خبرگزاری کار ایران

مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری تهران پیش بینی کرد:

باز شدن دست سودجو‌ها با جدایی ری از تهران

asdasd

اعمال سلیقه و تصمیمات مدیریتی در این زمینه بار منفی به دنبال دارد که این بار منفی موجب پاره شدن مویرگ‌ها و اتصالات ضعیف می‌شود که این پارگی و جدایی تبدیل به چرک مرده و معضل خواهد شد.

با جدایی ری از تهران دست سودجو‌ها باز می‌شود و آن روال منطقی و کنترلی که یک نظام مدیریت یکپارچه شهری بر ساخت و ساز‌ها دارد از مسیر منحرف شده و به بیراهه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید پاکساز، مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری تهران در خصوص تبعات جدا شدن شهرری از تهران با بیان این مطلب گفت: ری، تهران و شمیرانات فرزندان البرز هستند که به لحاظ مباحث زیست محیطی، اجتماعی، شهرسازی و... به یکدیگر وابستگی دارند.

وی با بیان اینکه این سه عضو در زمینه‌های مختلف بهم پیوسته هستند افزود: هرگاه یکی از این سه عضو را از مابقی جدا کنیم علاوه بر ضربه زدن به آن عضو سایر اعضا نیز آسیب می‌بینند بنابراین جدایی ری از تهران به لحاظ کار‌شناسی منطقی نیست.

پاکساز با اشاره به طرح‌های توسعه شهری تهران تاکید کرد: سالهاست که استخوانبندی شهر تهران مبتنی بر یک نظام یکپارچه که به لحاظ طبیعی متصل با شمال و جنوب شهر است طراحی شده و استقرار این نظام در پیکره شهر موجب شده است که یک نظام واحد شهری شکل بگیرد بنابراین به لحاظ کار‌شناسی قطع این ارتباط و استخوانبندی ممکن نیست.

ری دوباره به تهران بر می‌گردد
مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری با بیان اینکه نباید شهر به لحاظ فیزیکی و کالبدی از هم جدا شود اظهار داشت: اعمال سلیقه و تصمیمات مدیریتی در این زمینه بار منفی به دنبال دارد که این بار منفی موجب پاره شدن مویرگ‌ها و اتصالات ضعیف می‌شود که این پارگی و جدایی تبدیل به چرک مرده و معضل خواهد شد.

پاکساز ادامه داد: باتوجه به اینکه به لحاظ کار‌شناسی خیلی در خصوص جدایی ری از تهران مطالعه نشده و یا حداقل آسیب‌شناسی نشده است پیش بینی می‌شود که در صورت اجرا، این شهر به تهران برمی گردد تا به یکپارچگی اولیه منتج شود.

به گفته وی حتی اگر جدایی ری از تهران به صورت دستوری اجرا شود با توجه به تمام جاذبه‌ها و برآیندهایی که وجود دارد دوباره این عضو به سایر اعضا می‌پیوندد و تنها زمان، انرژی و منابع را با اجرای این طرح از دست داده‌ایم و اتلاف در این زمینه صورت گرفته است.

یکپارچگی طرح‌های تهران
پاکساز با اشاره به اینکه طرح‌های تهران از دیرباز به صورت یکپارچه دیده شده است اضافه کرد: طرح‌های تهران طرح‌های توسعه‌ای مدت دار است که بخشی از آن در جنوب شهر که‌‌‌ همان منطقه ری است باید اجرایی شود.

وی به مرکز تجارت جهانی در منطقه ری اشاره و اظهار کرد: در طرح‌های اخیر فعالیتهایی از جمله مرکز تجارت جهانی و محورهای اقتصادی و محرک‌های توسعه زا در جنوب شهر طراحی و ساماندهی شد تا این طرح‌ها بتواند علاوه بر ارتقا کیفیت شهری و محرک توسعه شدن ارزش افزوده نیز برای شهروندان حوزه جنوب ایجاد کند.

با جدایی ری کل تهران آسیب می‌بیند
پاکساز ادامه داد: به طور حتم با جدایی ری از تهران، تجدید نظری نیز باید در طرح‌ها ایجاد شود که همین امر ممکن است خیلی از پازل‌های موجود شهر را دستخوش تغییرات کند و حتی در بعضی بخش‌ها تصمیماتی گرفته شود که آن تصمیمات در بعضی نقاط دیگر همخوانی نداشته باشد و به کل شهر آسیب وارد شود.

مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری تهران در پاسخ به اینکه آیا ری برای شهر تهران ضرر ده بوده است افزود: اگر یک جایی برای شهر ضرر ده هم باشد باید نگاه غیر مادی هم داشته باشیم به عبارتی نباید کالبد شهری را به هم بریزیم و حتی اگر بخشی از آن از نظر مادی ضررده باشد باید با توجه به مسائل زیست محیطی، اجتماعی و شهرسازی به آن نگاه کرد.

وی اضافه کرد: اگر شهرری برای تهران ضررده هم بوده باشد شهرداری تهران این هزینه را می‌پرداخت تا آسیب‌های اجتماعی، زیست محیطی و... که در صورت جدایی به کل پیکره شهر وارد می‌شود ایجاد نشود.

بلاتکلیفی مردم ری تا تهیه طرحی جدید شهری
پاکساز در پاسخ به این پرسش که در صورت جدایی ری از تهران اجرای طرح تفصیلی در منطقه ۲۰ به چه صورت خواهد بود و آیا این موجب سرگردانی شهروندان نمی‌شود گفت: هر شهر باید یک طرح داشته باشد و طرحی که برای یک شهر تهیه می‌شود نیاز به کار کار‌شناسی دارد و بنابراین با جدایی ری از تهران مردم شهرری مدت‌ها بلاتکلیف می‌مانند تا طرحی جدید در آن اجرا شود.

مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری تصریح کرد: طرحی که کار‌شناسی شده نباشد هم به لحاظ مالی ضرر و زیان به شهر وارد می‌کند هم به لحاظ کالبدی ممکن است به جای آباد کردن شهر به تخریب آن بینجامد.

به گفته پاکساز دست سودجو‌ها نیز با جدایی ری از تهران باز می‌شود و آن روال منطقی و کنترلی که یک نظام مدیریت یکپارچه شهری بر روی ساخت و ساز‌ها دارد از مسیر اصلی منحرف شده و به بیراهه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز