خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

مدیران سیاسی در عرصه اقتصاد، کار را به کاردان بسپارند

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۴۴

کارنامه قابل قبولی در عرصه اقتصادی و فرهنگی نداریم/شکنندگی در دین و وجود فساد زاییده فقر است/ فقر در جامعه تحقق آرمان‌های انقلاب را دچار مشکل می‌کند/دولتمردان ما باید به دانشگاهیان اعتماد کنند/در یک حکمرانی خوب باید حق اظهارنظر به افراد داده شود.

ایلنا: شهردار تهران با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی کشور نتوانسته در عرصه فرهنگی و اقتصادی کارنامه قابل قبولی داشته باشد، اظهار کرد: با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی به عنوان یک باور، کاملا مجاهدانه باید در این عرصه کار کرد تا همچون عرصه دفاع مقدس به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف که در همایش اقتصاد مقاومتی و راهکارهای مدیریت در دوران تحریم با مقایسه زمان حاضر و دوران دفاع مقدس گفت: باید درک کنیم که این صحنه مبارزه با دوران دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف تفاوت‌های اساسی دارد. در زمان دفاع مقدس بخش کوچک اما مهمی از کشور درگیر صحنه نبرد بود. ضمن اینکه همه مردم نیز در عرصه‌های دفاع درگیر نبودند.

وی اظهار کرد: اما امروز با تحریم‌های اعمال شده همه جغرافیای کشور و جغرافیای انسانی به ابعاد ۷۵ میلیون جمعیت کشور درگیر این صحنه مبارزه هستند که می‌تواند در تمام حوزه‌های مادی، معنوی و... اثر گذر باشد.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه پاک کردن صورت مساله به معنی حل مساله نیست، بیان کرد: باید بعضی از واقعیت‌های تلخ را ببینیم اما تسلیم نشویم. واقعیت تلخ این است که ما کارنامه قابل قبولی در عرصه اقتصادی و فرهنگی نداریم.

وی افزود: ما اگر می‌خواهیم از تحریم‌ها عبور کنیم باید این مشکلات را به عنوان یک آسیب بپذیریم چرا که هدف ورود به عرصه یک مبارزه جدی است.

قالیباف با اشاره به نام گذاری سال‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان بر مسائلی چون اصلاح الگوی مصرف، حمایت مضاعف، کار مضاعف، جهاد اقتصادی و... اظهارداشت: رهبری نظام با این رویکرد‌ها به همه مدیران نظام هشدار می‌دهند، اما کدام یک از رفتار‌ها و تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی ما با رویکرد‌ها و شعارهای مطرح شده همخوان بوده است.

وی سال۱۳۶۴ را سال پیک رشد جمعیت در حوزه زاد و ولد دانست و گفت: در این سال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نوزاد متولد شدند و با خود موجی از کمبودهای کالاهایی چون شیرخشک و... را به وجود آوردند.

به گفته قالیباف، فرزندان انقلاب که در کودکی با مشکلاتی این چنینی روبه رو شدند، در نوجوانی نیز با مشکلات و کمبودهای آموزشی گسترده‌ای دست و پنجه نرم کردند و هیچ کس این مشکلات را حل نکرد تا با گذر زمان حل شدند و خسارت‌هایی را به وجود آوردند.

وی اظهار کرد: در دهه ۷۰ نیز این موج جمعیت با سدی به نام کنکور مواجه شد به طوری که ۱ میلیون و ۲۰۰هزار متقاضی شرکت در کنکور وجود داشت که تنها ظرفیت پذیریش ۲۰۰هزار نفر موجود بود و برای یک میلیون نفر بقیه نیز هیچ جوابی نداشت.

به گفته قالیباف، امروز موج این مشکلات در بحث اشتغال، ازدواج و مسکن متبلور شده است و دیگر کنکور مساله این گروه نیست. چرا که مساله کنکور خود به خود حل شده و ظرفیت‌های امروز دانشگاه‌ها از تعداد متقاضیان ورود بیشتر است.

وی با اشاره به مشکلات درمان در سطح جامعه اظهار کرد: امروز تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های مربوط به درمان را دولت می‌پردازد و ۷۰ درصد بقیه از جیب مردم می‌رود، مدیر موفق آن است تا در دهه ۹۰ سهم پرداخت دولت و مردم را در بحث درمان جابه جا کند.

شهردار تهران اقتصاد مقاومتی را باوری دانست که باید تبیین شود و گفت: دولتمردان ما باید به دانشگاهیان اعتماد کنند تا ابعاد اقتصاد اسلامی رادر اختیار آن‌ها بگذارد.

وی با تفکیک بینش اقتصادی از تدبیر اقتصادی اظهار کرد: در بینش اقتصادی باید حقوق مالکیت و بخش خصوصی به رسمیت شمرده و به آن‌ها حرمت گذاشته شود. به تولید ثروت نیز یک ضد ارزش تلقی نگردد و دخالت دولت را در اقتصاد را به حداقل رساند.

قالیباف با اشاره به اینکه معنای اقتصاد مقاومتی تعطیل کردن عمل اقتصاد نیست خاطر نشان کرد: همه مدیران ما و خصوصا مدیران سیاسی، در عرصه اقتصاد باید کار را به کاردان بسپارند.

شهردار تهران با اشاره به بحث حکمرانی خوب و قواعد مربوط به آن تصریح کرد: در یک حکمرانی خوب باید حق اظهارنظر به افراد داده شود، به سواد سیاسی و دوری کردن از تنش‌ها توجه شود، کنترل فساد صورت بگیرد و سواد در قوانین و اجرای آن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حل موارد مباحث مطرح شده کلیدی‌ترین موضوع بحث مدیریت است عنوان کرد: مدیریت به معنای آن است که اگر تصمیمی گرفته شود و نسخه‌ای برای حل مساله پیچیده شد، ساز و کاری نیز برای اجرای آن وجود داشته باشد.

شهردار تهران به دچار اشکال شدن چرخه تولید، توزیع و مصرف در عرصه اقتصاد کشور اشاره کرد و عنوان کرد: چالش‌های ما چالش‌های اقتصادی است اما بدون شک راه حلش الزاما اقتصادی نیست.

وی تصمیمات غلط مدیریتی را دلایل مشکلات امروز دانست و گفت: باید با یک مدیریت جهادی اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک باور پیش ببریم.

قالیباف عرصه دفاع مقدس را همراه معنویت دانست و گفت: در عرصه اقتصاد که پول و قدرت حرف اول رامی زند مسوولین باید به روش مبارزه با فساد آگاه باشند. چرا که در غیراینصورت این فساد به سرعت آن‌ها را از بین خواهد برد.

وی با بیان اینکه فقر در جامعه تحقق آرمان‌های انقلاب را دچار مشکل می‌کند گفت: اگر جامعه به سمت فقر برود مطمئن باشید که عقل از آن جامعه می‌رود و جهل جایگزین می‌شود و چاپلوسی فرهنگ رایج این جامعه خواهد شد.

قالیباف شکنندگی در دین و فساد را زاییده فقر دانست و عنوان کرد: بی‌دلیل نیست که دشمنان کشور ما مبارزه را وارد این عرصه کردند.

به گفته قالیباف ما باید با طرح مساله درست، آسیب‌شناسی وضع موجود و محترم شمردن علم اقتصاد اجازه ندهیم سیاست زدگی مانع حرکت اقتصادی ما شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز