خبرگزاری کار ایران

امحای زباله‌های بیمارستانی، وظیفه‌ای برای مراکز درمانی، اما به عهده شهرداری

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۵۷

در حال حاضر بیش از ۳۰ دستگاه ماشین آلات روبسته، جمع آوری زباله‌های بیمارستانی را انجام می‌دهند و زمان جمع آوری نیز با توجه به نوع مرکز متغیر است که برای مثال مراجعه به بیمارستان‌ها روزی یکبار و برای کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها ۳روز در هفته صورت می‌گیرد.

ایلنا: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: در شهر تهران روزانه بیش از ۹۰تن زباله بیمارستانی جمع آوری، حمل، دفع و دفن می‌شود.

به گزارش ایلنا، سید محمد فیاض افزود: زباله‌های بیمارستانی در زمره خطرناک‌ترین انواع زباله‌ها می‌باشد که هرگونه سهل انگاری و کوتاهی در دفع آن‌ها به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۰۲ مرکز درمانی از جمله بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز انتقال خون، درمانگاه‌ها و... در شهر تهران فعال هستند که از این تعداد تنها ۷۲۰واحد با سازمان مدیریت پسماند قرار داد دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص مراکز درمانی فاقد قرارداد نیز گفت: از نحوه امحای زباله‌های این مراکز اطلاع دقیقی وجود ندارد اما چنانچه این زباله‌ها با زباله‌های عادی ترکیب شوند علاوه بر آثار سوء زیست محیطی، سلامت نیروی انسانی شاغل را نیز به خطر می‌اندازد که این موارد لزوم نظارت بر آن‌ها توسط نهادهای ذیصلاح را تبیین می‌سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند خود مراکز درمانی را مکلف به بی‌خطرسازی، امحاء و حمل زباله‌های بیمارستانی نموده است، تاکیدکرد: شهرداری تهران هیچ تمایلی به جمع آوری و دفع این پسماند‌ها ندارد اما با توجه به اینکه اقدام خاصی توسط مراکز درمانی انجام نمی‌گردد، مدیریت این زباله‌ها را نیز سازمان عهده دار شده است.

فیاض افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰ دستگاه ماشین آلات روبسته، جمع آوری زباله‌های بیمارستانی را انجام می‌دهند و زمان جمع آوری نیز با توجه به نوع مرکز متغیر است که برای مثال مراجعه به بیمارستان‌ها روزی یکبار و برای کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها ۳روز در هفته صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به هزینه‌های مدیریت پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: هزینه جمع آوری، حمل، دفع و دفن این پسماند‌ها بطور تقریبی کیلویی ۳۱۵ تومان می‌شود در حالیکه شهرداری طبق مصوبه شورای شهر تنها کیلویی ۱۰۰ تومان یعنی حدود ۳۰درصد هزینه‌ها رادریافت می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پایان عدم همکاری برخی از بیمارستان‌ها را مهم‌ترین مشکل برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی دانست و تصریح کرد: امیدواریم با اجرای دقیق فرآیند بی­خطرسازی در داخل بیمارستان‌ها و تجدیدنظر در بهای تعیین شده برای جمع آوری و حمل این پسماند‌ها، مدیریت صحیح، بهینه و عاری از هرگونه خطر را برای زباله‌های بیمارستانی شاهد باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز