خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

بیش از ۱۶ درصد تلفات تصادفات را سالمندان تشکیل می‌‏ دهند

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۶۷

کاهش سرعت واکنش، ضعف تمرکز و جهت‌یآبی، لرزش بدن به ویژه دست‏‌ها، احساس خستگی و ضعف و کاهش قدرت بینایی و شنوایی که بر اثر افزایش سن به وجود می‌‏آیند، از جمله تغییراتی‌اند که مهارت رانندگی را تحت تاثیر قرار می‌‏دهند.

ایلنا:‌ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: ۱۶/۶ درصد کشته ‏های تصادفات رانندگی را سالمندان تشکیل می‌‏دهند و به عبارتی از هر ۶ نفر که در جریان حوادث ترافیکی کشته می‌‏شوند، یک نفر سالمند است که این موضوع نیازمند بررسی دقیق و کامل و ارائه راهکارهای اجرایی برای به حداقل رساندن کاهش این آمار فزآینده است.

به گزارش ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه سالمندان چه به عنوان راننده یا سرنشین وسیله نقلیه و چه به عنوان عابر پیاده به شدت در معرض آسیب‏‌ها و خطرات ناشی از تصادفات رانندگی هستند که عموم شهروندان به ویژه این عزیزان را تهدید‏ می‌‏ کند، گفت: رانندگی در دوران سالخوردگی به دلیل تغییرات ادراکی و محدودیت‏های فیزیکی که بر اثر افزایش سن در افراد به وجود می‌آید، دارای ملاحظات خاصی است و انجام آن نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد تا ایمنی و سلامتی راننده و سایر سرنشینان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه البته به صرف افزایش سن نمی‌توان به کسی توصیه کرد که رانندگی نکند، اظهار کرد: در مقابل چه بسا بسیاری از افراد مسن ظاهراً برای رانندگی مشکلی نداشته باشند اما پس از انجام آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمون‏‌های عصبی و حرکتی و در صورت اثبات نشانه‏‌های هشدار دهنده ممکن است مشخص شود که هرگز نباید رانندگی کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه عملکرد راننده عموماً عکس‏العمل نسبت به رویدادهای پیرامون است، تصریح کرد: کاهش سرعت واکنش، ضعف تمرکز و جهت‌یآبی، لرزش بدن به ویژه دست‏‌ها، احساس خستگی و ضعف و کاهش قدرت بینایی و شنوایی که بر اثر افزایش سن به وجود می‌‏آیند، از جمله تغییراتی‌اند که مهارت رانندگی را تحت تاثیر قرار می‌‏دهند.

پیاده‌روی سلامت سالمندان را تضمین می‌کند

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه سالمندانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند، می‌توانند رانندگی کنند و این توصیه‌ها به هیچ عنوان‌ به منظور گرفتن قدرت تحرک و جابه‌جایی از افراد سالمند نیست، گفت: هر چند تحرک، ضامن سلامتی سالمندان و مشارکت آن‏‌ها در فعالیت‌های اجتماعی است اما ممکن است فرد سالمند به این نقطه برسد که رانندگی نه تنها به نفع وی نیست بلکه ممکن است به ضرر خودش و حتی به زیان دیگران نیز تمام شود.

وی با بیان اینکه در این صورت نیز فعالیتی مانند پیاده‏ روی در مسیرهای کوتاه می‌‏تواند سلامتی سالمندان را به خوبی تضمین ‏کند، افزود: البته افراد سالمند در مسیرهای بلند نیز با توجه به توسعه حمل و نقل عمومی می‌‏توانند به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه سالمندان عزیز باید مراقب خودشان باشند و خانواده‏های ایشان نیز باید از آن‏‌ها مراقبت کنند، اعلام کرد: سایر افراد به ویژه مسئولان نیز می‌بایست نسبت به این عزیزان احساس مسئولیت کرده و بستر مناسبی را جهت جابه‏جایی ایمن آن‌ها فراهم آورند.

معاون شهردار تهران در پایان سالمندان را ارزشمند‌ترین سرمایه‏‌های جامعه دانست و با روایت حدیثی از حضرت رسول (ص)، خاطرنشان کرد: آن حضرت احترام نهادن به سالخوردگان را احترام به خداوند متعال و محترم شمردن وجود پر برکت خودشان می‌‏دانستند و بر تکریم سالمندان همواره تاکید داشته و بر این مهم توصیه می‌‏فرمودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز