خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبر داد:

راه‌اندازی ۱۰ مجموعه اسکان اضطراری در بوستان‌های پایتخت

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۲۸

برای نجات جان انسان‌هایی که زیر آوار مانده‌اند تنها هفتاد و دو ساعت به لحاظ پزشکی فرصت داریم و در این زمان طلایی بهره‌گیری از نقش مردم در امداد و نجات همانند تجربه ژاپن و سایر کشور‌ها بسیار مهم است

ایلنا: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همزمان با فرارسیدن روز ملی ایمنی در برابر زلزله و ساگرد زلزله بم با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای طراحی و راه‌اندازی ۱۰ اردوگاه‌ اسکان اضطراری در پارک‌های بزرگ تهران از این اقدام به عنوان یکی از الگوهای مناسب برای توانمندسازی ساختار نظام مدیریت بحران شهر تهران نام برد که به زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، عزیزالله رجب‌زاده افزود: اسکان‌اضطراری از جمله نیازهای ضروری در شرایط وقوع سوانح طبیعی به ویژه زلزله است چرا که به طور معمول در پی وقوع حوادث و سوانح طبیعی با شماری از انسان‌ها مواجه می‌شویم که از حادثه جان سالم به در برده‌اند اما خانه و کاشانه‌شان یا تخریب شده و آسیب دیده یا آنکه اطمینانی از ایمنی خانه‌شان ندارند.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران از پارک‌های چیتگر، خرگوش دره، سرخه حصار و افرا، توسکا، فداییان اسلام، شقایق، جانبازان، اندیشه و فتح به عنوان پارک‌های مورد نظر نام برد و افزود: این طرح فقط تامین کننده بخشی از نیاز اسکان اضطراری شهر تهران است، در طرح دیگری بیش از ۱۰۰۲ نقطه از شهر تهران شامل بوستان‌های کوچک و بزرگ داخل شهری، فضای مدارس، ورزشگاه‌ها، اماکن عمومی، مساجد و غیره به عنوان اماکن اسکان اضطراری محلی شناسایی شده‌اند که در مواقع بحران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و برنامه‌هایی داریم تا بخشی از زیر ساخت‌های مورد نیاز را در این مکان‌ها ایجاد و وسایل مورد نیاز را ذخیره سازی نماییم.

وی تاکید کرد: این طرح‌ها به نوعی اجرای طرح‌های الگو و پایلوت است و با توجه به تاکید ریاست ستاد مدیریت بحران شهر تهران مبنی بر ارائه کمک به سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران انجام شده است و کمکی به جمعیت هلال احمر است که قانوناً مسئول امداد و نجات و اسکان اضطراری است.

وی با بیان اینکه پایش لرزه‌های گسل‌ها به صورت ۲۴ ساعته توسط دستگاه‌های لرزه‌نگار انجام می‌شود، در خصوص چالش‌های مقابله با شرایط بحرانی ناشی از وقوع زلزله احتمالی در پایتخت گفت: تهران تقریبا شب‌ها ۸ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که در یک جغرافیای نسبتا گسترده پراکنده‌اند. در بخش‌هایی از شهر تمرکز جمعیت زیادی وجود دارد که اتفاقا ساختمان‌های آن هم چندان استحکام لازم را ندارند. بخش دیگری از جمعیت هم در بافت فرسوده شهر ساکن هستند که بیش از ۵۴ درصد شهر تهران را تشکیل می‌دهد. گذشته از این دو بخش؛ با مشکل مدارس، بیمارستان‌ها و پل‌های شهر روبه رو هستیم که بخش عمده‌ای از آن‌ها هنوز مقاوم‌سازی نشده است.

رجب‌زاده ادامه داد: علاوه بر این بخش‌ها شریان‌های حیاتی شهر مثل آب، برق، گاز و تلفن و... ایمن‌سازی لازم نشده‌اند و مشکل دارند. همه این مشکلات را که جمع می‌کنیم تصویری از شهر تهران به ما می‌دهد. باید شهر را مقاوم سازی و نوسازی کنیم و مردم را آموزش دهیم تا خانه‌هایشان را مقاوم بسازند. تنها به این شکل است که ریسک بحران زلزله پایین می‌آید.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: برای نجات جان انسان‌هایی که زیر آوار مانده‌اند تنها هفتاد و دو ساعت به لحاظ پزشکی فرصت داریم و در این زمان طلایی بهره‌گیری از نقش مردم در امداد و نجات همانند تجربه ژاپن و سایر کشور‌ها بسیار مهم است، در زلزله ژاپن ۷۰ تا ۷۵ درصد امدادرسان‌ها از خود مردم محله بودند. حتی در زلزله اخیر تبریز هم ۸۰ درصد از امدادرسانی‌ها توسط خود مردم انجام شد. ما می‌توانیم مردم را آموزش ‌دهیم و آماده ‌کنیم تا این آمادگی را داشته باشند و بدانند که در قبل؛ حین و بعد از بحران چه کارهایی باید انجام دهند. علاوه بر این ما در حال آموزش دادن مدیران رده‌های مختلف هستیم تا در زمان بحران نقش ایفا کنند.

وی با بیان این نکته که ضوابط ساخت و ساز روی گسل و پهنه گسلی را به شکل طرح درآورده‌ایم و در صورت تصویب ضوابط ساخت و ساز بر این اساس انجام می‌شود، افزود: در حوزه ساخت و ساز، بحث اصلی الزاماً میزان ارتفاع نیست. در توکیو که لرزه‌خیز‌ترین شهردنیا است ساختمان‌های بلند ۴۰ طبقه هم ساخته‌اند؛ اما مطابق با ضوابط و استانداردهای مقاوم سازی. بنابراین در این محدوده فقط باید ضوابط ساخت و ساز روی گسل و پهنه گسل را رعایت کنیم و ساختمان مقاوم بسازیم تا مشکل خاصی در برخورد با امواج زلزله با ارتفاع ساختمان‌ها نداشته باشیم.

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران درباره وضعیت آموزش گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری در محلات (دوام) تهران گفت: طرح تشکیل گروههای داوطلب واکنش اضطراری محلات (دوام) در تهران در ۳۷۴ محله اجرا شده و با توجه به آنکه برخی محله‌ها بیش از یک گروه دارند. در حال حاضر حدود۵۰۰ گروه داوطلب مردمی در تهران تشکیل شده و فعال هستند. به این ترتیب ادامه مدیریت بحران از سطح مدیریت بحران منطقه تا محلات و خانه‌های مردم هدایت شده که باید کماکان این طرح توسعه یابد. علاوه بر شرکت اعضای این گروه‌ها در برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های متنوع جهت پایدار سازی آنان و حضور مستمر در تمرین و مانورهای محلی پیش بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به مناسبت ۵ دی‌ماه برنامه‌های متنوع آمادگی و آموزشی در ستادهای مدیریت بحران مناطق۲۲گانه به اجرا درآمده است، گفت: اجرای مانورهای محلی، برنامه‌های آموزشی، نمایشگاه عکس و پوس‌تر، گفت‌و‌گو با رسانه‌های جمعی و برنامه‌های فرهنگی و تشویقی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این ایام از سوی ستادهای مدیریت بحران است.

وی افزود: ایجاد ستادهای مدیریت بحران در اماکن عمومی شامل مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری از دیگر اقداماتی است که امسال آغاز شده و به خوبی در حال گسترش است.

وی تاکید کرد که ستادهای مدیریت بحران مناطق۲۲گانه و پایگاه‌های مدیریت بحران احداث شده و همچنین گروه‌های دوام از جمله سرمایه‌های مدیریت بحران در مناطق به شمار می‌آید که با مدیریت شهرداران هر منطقه برنامه‌ریزی و هدایت آن در حال توسعه است و همین روند به تدریج به رونق آمادگی، آموزش و آگاه سازی شهروندان می‌انجامد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز