتخار کنند مانند ما که به گذشته معماری خود مفتخریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه معماری شهر را کسانی می‌سازند که از پشت میز دانشگاه بیرون آمده‌اند، ادامه داد: بخش عمده نازیبایی که در شهر به چشم می‌آید به عهده دانشگاه و دانشگاهیان است.

او ساخت و ساز در شهر را به نوشتن انشاء تشبیه کرد و سازمان زیباسازی را موظف به پاک کردن غلط‌های املایی در شهر دانست و افزود: رفع اشکالات انشایی در شهر به عهده اساتید دانشگاه و تحصیل کرده‌های رشته معماری و شهرسازی است.

شوشتری با اشاره به ساخت‌های بی‌حد و حصری که از بعد از انقلاب در شهر تهران انجام شده است، گفت: خیابان‌ها، اتوبان‌ها، ساختمان‌ها و فضاهای شهری که در شهر ساخته شده نگاه پایدار و ارتباط ارگانیک به شهر ندارد.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، معماران، شهرسازان و طراحان با توجه به حقوق صنفی خود باید با اشکالات موجود در شهر مخالفت کرده و حتی اجازه طراحی طرحهایی که با اصول شهرسازی مغایر است را ندهند.

او با تاکید بر اینکه جسارت در طراحی و معماری به دلیل موالیدی که معلول به دنیا می‌آیند، کم شده است، گفت: در طرح تفضیلی شهر تهران موضوع آرام سازی بخش تاریخی و قدیمی در دستور کار قرار گرفته است که باید به آن توجه ویژه کرد.

شوشتری با اشاره به اینکه توجه به تهران قدیم دست گرفتن کل بافت‌های تاریخی به صورت یک جا نیست، ادامه داد: هرجا که بهانه‌ای برای حفظ بافت تهران قدیم وجود دارد به صورت پازلی کار شروع شده و با قرار گرفتن تکه‌های پازل در کنار یکدیگر هدف نهایی به دست می‌آید.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه رفع اشکالات مدیریت شهری باید توسط دانشگاه انجام شود، گفت: برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی این امکان را پیش روی دانشگاهیان قرار می‌دهد تا پروژه‌های شهری را نقد علمی کرده و به رفع اشکالات کمک کنند.

او با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی به افزایش ارتباط مدیریت شهری با دانشگاه کمک می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ پروژه بزرگ از سوی سازمان زیباسازی در حال پیگیری است اما آیا همه این پروژه‌ها درست یا اینکه باید با نقد صحیح از سوی اساتید دانشگاه به رفع اشکالات آن کمک کرد.

شوشتری نقد نشدن پروژه‌های شهری به خصوص در حوزه زیباسازی را افزایش مشکلات دانست و افزود: بعد از بهره برداری از پروژه‌های شهری، پیوست اجتماعی وجود دارد که بی‌توجهی به آن باعث استفاده نامناسب از طرح‌ها می‌شود.

به گفته مدیرعامل زیباسازی شهر تهران، تغییر و تحول مدیریتی را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که به عدم دست یابی به معماری پایدار می‌انجامد.

عظمتی، معاون پژوهشی و فن آوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز با بیان اینکه در سیر تحول دانشگاه در جهان، دانشگاه آموزشی، پژوهشی و پیشرو را داریم، گفت: دانشگاه پیشرو بهترین نوع ارتباط دانشگاه با جامعه است که به رفع مشکل جامعه می‌پردازد.

او با اشاره به فلسفه و اهمیت برگزاری همایش ملی معماری و شهر پایدار، ادامه داد: شهر پایدار شهر است که در آن بهره برداری از منابع موجود به نحوی است که آیندگان هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

عظمتی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی در تعریف شهر پایدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: بهره برداری بهینه از منابع موضوعی است که کشور ما به آن احتیاج دارد و داروی دردی است که امروز به آن مبتلا هستیم.

او با طرح این سوال که با وجود قوانین، مقررات و آیین نامه‌هایی که در طول سالیان گذشته در مورد این موضوع داشته‌ایم، چقدر در اجرا موفق بوده‌ایم، افزود: باید به پاسخ این پرسش برسیم که رابطه پایداری با شرایط روز ما چیست و پاسخ پرسش‌هایی از این دست بااجرای همایش‌ها به دست می‌آید.

همچنین رضا سیروس صبری، دبیر عملی نخستین همایش ملی معماری و شهر پایدار با تاکید بر اینکه باید با نگاه مثبت به سمت بهسازی وضعیت حال حاضر رفت، گفت: برنامه ریزی برای اجرای این همایش به عنوان محلی برای تبادل نظر یک سال پیش آغاز شد و در ‌‌نهایت با یک تلاش شبانه ریزی توانستیم به اجرای مناسب برسیم.

او با ارائه گزارشی از روند اجرای همایش و نحوه داوری مقاله‌های گفت: در مرحله اول ۳۷۷ خلاصه مقاله به دبیرخانه علمی رسید که از میان آن ۱۹۸ مقاله در سه کمیته منظر شهری پایدار و گرافیک محیطی، سیر تحول بوم‌شناسانه تاریخی معماری و شهر پایدار و شیوه‌های نوین آموزش معماری و شهر سازی پایدار پذیرفته شد.

به گفته صبری با وصول ۱۹۸ مقاله، ۱۹ داور بعد از سه بار بررسی، ۱۱۸ مقاله را برای حضور در همایش نهایی کردند که از این تعداد ۲۶ مقاله به صورت پوس‌تر چاپ و ۹ مقاله در دو روز همایش اجرا خواهد شد.

دبیر عملی نخستین همایش ملی معماری و شهر پایدار با تاکید بر اینکه مقالات از کلیه دانشگاه‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: علاوه بر ۵ بخش سخنرانی کلید و منتخب در دو روز همایش ۲ کارگاه بوم‌شناسانه منظر شهری برگزارخواهد شد.

نخستین همایش ملی «معماری و شهر پایدار» از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران و با همکاری و هماهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و با حمایت رسمی سیویلیکا، پایگاه اطلاع رسانی مقالات تخصصی ایران، ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز