خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:

هیات مركزی انتخابات شوراها به دنبال وقت كشی نیست / قانون در تایید صلاحیت‌ها فصل‌الخطاب است

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۳۲

9 / 99 درصد از دلایلی که برای رد صلاحیت افراد اعلام شده اند با مدرک است/5 هزار و 730 نفر نسبت به رد صلاحیت شان اعتراض کرده اند.

ایلنا: رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، گفت: در تایید صلاحیت‌ها قانون فصل الخطاب است ما دوست نداریم در بررسی صلاحیت ها وقت کشی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کولیوند، صبح امروز در نشست خبری هیات مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره شوراها با اشاره به اینکه نظارت بر انتخابات شوراها طبق قانون بر عهده مجلس است اظهار کرد: بر حسب قانون نمایندگان مجلس در بخش های مختلف در استان ها ماموریت برگزاری انتخابات شوراها بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 73 قانون شوراها اسلامی شهر و روستا در سال 65 پنج نفر از نمایندگان مجلس که دو عضو آن از کمیسیون اصل 90 و سه نفر از کمیسیون شوراها با انتخاب صحن علنی مجلس عنوان هیات نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب می شوند همچنین بر اساس ماده 74 این قانون برای هر استان سه نفر از نمایندگان مجلس انتخاب می شوند.

حضور افراد دولتی در نظارت بر انتخابات شوراها بلامانع است

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اینکه حضور افراد دولتی در رده های مختلف نظارت بر انتخابات شوراها بر اساس قانون بلامانع است، تاکید کرد: اساسی ترین وظیفه هیات نظارت تعیین صلاحیت افراد است البته هیات اجرایی که در فرمانداری و بخشداری ها وجود دارد در گام نخست نسبت به تایید صلاحیت یا رد صلاحیت داوطلبان اظهار نظر می کنند.

کولیوند با بیان اینکه برای تایید صلاحیت داوطلبان شوراها استعلامی از نیروی انتظامی، ثبت احوال و وزارت اطلاعات انجام شد، گفت: هر کدام از داوطلبان در صورتی که در بخش های مختلف تایید صلاحیت نشوند می توانند با مراجعه به پله های بالاتر و در نهایت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعتراض خود را اعلام کنند. تاکنون صلاحیت ها در هیات نظارت اعلام شده است و افرادی که نسبت به تصمیم گیری انجام شده درباره صلاحیت شان اعتراض دارند می توانند به هیات مرکزی نظارت طی امروز و فردا اعتراض شان را اعلام کنند. هیات مرکزی نظارت نیز نهایتا تا 12 یا 13 خرداد ماه سال جاری نظرشان را پس از بررسی مجدد صلاحیت ها اعلام می کنند.

کولیوند با تاکید بر اینکه نظریه نهایی هیات مرکزی نظارت قطعی و لازم و الاجراست، تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که حقوق افراد در بررسی تایید صلاحیت شان ضایع نشود و حتما در بررسی هیات مرکزی نظارت بر اساس اسناد تصمیم گیری می کنیم.

استعلام های صورت گرفته از داوطلبین مربوط به زمان حال افراد است / تنها در دو استان صلاحیت ها اعلام نشده است

وی در پاسخ به اینکه چرا شاهد رد صلاحیت برخی چهره های شاخص هستیم، برخی از برداشت‌ها بر این است كه رد صلاحیت‌ها برای وقت كشی این افراد است تا در آخرین لحظه تایید شوند، تاکید کرد: استعلام های صورت گرفته از داوطلبان مربوط به زمان فعل افراد است و ما در بررسی صلاحیت ها 15 یا 20 سال افراد را بررسی نکرده ایم مگر اینکه آن فرد جرم موثری انجام داده باشد بنابراین وضعیت حال افراد مد نظر ماست. دوست نداریم در بررسی صلاحیت ها وقت کشی کنیم. فرمانداری ها باید تا 4 خرداد ماه صلاحیت افراد را به آنها اعلام می کرد تنها در دو استان به دلیل برخی مسائل هنوز صلاحیت ها اعلام نشده است اما در سایر استان ها افراد از وضعیت صلاحیت شان در هیات نظارت مطلع شدند.

کولیوند با اشاره به اینکه افرادی که نسبت به رد صلاحیت شان اعتراض دارند می توانند به هیات مرکزی نظارت اعتراض خود را اعلام کنند، گفت:در کمتر از ده روز به اعتراض این افراد رسیدگی می شود تا هر گونه وقت کشی و شائبه آن برطرف شود.

موضع گیری رد صلاحیت‌شدگان عدم وفاداری به قانون اساسی را تایید می کنند

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اینکه بند «د» ابراز وفاداری داوطلبین شوراها به قانون اساسی است گفت: برخی از داوطلبین شوراها موضع گیری شان به گونه ای است که وفاداری شان به قانون اساسی را تایید نمی کنند آنها در نطق هایی که دارند و یا موضع گیری شان پایبند به نظام نیستند.

کولیوند در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بندهایی که در رد صلاحیت برخی از داوطلبین آمده است بندهای کلی است و شائبه های خاصی را ایجاد می کند فکر نمی کنید نیاز است قانون نظارت بر انتخابات شوراها اصلاح شود، گفت: یکی از این بندها، بند «ج» است، این بند یعنی التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه، برخی از کسانی که دلایل رد صلاحیت شان این بند است در واقع در موضع گیری خودشان نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و چارچوب آن وفادار نبوده اند اگرچه کلیت نظام را قبول دارند اما در رفتار و نطق هایشان به این موضوع پایبند نبوده اند.

وی ادامه داد: استعلام این افراد بر اساس روند قانونی انجام گرفته است. این بند، بند وسیعی است اما عملکرد افراد چه مشهور چه غیر مشهور به گونه ای است که بیانگر آن است که دین اسلام را نمی پذیرند و آنها وفاداری برای نظام و التزام عملی به اسلام ندارند. تمام تلاش ما برای این بوده است که در حقوق افراد و دفاع از آن دقت لازم را داشته باشیم.اگرچه بندهایی که ما برای رد صلاحیت افراد درج کرده ایم وسیع است و اذهان تعابیر مختلفی از آن دارند.

کولیوند در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر این افراد التزام عملی به ولایت فقیه و اسلام ندارند و وفادار نظام نیستند چرا زمان موضع گیری و سخنرانی شان نسبت به آنها برخورد نشده است پاسخ صریحی نداد و گفت: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس نیز به این دو بند توجه شده است.

تجربه را دیگر نباید تجربه کرد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه اعلام شده بود کسانی که در ستاد انتخابات برخی از كاندیداها فعالیت داشته اند اما بعد از صحبت های مقام معظم رهبری راه شان را جدا کرده اند، ایراد قانونی بر آنها وجود ندارد اما باز شاهد این هستیم که این افراد به دلیل مختلف صلاحیت آنها تایید نشده است، گفت: بر اساس قانون کسانی که در فتنه سال 88 حضور داشته اند اما بعد از صحبت های رهبری و فصل الخطاب ایشان راه شان را جدا کردند حضورشان در انتخابات و حمایت از هر کاندیدایی عبادت بود اما بعد از تاکیدات رهبری راه شان را ادامه دادند ایرادی بر آنها نیست. کسانی که پس از این زمان نیز وفاداری خود را اعلام کردند و قانون را تمکین نکردند و در میتینگ های مختلف حضور یافتند و از موضع خود دفاع کردند متخلفند و در صلاحیت شان این موارد لحاظ شده است.در واقع کسانی که قانون را فصل الخطاب قرار نداده اند رد صالحیت شده اند تجربه را که دیگر نباید تجربه کرد از این رو این افراد رد صلاحیت شده اند.

کولیوند با اشاره به اینکه تبلیغات کاندیداهای شوراها از شانزدهم آغاز می شود، گفت: تا پیش از 16 خرداد ماه قطعا اعتراض داوطلبانی که در هیات نظارت رد صلاحیت شده اند رسیدگی می کنیم.

9 / 99 درصد از دلایلی که برای رد صلاحیت افراد اعلام شده اند با مدرک است

وی در ادامه به بندهای«ز»و «ب» نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این بندها کسانی که به نوعی خیانت به اموال عمومی داشته اند نیز محکوم هستند. 9 / 99 درصد از دلایلی که برای رد صلاحیت افراد اعلام شده اند با مدرک است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اینکه در دوره چهارم 300 هزار و 165 نفر برای انتخابات ثبت نام کرده اند افزود: در مقایسه با دور سوم 55 هزار نفر داوطلب بیشتری برای شوراها ثبت نام کرده اند که از این تعداد 55 هزار و 29 نفر در شهرستان ها و 246 هزار و 136 نفر در روستاها ثبت نام کرده اند.

5 هزار و 730 نفر نسبت به رد صلاحیت شان اعتراض کرده اند

کولیوند با بیان اینکه از مجموعه کسانی که برای شوراها ثبت نام کرده اند 8 هزار و 450نفر رد صلاحیت شده اند تصریح کرد: از این تعداد 5 هزار و 730 نفر نسبت به رد صلاحیت شان اعتراض کرده اند که حدود هزار و 340 نفر آنها تایید شده اند همچنین تا به امروز 320 شکایت در هیات مرکزی انتخابات شوراها ثبت شده است و رد صلاحیت شدگان تا فردا نیز فرصت دارند اعتراض خود را نسبت به رد صلاحیت شان را به هیات مرکزی اعلام کنند.

89 نفر از از دواطلبین شورای شهر تهران رد صلاحیت‌ شده‌اند

وی در باره اینکه چرا تعداد اندکی از داوطلبان اصلاح طلب تایید صلاحیت شده اند پاسخ قابل قبولی نداد و گفت: در شهر تهران 240 نفر رد صلاحیت شده اند که از این تعداد 121 نفر آنها تایید و 89 نفر آنها نیز رد شده اند. هیات نظارت بر مدیریت ناموفق افراد و سن بالای داوطلبین توجه بسیاری داشته است و در رد صلاحیت افراد نگاهی به طیف سیاسی افراد ندارد و سعی می کند بر اساس مستندات تصمیم گیری کنند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اینکه ورزشکاران وهنرمندان تنها در چارچوب قانون تاییدصلاحیت شده اند گفت: 2 هزار شکایت مبنی بر تخلفات کاندیداهای شوراها داشته ایم که پس از بررسی متوجه شدیم هیچ کدام از آنها تخلف نبوده است. البته هزار و 810 نفر بازرس ویژه شوراها در کشور بر عملکرد کاندیداها در تمامی مراحل نظارت می کنند.

وی در پایان گفت: از مجموع کاندیداهای دور چهارم شوراها 4 درصد زن بوده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز