خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی خبر داد:

رونمایی از مرمت ۶۰۰ مسجد جامع تاریخی

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۷۶

عملیات شناسایی این مساجد تاریخی توسط کار‌شناسان استانی سراسر کشور صورت گرفت و مرمت این اماکن مذهبی تاریخی نیز با استفاده از منابع مالی ملی تامین شده است.

ایلنا: معاون میراث فرهنگی کشور از رونمایی مرمت ۶۰۰ مسجد جامع تاریخی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، مسعود علویان صدر گفت: رونمایی از مرمت این مساجد تاریخی به زودی طی مراسمی با حضور مقامات کشوری و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پایان عملیات مرمت این مساجد تاریخی افزود: طی یک سال گذشته با اعتباری ویژه ۶۰۰ مسجد جامع ثبت شده در فهرست آثار ملی در کشور مرمت و بازسازی شد که این اقدامات مرمتی در هر مسجد متفاوت بود.

معاون میراث فرهنگی کشور دفع رطوبت، بام‌سازی، ساماندهی، کف‌سازی، استحکام‌بخشی و احیای بدنه‌ها، ساماندهی تاسیسات الکتریکی، مرمت متعلقات سنگی و کتیبه‌ها، پی‌بندی، حذف الحاقات نامناسب و مرمت منبر‌ها و متعلقات چوبی را از جمله اقدامات انجام شده دانست.

علویان صدر با اشاره به اینکه مرمت این مساجد با توجه به میزان آسیب دیدگی هرکدام از آن‌ها الویت‌بندی شده است، تصریح کرد: مساجد جامع بخش مهمی از میراث معنوی کشور هستند که حفظ و حراست از آن‌ها باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در خصوص اهمیت مساجد جامع اظهار داشت: از گذشته تا کنون مساجد جامع نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشتند به طوری که در طول تاریخ این اماکن به عنوان پایگاه‌های مردمی شناخته می‌شدند، علاوه بر آن مساجد جامع الگوی تمام شمول معماری ایرانی اسلامی است که تمامی جزئیات هنرمعماری را در خود جای دارد.

علویان صدر یادآور شد: عملیات شناسایی این مساجد تاریخی توسط کار‌شناسان استانی سراسر کشور صورت گرفت و مرمت این اماکن مذهبی تاریخی نیز با استفاده از منابع مالی ملی تامین شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: با توجه به اینکه امسال افتخار ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان را داشتیم درصدد هستیم مساجد ایرانی را در قالب پرونده الحاقی به مسجد جامع ثبت جهانی شده اصفهان اضافه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز