خبرگزاری کار ایران

شورا از رصد خانه شهر را رصد می‌کند

کد خبر : ۲۶۵۷۵

این رصد خانه امکان ایجاد مدیریت یکپارچه سازی شهر را دارد و ارائه شاخص‌های رصدخانه شهر تهران به تفکیک مناطق ۲۲ گانه شهری امکان پذیر است.

ایلنا: اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی بازدیدی از رصد خانه شهری تهران بر لزوم بارگذاری لایه‌های دیگراطلاعات شهری به غیر از مباحث شهرسازی تاکید کردند تا براساس این اطلاعات، توسعه شهر صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یک شنبه، ۱۹ آذرماه اعضای شورای شهر تهران جهت آشنایی با مرکز رصدخانه شهر تهران و فعالیت‌های این مرکز به خصوص در زمینه تجسم ظرفیت‌ها و ابعاد گوناگون طرح تفصیلی شهر تهران به دعوت شهردار تهران روز یکشنبه در محل رصدخانه شهر، جلسه رسمی خود را برگزار کردند.

مهدی چمران در جریان این بازدید با اشاره به اینکه بحث مدیریت یکپارچه شهری یکی از مهم‌ترین مسائل کلان شهر تهران است خاطر نشان کرد: شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده تا دیگر سازمانهای اجرایی شهر نیز اطلاعات خود را در سیستم رصد خانه شهر تهران پیاده کنند تا این اطلاعات تلفیق شود و یک مرکز اطلاعات جامع و یکپارچه شهر، تهیه شود تا بتوان براساس آن سیاست‌ها و برنامه‌های شهری را پیاده کرد.

قائمی مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران نیز با اشاره به ضرورت پایشگاهی برای اشراف برفعالیت‌ها و مباحث شهر تهران با امکانات و تجهیزات این رصدخانه پرداخت و از این مرکز به عنوان اتاق فکر مدیریت شهری یاد کرد و گفت: این رصد خانه امکان ایجاد مدیریت یکپارچه سازی شهر را دارد و ارائه شاخص‌های رصدخانه شهر تهران به تفکیک مناطق ۲۲ گانه شهری امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: اطلاعات در این رصدخانه طی ۳ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جمع آوری خواهد شد که درحال حاضر در مرحله اول، اطلاعات مربوط به حوزه‌های شهرسازی با تاکید بر رصد طرح تفصیلی شهر تهران در بستر اطلاعات مکان محور، جمع آوری شده و با بهره‌مندی از ماکت ومدل سه بعدی دیجیتالی شهر، شاخص‌های مدیریت شهری در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت.

در جریان ارائه توضیحات کار‌شناسان رصد خانه شهر در خصوص برخی لایه‌های اطلاعاتی شهر، دکتر حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر با اشاره به چگونگی تاثیر تصمیمات اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ درخصوص تغییر برخی پهنه بندی‌هایی که در طرح تفصیلی صورت گرفته است خواستار ارائه تغییرات بر روی مدل سه بعدی نقشه شهر تهران شد.

شفیقی مشاور طرح تفصیلی شهر تهران در این خصوص گفت: اجرای این تصمیمات در طرح تفصیلی حدود ده میلیون متر مربع تغییرات ایجاد خواهد کرد که حدود ۱۰۰ هزار واحد جدید مسکونی خواهد شد و پیش بینی می‌شود که بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر تغییرات جمعیتی را نیز در پی خواهد داشت.

دانشجو سخنگوی شورا نیز افزود: در زمان بررسی طرح جامع و تفصیلی آنچه مد نظر و مورد اهمیت بود، بحث جمعیت پذیری شهر بود.

وی گفت: اگر قرار باشد این تغییرات تنها در یک پهنه از شهراتفاق بیافتد به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.

مشاور طرح تفصیلی و معاون شهرسازی شهرداری تهران که در جلسه حضور داشت این اطمینان را به اعضا شورا دادند که تصمیمات اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ در خصوص تغییر پهنه های۱۱۱R و ۱۱۲R، که پهنه‌های مسکونی درطرح تفصیلی بودند و ۱۲۲R در تمام سطح شهر در شرایطی اعمال خواهد شد که املاک این پهنه‌ها مشخصات ضوابط شهرسازی را براساس این تغییرات داشته باشند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران که میزبان اعضای شورا در رصدخانه شهر بود با تاکید براینکه رصد خانه شهر محل نظارت و تصمیم سازی شورای شهر است، افزود: به عنوان شهردار تلاش کرده‌ام تا رصدخانه‌ای در شهر ایجاد شود تا شورای شهر که اداره شهر و تعیین سیاست‌ها و جهت گیری‌های توسعه شهر را بر عهده دارد به اطلاعات کامل شهر در یک مدل سه بعدی که براساس داده‌ها و اطلاعات به روز است دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در افق آینده با اجرای مدیریت یکپارچه شهری دیگر نمی‌توان شهر را با بخش نامه و دستور العمل اداره کرد.

شهردار تهران اعلام آمادگی کرد که شهرداری از حضور سایر دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیر در شهر و ارائه اطلاعاتشان به این رصد خانه جهت پردازش و تبدیل این اطلاعات به شاخص‌های دیجیتالی استقبال خواهد کرد.

دانشجو سخنگوی شورای شهر که ریاست گروههای نظارت شورای شهر را نیز برعهده دارد از پیشنهاد شهردار تهران جهت استفاده شورا در حوزه نظارتی از این رصدخانه استقبال کرد و افزود: بخشی از این مجموعه را به شورای شهر اختصاص می‌دهید تا با استفاده از این ابزار در جهت صحت و سقم برخی گزارش‌ها گام برداریم، و نیز تاثیرات تصمیم گیریهای که در حوزه شهری صورت می‌گیرد را قبل از پیاده شدن در سطح شهر مشاهد کنیم.

رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز یادآور شد با تمرکز بر مباحث کالبدی در شهر که زنده و پویا است، برای توسعه شهری نمی‌توان تصمیم گرفت لایه‌های اطلاعاتی در این رصدخانه باید بر مبنای لایه‌های اجتماعی و انسانی باشد تا تصمیم گیری‌های اقتصادی و شهرسازی معنا پیدا کند.

قالیباف شهردار تهران نیز ضمن تاکید سخنان خادم خاطر نشان کرد: مباحث اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی در لایه‌های این مدل دیده شده است ولی اطلاعات آن باید در مراحل بعدی تکمیل شود.

براساس این گزارش اعضای شورای شهر در پایان از دست اندکاران رصدخانه شهر تهران تقدیر و تشکر کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز