خبرگزاری کار ایران

18 شهریور؛ آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

با هماهنگی‌هایی که با مراجع صورت گرفته است، دروس حوزه‌های علمیه سراسر کشور از ۱۸ شهریور آغاز می‌شود

ایلنا: مدیرکل آموزش حوزه‌های علمیه گفت: با هماهنگی‌هایی که با مراجع صورت گرفته است، دروس حوزه‌های علمیه سراسر کشور از ۱۸ شهریور آغاز می‌شود

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام عباس ثقفی، مدیرکل آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دروس حوزه همه ساله زود‌تر از دیگر مراکز علمی آغاز می‌شود، گفت: با هماهنگی‌هایی که با مراجع صورت گرفته است، دروس حوزه‌های علمیه از ۱۸ شهریور آغاز می‌شود

وی با اشاره به اینکه طلاب تازه‌ وارد و مبتدی هر ساله باید مدتی را به عنوان دوره اختبار و تثبیت بگذرانند، گفت: در گذشته برنامه براین بود که طلاب مبتدی باید ۳ماه اول سال تحصیلی را با این عنوان سپری می‌کردند و تنها طلابی می‌توانستند دروس حوزه را ادامه دهند که در این دوره موفق می‌شدند. این مساله باعث افت تحصیلی آنان می‌شد برای همین از سه سال پیش تصمیم بر این شد که دوره اختبار و تثبیت در ایام تابستان برگزار شود.

حجت‌الاسلام ثقفی در ادامه این مطلب افزود: برای اجرای طرح اختبار و تثبیت طلبه، دو زمان نیمه اول و نیمه دوم تابستان مشخص شد که مدارس به اختیار خود یک زمان را انتخاب می‌کردند و حدود ۸۰ درصد مدارس در سالهای ابتدایی این طرح، نیمه اول تابستان را انتخاب و اجرایی می‌کردند.

مدیرکل آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امسال به مناسبت وقوع ماه مبارک رمضان در مردادماه امکان اجرای طرح اختبار و تثبیت طلاب مبتدی در دو دوره امکان نداشت، اظهار داشت: امسال مدارس علمیه برگزاری طرح اختبار و تثبیت را از تاریخ چهارم شهریور آغاز کردند و برگزاری این طرح تا دوازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت. در این مدت اگر طلبه دوره اختبار و تثبیت را باموفقیت سپری کند به تحصیل ادامه می‌دهد و اگر نتوانست در این طرح نتیجه‌ای کسب کند، می‌تواند دروس خود را در مقاطع تحصیلی غیرحوزوی پیگیری کند و دیگر نگرانی از افت تحصیلی را نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام ثقفی دروس دوره تثبیت را صرف، نحو، عقاید و دروس بلاغی برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش و تأکیدمان به مدارس علمیه بر این بوده است که دوره اختبار طلاب مبتدی را در ایام امتحانی طلاب پایه‌های بالا‌تر در شهریور ماه برگزار کنیم تا موجب تشویق بیشتر طلاب تازه‌وارد شود و آن‌ها با دیدن مطالعات و مباحثات طلاب پایه‌های بالا‌تر، کسب علم را در وجود خود نهادینه کنند.

وی دوره نقل و انتقالات حوزه علمیه قم را تا یک هفته قبل از آغاز دروس در سال تحصیلی جدید عنوان کرد و افزود: با توجه به مشکلات ارزیابی طلاب شهرستانی و کمبود وقت، امور اداری و تکمیل پرونده طلاب انتقالی شهرستان‌ها به قم برای سال جدید تحصیلی گاهی تا اوایل آبان ماه به طول می‌انجامد ولی طلابی که می‌خواهند به مدارس علمیه شهر‌های دیگر منتقل شوند مشکلی نخواهند داشت و می‌توانند قبل از شروع سال تحصیلی با هماهنگی مدیران مدارس انتقال خود را قطعی کنند.

مدیرکل آموزش حوزه‌های علمیه در ادامه ابراز داشت: عده‌ای از طلاب بعد از قبولی سطح یک در امتحانات خردادماه بلافاصله به قم منتقل می‌شوند و با تکمیل پرونده خود، برای تحصیل در سال جدید آماده می‌شوند و عده‌ای از طلاب هم بعد از قبولی در امتحانات شهریور و اتمام سطح یک (پایه ششم) در فرصت اعلام شده از سوی مرکز مدیریت انتقال خود را به حوزه قم قطعی می‌کنند.

حجت‌الاسلام ثقفی با اشاره به اینکه مدت سه سال است که اردوهای تابستانی در مناطق خوش آب‌وهوای کشور برگزار می‌شود، گفت: این اردو‌ها به صورت جدی در پانزده مرکز با حضور بیش از ۳هزار طلبه در مدت ۴۵ روز به صورت مداوم حتی در ایام تعطیل به صورت متمرکز و نیمه متمرکز اجرایی می‌شود و طلاب در این مدت دروس فقه و اصول را در سه زمینه تقویتی (مرور مجدد)، ارتقایی و تکمیل نواقص به صورت کلاسی و مطالعاتی سپری می‌کنند.

وی در پایان از تدوین و برنامه‌ریزی برای اجرای دو نظام سیکل و دیپلم به صورت مجزا در دروس حوزوی خبر داد و اظهار داشت: سرفصل‌هایی برای نظام آموزشی جدید ویژه ورودی‌های سیکل و دیپلم به صورت جداگانه تعیین شده که در حال تدوین و بررسی است و در صورتی که به تصویب شورای عالی حوزه علمیه برسد اجرایی و عملیاتی خواهد شد. در این نظام آموزشی سعی شده تفاوت‌هایی در دروس، مدت زمان سال تحصیلی طلاب سیکل و دیپلم و ارتقای مدرک در سطوح انجام گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز