خبرگزاری کار ایران

نشست تخصصی بررسی عملکرد شوراها/۱/؛

حسن بیادی: معضل جدی ما ساختار غلط انتخاب شورای شهر است

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۰۴

برخی از ایرادتی كه به دور سوم شوراها از سوی منتقدان وارد می‌شود كاملا درست است البته باید بگویم كه معضل جدی ما ساختار غلط انتخاب شورای شهر است/ منتخبان دور چهارم شوراها در صورت تمایل می توانند حضور شورایارها را در محلات منتفی اعلام کنند.

ایلنا: نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: برخی از ایرادتی كه به دور سوم شوراها از سوی منتقدان وارد می‌شود كاملا درست است. البته باید بگویم كه معضل جدی ما ساختار غلط انتخاب شورای شهر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین نشست نامزدهای انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران با حضور حسن بیادی نایب رئیس کنونی شورای شهر، محسن هاشمی مشاور سابق شهردار تهران و مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران، افشین حبیب‌زاده عضو شورای مرکزی خانه کارگر و وحید نوروزی معاون اجرایی سابق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خبرگزاری ایلنا برگزار شد.

حسن بیادی در این هم‌اندیشی به عنوان نخستین سخنران درباره عملکرد شورای شهر تهران در دوره سوم، اظهار داشت: در شورای سوم تقریبا همان برنامه ای را که در شورای دوم پیگیری می کردیم را ادامه دایم.

دور اول شورای شهر تهران با بی تدبیری چند نفر منحل شد

وی با اشاره به انحلال دور اول شورای شهر تهران و یاس و نا امیدی که از این انحلال در میان مردم ایجاد شده بود، تصریح کرد: با وجود انحلال شورای شهر تهران در دور اول اقدامات ارزنده ای انجام شد در حالی كه شوراها در دور اول نه قانون داشت نه مکان، نه دستورالعمل. بعلاوه مشکلات مالی ساختار اداری آن نیز هنوز شکل نگرفته بود و با چالش‌های زیادی مواجه شد به طوری كه به دلیل بی تدبیری چند نفر از اعضا، دور اول شوراها منحل شد.

نایب رئیس شورای شهر تهران درباره تاثیر ملاقات های مردمی شورای شهر با مردم در دور دوم، گفت: دور دوم با برنامه آغاز شد و پایه ریزی ملاقات های مردمی علاوه بر تاثیرگذاری آن بر عملکرد شورای دوم موجب شد تا سایر سازمان ها و ارگان ها نیز ملاقات های مردمی را در دستور کار خود قرار دهند در واقع مدیریت شهری را به سوی پاسخگو بودن هدایت کردیم.

بیادی با بیان اینکه منتخب ما در شورای شهر تهران به عنوان شهردار، منتخب مردم در دولت شد، صراحتا اعلام کرد: شورای شهر تهران از جایگاه خاصی برخوردار است و باید برنامه پنج ساله شهر تهران براساس تحقق سند چشم انداز 20 ساله باشد.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران با وجود اینکه چهار حزب اصلاح طلبان، طرفداران دولت کنونی، طرفداران مدیریت شهری و افراد مستقل در آن فعالیت می کنند و با وجود اختلاف نظرها همواره سعی کرده است برای احقاق حقوق مردم نظر یکسانی بدهد حتی در زمان رخدادهای پس از انتخابات 88، تمام تلاش خود را کردیم تا در صحن شورای شهر اتفاقی نیفتد و همراه با انقلاب و رهبری بدنبال آن بودیم تا صدمه ای از سوی شورای شهر به شهر وارد نشود. کمک کردیم فتنه خاموش شود.

همدلی نقطه مثبت دور سوم شورای شهر تهران

بیادی با بیان اینکه 70 درصد اهداف ما در دور سوم شوراها تحقق یافته است و ما در مقایسه با سایر مدیریت ها عملکرد بهتری داشتیم نقطه قوت این دوره از شوراها را همدلی میان اعضا عنوان و تصریح کرد:‌ اختلافات حزبی در این دوره بسیار بود اما با تدبیر تلاش کردیم تا این اختلافات به شهر آسیب نزند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موفقیت مدیریت شهری کنونی در بخش توسعه مترو و BRT، گفت: بخشی از موفقیت های مترو در زمان محسن هاشمی صورت گرفته است و اگر هم اکنون اعتراضی در بخش مترو شنیده می شود به دلیل کمبود است نه نبود آن،‌ که چرا بیش از این مترو توسعه نمی یابد.

بیادی در ادامه به برخی از انتقادات درباره خطوط BRT چمران اشاره و اظهار کرد: موفقیت آمیز بودن مدیریت شهری به این معنا نیست که شهروندان از میله های اتوبوس دو کابین BRT آویزان شوند. برخی ها به دلیل فراوانی اتوبوس و رفاه شهروندان خط 4 BRT را ناموفق جلوه می دهند. صراحتا اعلام می کنم که شورای شهر در کنار شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی پرونده قابل قبولی دارد اگرچه مهم ترین ضعف آن نیز نظارت است.

معضل جدی ما ساختار غلط انتخاب شورای شهر است

وی درباره برنامه آتی خود در صورت ورود به درو چهارم شوراها نیز اینگونه پاسخ داد که برخی از ایرادتی كه به دور سوم شوراها از سوی منتقدان وارد می‌شود كاملا درست است. البته باید بگویم كه معضل جدی ما ساختار غلط انتخاب شورای شهر است. با این ساختار انتخابات مشكاركت جدی مردم برای رفع مشكلاتشان مناسب نیست.به دلیل ساختار نامناسب نمی توانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم اما با این وجود تلاش کردیم با تقویت شورایاری ها در محلات تا حدودی مشارکت مردم را داشته باشیم. اگرچه این قانونی نیست.

منتخبان دور چهارم شوراها در صورت تمایل می توانند حضور شورایارها را در محلات منتفی اعلام کنند

وی ادامه داد:‌ هم اکنون 3 هزار و 740 نفر شورایار در تهران داریم که تنها با مصوبه شورای شهر در این دوره حیات دارند اما از آنجا که قانونمند نیستند دور چهارم شوراها در صورت تمایل می توانند حضور شورایارها را در محلات منتفی اعلام کنند.

نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچجه است. امام راحل نسبت به این مدیریت دیدگاه ویژه داشتند حتی در مورد مسائل قضایی هم تاکید داشتند تا شوراها بر اساس فرهنگ، اقلیم و شرایط جغرافیایی استان ورود کنند.

در بحث مدل سازی محلی و مدیریت شهری از بنگلادش و عراق عقب تر هستیم

بیادی با تاکید بر اینکه ساختار غلط موجب شده است شوراها و انتخابات آن سیاسی شود اعلام کرد: متاسفانه نمی توانیم یک مدل محلی داشته باشیم. صراحتا می گویم که در بحث مدل سازی محلی و مدیریت شهری از بنگلادش و عراق هم عقب تر هستیم و اگر تا کنون توانسته ایم برخی از اختیارات را به شوراها واگذار کنیم با گردن کلفتی بوده است ولی باور کنید بیش از این نمی توانیم کاری کنیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران در دور چهارم اعلام کرد: برخی دوستان نسبت به این افزایش نظر منفی داشتند اما خوشبختانه می توانیم با افزایش تعداد نظارت خود را بر محلات بیشتر کنیم و من این مقوله را می پسندم.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید انتخابات شوراها از محلات آغاز و به پارلمان شهری منتهی شود گفت: برخی از دوستان از جمله کسانی که در این نشست حضور دارند می گویند چرا 23 وظیفه به شوراها واگذار نشده است اما آیا امکانات تصدی گری برای شوراها وجود داشت و آنها قبول نکردند؟ از سویی صراحتا اعلام می کنم که در برخی از شهرها و حتی کلان شهرها شوراها نمی توانند این 23 وظیفه را بپذیرند و عملیاتی کنند.

بیادی تاکید کرد: اگر شرایط برای شوراها همین گونه که وجود دارد پیش رود شورای شهر در دور چهارم نیز توفیقی برای تصدی گری 23 وظیفه نخواهد داشت اما من امیدوارم حداقل در بخش نظارت شورای شهر تهران در دور چهارم موفق تر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز