خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون شهردار تهران و هم‌زمان با آغاز دهه مبارک فجر تشریح شد:

سه دست‌آورد نظام در حمل و نقل عمومی پایتخت

asdasd
کد خبر : ۴۲۵۴۱

BRT به صورت یک شبکه ماتریسی کامل می‌شود/ حمل و نقل عمومی منابع مالی مدیریت شهری را می‌بلعد/ تهران دو سال از دریافت اتوبوس محروم بوده است/ مترو به انتخاب اول مردم تهران تبدیل شده است/ کارآمدی مدیریت شهری نشان دهنده کارآمدی نظام است.

ایلنا: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی و هم‌زمان با آغاز جشن‌های ایام ا... دهه مبارک فجر، سه دست‌آورد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: در پاسخ به نیاز شهروندان و در جهت تامین خواسته ایشان، سعی کرده‌ایم خدمات خود را به سمت و سویی هدایت کرده و در چارچوب‌هابی دنبال کنیم که بتوانیم این نیاز‌ها و خواسته‌ها را برآورده کنیم.

وی افزود: خدمت‌رسانی در کلان شهری مانند تهران، مشکلات خاص خود را دارد که مسائلی از قبیل شرایط جغرافیایی، انبوه جمعیت و انبوه خودروهایی که در این شهر تردد می‌کنند، آلودگی هوا و شرایط اقتصادی مردم و بسیاری از شاخصه‌های دیگر، به این مشکلات دامن می‌زند.

BRT یک تفکر جدید مدیریتی بود
معاون شهردار تهران اظهار کرد: این شاخصه‌ها بخشی از ضرورت‌های نیاز به توسعه در این بخش بود و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و هم‌زمان توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی، دو سیاست مدیریت شهری است که متکی و مبتنی بر خواسته شهروندان تهرانی شکل گرفته و مسیر تکاملی‌اش را با سرعت پشت سر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در راه‌اندازی اتوبوس‌های تندرو یا‌‌ همان BRT در تهران دو پیام نهفته است، نکته اول اینکه به دلیل شدت نیاز شهروندان به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی، نیازمند راهکارهای جدید هستیم تا بتوانیم جابه‌جایی شهروندان را تسهیل و تسریع کنیم و نکته دوم اینکه به خدمات‌رسانی به شهروندان کیفیت ببخشیم.

تشکری هاشمی گفت: اگر ما تاکید می‌کنیم حمل و نقل شهری باید به سمت حمل و نقل انسان محور سوق پیدا کند و نیازهای شهروندان با یک دیدگاه کیفی مورد توجه قرار بگیرد، به BRT نه تنها به عنوان یک سیستم جدید حمل و نقلی بلکه به عنوان یک تفکر جدید مدیریتی نگاه می‌کنیم، به طوری که پس از چند سال BRT به یک مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

وی افزود: تهران، کلان شهری است که با ۸ میلیون جمعیت ساکن و ۱۲ میلیون جمعیت شناور در طول روز نیازمندی‌های خاص خود را دارد و به عنوان مثال ۲۲ میلیون جابه‌جایی در روز یکی از این نیازمندی‌هاست که ما می‌بایست از آن پشتیبانی کنیم تا حداکثر میزان ممکن از ۲۲ میلیون جابه‌جایی با حمل و نقل عمومی صورت بگیرد.

حل مشکلات را نباید به ابر و باد و مه و خورشید سپرد
معاون شهردار تهران اظهار کرد: یک ماه و نیم تا آخر سال باقی مانده و از ابتدای امسال تا امروز تنها سه روز هوای پاک داشته‌ایم و این به معنای آن است که به رغم تمام اقداماتی که در مدیریت شهری به عمل می‌آید، برخی سیاست‌ها حل و فصل مسائل و مشکلات شهر را به ابر و باد و مه و خورشید و فلک سپرده‌ که البته این مدیریت نیست بلکه سپردن امور به حکمت الهی و نظاره کردن است.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری به عنوان متولی امور شهر نمی‌تواند نظاره‌گر باشد و ما به خود اجازه نمی‌دهیم شهر را با این امید و آرزو که روزی باد و باران بیاید و هوا پاک شود، اداره کنیم بلکه در برنامه‌ریزی‌ها‌یمان فکر و تلاش می‌کنیم و راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های BRT بخشی از این تفکر و ایده بود تا ما صرفاً منتظر ابر و باد نباشیم.

تشکری هاشمی گفت: روزانه صد‌ها تن مواد آلاینده سمی و مهلک تولید و مردم این شهر آن را تنفس می‌کنند و مدیریت شهری در قبال این موضوع نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و تمام همت خود را در چارچوب پاسخ‌گویی به نیازهای مردم شهر از طریق توسعه حمل و نقل عمومی در دو بخش اتوبوسرانی به ویژه اتوبوس‌های BRT و حمل و نقل ریلی یا‌‌ همان مترو گذاشته‌ایم.

وی افزود: بنیان‌گذار اتوبوس‌های BRT در کشور مدیریت شهری تهران بود که توانستیم برای نخستین بار در کشور در سال ۸۶ آن را در تهران پایه‌گذاری کنیم و پس از گذشت ۵ سال، در حال حاضر ۷ خط BRT به طول ۱۱۵ کیلومتر در دست بهره‌برداری است که این ۷ خط، ۴۵ درصد جابه‌جایی‌های شبکه اتوبوسرانی تهران را پشتیبانی می‌کنند.

BRT به صورت یک شبکه ماتریسی کامل می‌شود
معاون شهردار تهران اظهار کرد: خطوط BRT تنها ۵/ ۳ درصد طول خطوط شبکه اتوبوسرانی و تنها ۲۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران را شامل می‌شوند اما ۴۵ درصد جابه‌جایی‌های اتوبوسرانی را پشتیبانی می‌کند که این نشان دهنده موفقیت این سیستم و ارزشمندی آن است.

وی تصریح کرد: سرعت متوسط شبکه اتوبوسرانی تهران یک جهش را تجربه کرده و ما توانسته‌ایم سرعت خود را از ۱۷ کیلومتر به ۲۳ کیلومتر برسانیم که بخشی از این تحول را BRTرقم زده و به طور میانگین در ۶ سال گذشته هر سال یک کیلومتر افزایش سرعت داشته‌ایم و این به معنای آن است که زمان سفر را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی خدمات‌رسانی ناوگان کاهش داده‌ایم.

تشکری هاشمی گفت: توانسته‌ایم با بهره‌وری بالا شبکه BRT را اداره کنیم، ضمن اینکه با ورود اتوبوس‌های دو کابین با کیفیت بالا به شهر تهران رضایت‌ نسبی مردم را نسبت به BRT تامین کرده و اعتماد مسافران را به این سیستم جلب کرده ایم.

وی افزود: به زودی ۳ خط جدید اتوبوس‌های BRT در تهران راه‌اندازی خواهند شد که با افتتاح این خطوط جدید BRT تهران را به صورت یک شبکه ماتریسی کامل خواهیم کرد، به نحوی که مردم بتوانند از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب شهر و از چهار گوشه شهر تا مرکز شهر را با این شبکه که به عنوان مکمل شبکه مترو عمل می‌کند، طی کنند.

حمل و نقل عمومی منابع مالی مدیریت شهری را می‌بلعد
معاون شهردار تهران اظهار کرد: اتوبوس‌های دو کابین سهم زیادی از منابع مالی مدیریت شهری را بلعیده و به عنوان نمونه در گذشته ۵/ ۱۷ درصد قیمت هر اتوبوس‌۹۰ میلیون تومانی یعنی تنها ۱۶ میلیون تومان را پرداخت می‌کردیم اما با توجه به عدم امکان استفاده از ارز پایه یا مرجع و با قیمت ارز مبادلاتی، در حال حاضر هر اتوبوس دوکابین ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: این موضوع به عنوان یکی از مشکلاتی که با آن‌ مواجه هستیم، نشان دهنده فشاری است که منابع مالی مدیت شهری را می‌بلعد و ما چاره‌ای جز تامین این منابع نداریم و در حال حاضر سه شرکت داخلی سازنده اتوبوس با کمک شرکت‌های خارجی طرف قرارداد در حال تولید اتوبوس‌های دو کابین هستند و ما همچنان این اتوبوس‌ها را وارد ناوگان می‌-کنیم.

تشکری هاشمی گفت: با این وجود ناوگان اتوبوسرانی تهران در حال تبدیل شدن به یک ناوگان فقیر از نظر کیفیت و کمیت اتوبوس‌هاست، چرا که بسیاری از اتوبوس‌ها عمر مفید خود را کرده‌اند و از نظر کیفی، کیفیت آن‌ها به تدریج دارد کاهش پیدا می‌کند و از نظر کمی نیز تعداد اتوبوس‌های موجود کافی نیست.

وی افزود: مجموع اتوبوس‌های فعال تهران تنها ۶ هزار دستگاه است که همین تعداد نیز دارند کهنه، فرسوده و از رده خارج می‌شوند در حالی که بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور نیز رسیده، می‌بایست ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم که با احتساب توافقات مرحله اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها می‌باید به ۱۳ هزار دستگاه می‌رسید و در واقع اتوبوسرانی تهران را در شرایط اضطرار داریم اداره می‌کنیم.

تهران دو سال از دریافت اتوبوس محروم بوده است
معاون شهردار تهران اظهار کرد: در اتوبوسرانی به صورتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دسترسی مردم به تمام نقاط شهر را فراهم کنیم که این مهم در بخش BRT اتفاق افتاده، علاوه بر اینکه از مرحله اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم اقبال مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله بخش اتوبوسرانی بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: نه تنها به توافقات مرحله اول طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر افزایش دو هزار دستگاه اتوبوس جدید به تهران عمل نشد بلکه تهران در دو سال اخیر از دریافت اتوبوس محروم بوده و نتوانسته‌ایم اتوبوسی از محل سهمیه‌های وزارت کشور دریافت کنیم، در حالی که مردم کاری ندارند چه دستگاهی مسئول است بلکه آن‌ها از مدیریت شهری انتظار ارائه خدمت دارند.

تشکری هاشمی گفت: بر این اساس راه‌اندازی اتوبوس‌های دو کابین را از سال ۸۶ در دستور کار قرار دادیم و پیش-بینی می‌کردیم که این اتوبوس‌ها روزی بار اصلی جابه‌جایی شبکه اتوبوسرانی را به دوش بکشند و این نوید را به مردم می‌-دهیم که تا قبل از پایان سال جاری تا سقف ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید دو کابین به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم که بخش عمده‌ای از این اتوبوس‌های جدید به نیمه جنوبی شهر اختصاص پیدا خواهد کرد تا بخشی از مشکلات شهروندان جنوب شهر کاهش پیدا کند.

وی افزود: در خصوص مترو نیز در همه مدیریت‌های ۲۰ سال گذشته تنها ۷۹ کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده بود که ۴۵ کیلومتر آن روی زمین و تنها ۳۴ کیلومتر آن زیر زمین بود، ضمن اینکه کل ایستگاه‌های مترو تنها ۳۷ ایستگاه و میانگین جابه‌جایی مسافر در مترو روزانه ۶۶۰ هزار سفر از طریق ۳۰۰ دستگاه واگن مترو بود و این همه دارایی‌های مترو تا سال ۸۴ بود.

مترو به انتخاب اول مردم تهران تبدیل شده است
معاون شهردار تهران اظهار کرد: با تاکید شهردار محترم تهران مبنی بر توسعه حمل و نقل انبوه‌بر به عنوان راه ‌حل برون‌رفت از مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، تراکم ترافیک و اتلاف وقت مردم، با تهیه و تدوین یک برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده نسبت به توسعه شبکه مترو اقدام کردیم، به نحوی که امروز مترو به انتخاب اول مردم تهران تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی ساخت سالی ۲۲ کیلومتر مترو و شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور ساخت سالی ۸/ ۱۸ کیلومتر مترو را پیش‌بینی کردند در حالی که قبل از این هر سال کمتر از ۴ کیلومتر مترو ساخته شده بود و برای انجام این کار یک برنامه‌ریزی گسترده صورت گرفت.

تشکری هاشمی گفت: تغییر شیوه حفر تونل مترو از روش دستی که زمان‌بر و کم سرعت است به روش مکانیزه و تجهیز به دستگاه‌های بزرگ حفاری تونل مترو موسوم به TBM با قطر ۹ متر و ۱۵ سانتی‌م‌تر و به کارگیری ۴ دستگاه از آن در سه خط مترو شامل خطوط ۳، ۶ و ۷ بخشی از این برنامه‌ریزی بود.

وی افزود: هر دستگاه TBM به طور متوسط روزانه ۲۰ متر تونل حفاری کرده یعنی این ۴ دستگاه روزانه ۸۰ متر تونل متروی کامل شده و قابل بهره‌برداری تحویل می‌دهند که سالانه به ۲۴ کیلومتر می‌رسد و با احتساب ۶ کیلومتر روش دستی، ظرفیت ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو در تهران را به وجود آورده‌ایم.

کارآمدی مدیریت شهری نشان دهنده کارآمدی نظام است
معاون شهردار تهران تاکید کرد: علاوه بر این در حال حاضر ۴۵۵ دستگاه واگن یک طبقه، ۱۶۰ دستگاه واگن دو طبقه و ۳۸ دستگاه لوکوموتیو در مدار مترو مشغول به کار هستند که با توجه به توسعه ناوگان و نیز توسعه ایستگاه‌های مترو به ۸۰ ایستگاه و توسعه خطوط در حال بهره‌برداری مترو به ۱۴۰ کیلومتر، ظرفیت جابه‌جایی مترو به سه میلیون نفر در روز رسیده است.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: کارآمدی و توانایی مدیریت‌ شهری در پایتخت نشان دهنده کارآمدی و توانمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایام ا... دهه مبارک فجر فرصت مناسبی است تا تاکید کنیم ملت بزرگ ایران با اقتدار و سر بلندی از تحریم‌های استکبار جهانی عبور کرده و با انرژی و پر توان در مسیر توسعه و پیشرفت در حال حرکت است و دست‌آوردهای حمل و نقل عمومی در پایتخت نمونه‌ای از این حرکت شتابنده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز