خبرگزاری کار ایران

تماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

به زودی طرح تعالی حج تنظیم می‌شود

کد خبر : ۱۰۱۱۸۲

90 درصد از بیماری‌هایی که در حج با آنها مواجه هستیم قابل پیشگیری است / در عرفات، مشعر، منا و مسجد الحرام شرایط بهداشت مناسبی وجود ندارد.

ایلنا:‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اکنون سند حج را آماده کرده‌ایم و اگر این طرح تعالی نیز آماده شود با برنامه ریزی مناسب در حوزه حج و زیارت و برنامه‌های ۵ ساله و ۲۰ ساله و امور مربوط به برگزاری حج ما تثبیت می‌شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مسأله مدیریت امور حج را دارای اهمیت دانست و اظهار داشت: با تدبیر و مدیریت صحیح می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد. مشکلات بسیاری در حوزه حج و زیارت وجود دارد که باید برطرف شود لذا از دو سال پیش از افراد و کارشناسان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و دیگر کارشناسانی که با موضوع حج و زیارت آشنا هستند دعوت شده است که طی جلسات کارشناسی متعدد موضوع «طرح تعالی حج» را بررسی کنند تا الگوی مناسبی برای حج گذاری آماده شود. البته این امر نیز از فرمایشات مقام معظم رهبری بود که چند سال پیش فرمودند «یک الگوی حج گذاری مناسب برای جمهوری اسلامی ایران درست کنید و بگویید حج ما این است». اکنون سند حج را آماده کرده ایم و اگر این طرح تعالی نیز آماده شود با برنامه ریزی مناسب در حوزه حج و زیارت و برنامه‌های 5 ساله و 20 ساله و امور مربوط به حج گذاری ما تثبیت می‌شود.

وی یکی از اهداف کارهای مهم در حوزه حج و زیارت را افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ما سعی کنیم که کارها را بهتر و با هزینه کمتری انجام دهیم، همگان ما را تحسین می‌کنند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر که در همایش عوامل ستادی و اجرایی پزشکی حج 92 سخنرانی می‌کرد، در خصوص حذف پزشکان کاروان‌ها و طرح تجمیع پزشکان در حج امسال اظهار داشت: حوزه حج و زیارت امسال از این مساله آسیب دید.

وی در ادامه وضعیت پزشک کاروان را با طرح پزشک خانواده که اخیراً در کشور ارائه شده است مقایسه کرد و افزود: امروزه یکی از طرح‌هایی که در کشور ارائه شده طرح پزشک خانواده است. اگر پزشک خانواده بتواند با بیمار مأنوس شود، نوعی اعتماد میان پزشک و بیمار ایجاد می‌شود. دیگر بیمار مرتباً از یک پزشک به پزشک دیگر مراجعه نمی‌کند و در نتیجه پزشک شناخت خوبی از بیمار پیدا می‌کند و درمان بهتر انجام می‌شود هرگاه نتوانست مساله‌ای را درست تشخیص دهد با استفاده از سیستم ارجاع، بیمار را به پزشک متخصص معرفی می‌کند و کارها به نحو مناسبی انجام می‌شود. پزشک کاروان نیز وقتی از روز اول با زائر آشنا شد سوابق بیماریهای او را ثبت کرد و در جلسات آموزشی، هواپیما، مکه، مدینه، عرفات ومنا همراه زائراست و در نتیجه، زائر احساس آرامش می‌کند. البته ممکن است الگوی مناسب‌تری هم وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مهمترین موضوع پزشکی حج را بحث پیشگیری از بیماری دانست و اظهار داشت: 90 درصد از بیماری‌هایی که در حج با آنها مواجه هستیم قابل پیشگیری است. در ایام حج سیستم غذایی زائر تغییر می‌کند و در برخی مواقع نوع غذا با طبع زائر سازگاری ندارد که این گونه مسائل با تغییردر الگوی غذایی و تنوع در غذای زائران با توجه به شرایط محیط، قابل رفع است.

وی افزود: در خصوص غذا خوردن و یا مواجهه با بیماری و آداب آن، روایات و آموزه‌های خوبی در فرهنگ دینی ما وجود دارد. روحانیون با استفاده از کلاس‌های آموزشی می‌توانند در این راه فرهنگ‌سازی کنند. عده ای از مردم این فرهنگ غلط را دارند که وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند باید داروی زیادی به آنها داده شود تا او را پزشک خوبی بدانند. باید این مسأله اصلاح شود. زائران باید بیاموزند که از بروز و انتشار بیماری جلوگیری کنند. در مورد آداب غذا خوردن در روایات آمده است یکی از آداب غذا خوردن این است که انسان تا گرسنه نشده غذا نخورد و تا وقتی که سیر نشده دست از غذا بکشد، غذا را کاملاً بجود و در حین غذا خوردن آب نخورد. روحانی کاروان می‌تواند این گونه مسائل را مطرح نماید تا به پیشگیری از بیماری کمک کند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: کارها به گونه‌ای باشد که هم از سوی مرکز پزشکی حج، داروهای لازم در اختیار زائران قرار داده شود و هم پزشکان عزیز به گونه ای عمل کنند که مصرف دارو در میان زائران کاهش پیدا کند و بیماری‌ها شیوع پیدا نکند.

وی تصریح: در عرفات، مشعر، منا و مسجد الحرام شرایط بهداشت مناسبی وجود ندارد. شستشوی دست‌ها با مقداری ماده ضد عفونی کننده از بروز برخی از بیماری‌ها جلوگیری کند. البته همواره در خصوص مسائل بهداشتی در ایام حج در عربستان با مسئولین این کشور رایزنی‌های لازم صورت می‌گیرد و هر سال نسبت به سالهای گذشته مقداری وضعیت بهتر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در پایان از صاحب نظران و کارشناسان پزشکی حوزه حج و زیارت دعوت کرد تا پیشنهادات و انتقادات خود را بویژه درباره تجمیع پزشکی حج 92 به مسئولین حج و زیارت ارائه دهند تا اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز