خبرگزاری کار ایران

معاون مالی و اداری شهرداری تهران خبر داد:

اجرای "حسابداری محیط زیست" در شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۵۵

در حسابداری محیط زیست الزام شده است که باید کشورهای در حال توسعه بحث حسابداری محیط زیست را استقرار دهند و از این رو در شهر تهران نیز به دنبال حسابداری محیط زیست هستیم و کتاب حسابداری زیست محیطی در مرکز مطالعات در شرف چاپ و تکثیر است.

ایلنا: معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به برنامه این شهرداری در پیاده سازی اقتصاد سبز از اجرای حسابداری محیط زیست در کلانشهر تهران خبر داد که توانسته صرفه جویی های بسیاری در هزینه های جاری شهرداری ایجاد کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت مالی و اداری شهرداری تهران،حسین محمد پورزرندی یکی از بحران های پیش روی شهرهای بزرگ دنیا را موضوع بحران سوخت، انرژی و محیط زیست دانست و تاکید کرد: شهرهای بزرگ بیشترین نقش را در ایجاد عوامل مخرب در محیط زیست دارند و از یک سو در رشد اقتصادی جوامع نیز موثرند.

وی اظهارداشت: امروز توسعه اقتصاد محلی و اقتصاد سبز با محوریت شهرها جایگاه ویژه ای را در اقتصاد و سرمایه گذاری دارد و از این رو در شهر تهران بااجرایی شدن حسابداری محیط زیست، گام مهمی برای نهادینه شدن اقتصاد سبز برداشته شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در بحث محیط زیست وجود دارد، نداشتن نظام حسابداری سبز است افزود: امروز در حسابداری ملی، صورت های مالی ارائه می دهیم و در آن سود وزیان و عملکرد مدیریت مشخص است اما آیا در تخریب جنگل ها و محیط زیست و آثار سوء فعالیت ها بر محیط زیست، اعداد و ارقام به صورت مالی و ترازنامه در اختیار مدیران قرار می گیرد؟

پورزرندی تاکید کرد: در حسابداری محیط زیست الزام شده است که باید کشورهای در حال توسعه بحث حسابداری محیط زیست را استقرار دهند و از این رو در شهر تهران نیز به دنبال حسابداری محیط زیست هستیم و کتاب حسابداری زیست محیطی در مرکز مطالعات در شرف چاپ و تکثیر است.

وی راه انداری بورس پسماند را یکی از برنامه های شهرداری در پیاده سازی حسابداری محیط زیست اعلام کرد و گفت: در شهرهای بزرگ، هزینه های قابل توجهی برای جمع آوری پسماند پرداخت می شود در صورتی که با نگاه اقتصاد سبز، پسماند می تواند یک مجموعه ثروت ساز برای شهر با تولید انرژی برق و... باشد.

پورزرندی تصریح کرد: شیشه، کاغذ، پلاستیک و.... باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و نیاز به توجه به محیط زیست بحث بازیافت و استفاده مجدد از زباله از طریق قیمت دار کردن آن مهم است.

به گفته وی، بورس پسماند باید همچون بورس اوراق بهادار راه اندازی شود تا مکانی مناسب برای مبادلات پسماندها باشد. در شهرداری تهران هزینه های بسیاری برای زباله می دهیم در حالی که باید از آن درامد داشته باشیم.

معاون شهردار تهران همچنین توجه به توسعه اقتصاد محلی شهر تهران با نگاه زیست محیطی را برنامه های شهرداری برای استقرار حسابداری زیست محیطی اعلام کرد که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: امروز اگر حسابداری زیست محیطی داشته باشیم، نظام ارزیابی را به درستی می توانیم مستقر کنیم. در حاشیه شهرتهران چون تولید لاستیک وجود دارد که بعد از بررسی عملکرد مالی کارخانه در شهر تهران در پایان سال، وقتی سود سهام مشخص می شود اما آیا آلودگی هایی که در کنار آن تولید می شود ترازنامه دارد؟ آیا گفته می شود چقدر در بهداشت و بیماری مردم و آلودگی زیست محیطی نقش داشته است؟ این از حسابداری محیط زیست بدست می آید.

وی گفت: در بحث اقتصاد محلی یکی از برنامه های ما ایجاد ظرفیت های منطقه برای حوزه های منطقه و بالا بردن کیفیت زندگی است. بانک جهانی نیز یکسری پیشنهاداتی برای کیفیت زندگی و شرایط اقتصادی برای سرمایه گذاری های زیر ساختی و تشویق بخش خصوصی و... ارائه کرده است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران همچنین به اجرای طرح مدیریت کاهش هزینه برق مصرفی در قالب راهبردهای شش گانه در شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در تمام مناطق تهران کاهش هزینه های انرژی در سه بخش تاسیسات، صورت حساب های برق و استفاده از انرژی های نو اجرایی شده است.

به گفته پورزرندی، فرصت های مدیریت انرژی نیز در شهرداری تهران اعمال شده است که هفت میلیون دلار صرفه جویی در مقایسه شش ماهه 90 و 91 اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشلان کرد: ساختمان های شهرداری تهران که پراکنده بود اکنون متمرکز شده است که صرفه جویی در مصرف انرژی تاثیر بسزایی دارد. سرانه مصرف برق هر نفر در نیمه اول سال 90، 387 هزار تومان بود که اکنون به نصف رسیده است.

معاون شهردار تهران اظهارداشت: از یک سو، خودروهایی که در اختیار مدیران شهرداری بود نیز واگذار کردیم که سبب صرفه جویی 20 میلیون دلاری در مصرف سوخت شد.اگر صرفه جویی ها در شهرداری تهران صورت نمی گرفت، هزینه های جاری شهر همان 20 درصد از کل بودجه باقی می ماند اما اکنون به 10 درصد رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز