خبرگزاری کار ایران

رییس بازرسی کل کشور:

با دولت سالاری مشکلات حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۰۱

سازمان بازرسی کل کشور حق بازداشت و زندان و جریمه نداریم و تا حد توان سعی کرده‌ایم در این جهت جدی عمل کنیم/ نهاد مردم سالاری در کشور تعیین کننده سرنوشت یک کشور است و ما باید از دولت سالاری به سمت مردم سالاری حرکت کنیم.

ایلنا: رییس بازرسی کل کشور با بیان اینکه متاسفانه کشور امروز دولت سالاری مدیریت می‌شود تاکید کرد: همانطور که کشور به طور کامل در اختیار دولت است منابع کشور هم در اختیار دولت قرار گرفته و ما نمی‌توانیم با دولت سالاری مشکلات را حل کنیم، باید به دنبال گسترش مشارکت مردمی در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی پورمحمدی در شصت و دومین جلسه شورای عالی استان‌ها ضمن اشاره به توجه قانون اساسی به اهمیت شورا‌ها و مشورت در مدیریت کشور افزود: ‌پیشرفت ما در طی ۳۰ سال گذشته خوب بوده است ولی متاسفانه شورا‌ها با کمی تاخیر آغاز به کار کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با انتخابات مقامات دولتی درکشور افزود: ما نباید هر سال درکشور انتخابات داشته باشیم چراکه این امر باعث می‌شود بار سیاسی سنگینی بر کشور وارد شود لذا طی ساز وکاری که در وزارت کشور درنظر گرفته شده است هر دو سال یک بار انتخابات برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای محقق شدن برنامه انتخاباتی کشور عمر نمایندگی اعضای شورای عالی استان‌ها افزایش پیدا کرد که این تجربه خوبی بود چرا که در دوره‌های ابتدایی نیاز به تعمق بیشتر داریم و نتایج و مصوبات شورا نشان دهنده مجرب شدن اعضای شورا است، متاسفانه خیلی از جا‌ها نمی‌توانیم درک خوبی از قوت‌ها و ضعف‌ها داشته باشیم که علت آن جابجایی زیاد اعضا و نمایندگان است.

پورمحمدی عملکرد شورا‌ها را مثبت دانست و گفت: من یکی از معدود افرادی هستم که از عملکرد سازمان‌ها به طور کامل آگاه هستم لذا در طول این ۸ سال ارزیابی من به عنوان یک ناظر بیرونی موفقیت شورا‌ها بوده است.

وی ادامه داد: عملکرد مناسب شورا‌ها به معنای نبود مشکلات و نکات منفی در شورای عالی استان‌ها نیست شورا‌ها نقش مهمی را در فرهنگسازی جامعه دارند که حتی مجلس کمتر از شورای عالی استان‌ها می‌تواند در این امر زمینه ساز باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشور امروز دولت سالاری مدیریت می‌شود تاکیدکرد: همانطور که کشور به طور کامل دراختیار دولت است منابع کشور هم در اختیار دولت قرار گرفته و ما نمی‌توانیم با دولت سالاری مشکلات را حل کنیم، باید به دنبال گسترش مشارکت مردمی در کشور باشیم چراکه مشارکت مردمی منابع مردمی را به دنبال خود می‌اورد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: امروز منابع دولتی و مردمی به راهکار خودشان ادامه می‌دهند و زمانی که این دو منابع به هم نپیوندد مشکلات ادامه دارد.

پورمحمدی در رابطه با مشارکت مردمی در امورکشور اظهار کرد: مشارکت مردمی به معنای رای دادن مردم نیست بلکه باید مردم در مدیریت کشور مشارکت داشته باشند و شورای عالی استان‌ها نقش مهمی در این زمینه برعهده دارد.

وی ضمن اشاره به عملکرد ضعیف شورای عالی استان در نظارت بر مدیریت شهری خاظرنشان کرد: توقع نداشتیم در برنامه پنجم توسعه در مدیریت شهری تنزل پیدا کنیم و تکلیفی که برعهده شورا‌ها بوده است حالا به یک مجوز تبدیل شود.

ریاست سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: شهر فقط یک کالبد فیزیکی یا یک دکوراسیون نیست بلکه شهر مجموعه‌ای از انسان‌های زنده است که نیازهای متفاوتی دارند و شورا‌ها باید پاسخگوی نیاز شهروندان باشند لذا نظارت شورا‌ها بر سایر سازمان‌ها به این علت است که بتوانیم پاسخگوی نیاز شهروندان باشیم.

پورمحمدی با مطرح کردن این سوال که مسئول آلودگی هوای تهران کیست، گفت: مدیریت شهری به دنبال جاده سازی است، در حالیکه جاده‌ها هنوز آماده نشده‌اند، سه برابر ظرفیت شهر‌ها وجاده‌ها ماشین تولید می‌شود و سوختی که دراختیار خودرو‌ها قرار می‌گیرد از نظر کیفی در سطح پایینی قرار دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۲ و نیم میلیون نفر درکلان شهرهایی زندگی می‌کنند که دچار مشکل آلودگی هوا هستند. چرا ما به عنوان یک کشور ثروتمند به دنبال فراهم کردن ابزار خودکشی خودهستیم و شهر باچه منطقی باید تعطیل شود.

رییس بازرسی کل کشور توسعه کشور رادر گرو توسعه مدنی دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته توسعه و صنعت بر سرمایه‌های اجتماعی تکیه دارد و این درحالی است که در کشورهای در حال توسعه صنعت بر منابع طبیعی متکی است و اهمیت ظرفیت مدنی کشور دراین آمار به طور کامل نمایان است.

پورمحمدی در رابطه با اهمیت فرهنگ سازی در کشور افزود: شهردار باید معلم مدنیت و شورا‌ها باید بستر ساز تحقق توسعه اجتماعی لحاظ شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ابراز تاسف افزود: متاسفانه نه شورای شهر‌ها و نه فرمانداری‌ها و حتی استانداری‌ها بر قوانین مسلط نیستند لذا ما نیازمند یک تحول قانونی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: ما به مصوبات شورای استان‌ها کاری نداریم ولی اگر مصوبه برخلاف قانون باشد و فرمانداری در این زمینه اقدامی نکند ما تقاضای ابطال مصوبه را به دیوان عدالت اداری ارسال می‌کنیم.

پورمحمدی ضمن استقبال از همکاری بین شورا و سازمان بازرسی کل کشور افزود: سعی می‌کنیم تا علاوه بر رفع نقص تاخیر در پاسخگویی به شورا‌ها باکمیته نظارت شورا‌ها همکاری بیشتری داشته باشیم چراکه ما به دنبال تقویت بازرسی‌های درون سازمانی هستیم و از این حیث حمایت‌ها و آموزش‌های خود را دراختیار سازمان‌ها قرار می‌دهیم.

وی درآمد پایین شهرداری و شورا‌ها را یکی از معضلات و مشکلات دانست و افزود: ما اعتقادی به توسعه سازمانی نداریم چراکه دولت خیلی بزرگ شده و منابع کشور هزینه دولت می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: بودجه جاری دولت در سال ۸۴، ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که در طی توسعه سازمانی امسال به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است لذا به جای توسعه سازمانی باید به دنبال فرهنگ سازی در بین شهروندان باشیم.

پورمحمدی وظیفه اصلی سازمان بازرسی را پیگیری نقاط ضعف و قوت اعلام کردو گفت: ما حق بازداشت و زندان و جریمه نداریم و تا حدتوان سعی کرده‌ایم در این جهت جدی عمل کنیم نباید کنترل قوانین را تنها برعهده سازمان بازرسی بدانیم چراکه با این عملکرد به جایی نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی درمصوبات دخالتی ندارد افزود: متاسفانه در شورا‌ها عالی استان‌ها تخلفاتی دیده می‌شود که البته این تخلفات دراستان‌ها کمتر و در شهرهای کوچک به دلیل آشنا نبودن به قوانین بیشتر رخ می‌دهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان تاکید کرد: نهاد مردم سالاری در کشور تعیین کننده سرنوشت یک کشور است و ما باید از دولت سالاری به سمت مردم سالاری حرکت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز