خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

تغییر فرایند تولید پالایشگاه‌ها ۱۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

کد خبر : ۳۷۲۱۵

همچنین ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد است که این وسایل در هر ۱۰۰ کیلومتر مربع ۵ /۳ لیتر سوخت مصرف می‌کنند در حالی که استاندارد مصرف در دنیا ۵ /۱ لیتر است.

 

ایلنا: معاون وزیر نفت در امور مهندسی و نظارت بر طرح‌ها گفت: پالایشگاه‌هایی که در کشور سوخت تولید می‌کنند قدمتی طولانی و برخی ۵۰ ساله دارند و تغییر فرایند تولید آن‌ها به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

به گزارش ایلنا، حمدالله محمد‌نژاد، امروز دوشنبه در همایش صنعت سبز در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پالایشگاه‌هایی که در کشور سوخت تولید می‌کنند دارای قدمتی طولانی و برخی ۵۰ ساله هستند بنابراین تغییر فرایند تولید آن‌ها نیاز به اجرای پروژه‌های متنوع و سرمایه گذاری هنگفتی دارد.

وی اظهار داشت: برای تغییر این فرایند ۱۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که تاکنون هشت میلیارد دلار آن از سوی دولت سرمایه گذاری شده است.

محمد‌نژاد افزود: پالایشگاه‌های تهران، لاوان، شازند، آبادان، تبریز و اصفهان مجوز تغییر فرایند سوخت را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر پالایشگاه‌های تهران، شازند و بخشی از پالایشگاه آبادان سوخت یورو ۴ و ۵ را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون متوسط مصرف سالانه سوخت در کشور ۶۱ میلیون لیتر است که اگر مدیریت صحیح مصرف انرژی اجرا نمی‌شد این میزان به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسید.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و نظارت بر طرح‌ها افزود: مصرف انرژی در کشور ایران چهار برابر متوسط سرانه دنیاست. تاکنون فعالیت‌های زیادی به منظور کاهش این میزان مصرف در کشور انجام شده است به عنوان مثال از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از این اقدامات است.

وی گفت: ایران خودرو و سایپا سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌کنند که باید بر اساس حجم تولید، خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

محمد‌نژاد افزود: همچنین ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد است که این وسایل در هر ۱۰۰ کیلومتر مربع ۵ /۳ لیتر سوخت مصرف می‌کنند در حالی که استاندارد مصرف در دنیا ۵ /۱ لیتر است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود. این در حالی است که به موتورخانه‌ها و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی در منازل توجه ویژه‌ای نمی‌شود در حالی که این تاسیسات در کلان شهر‌ها نقش زیادی در آلودگی هوا دارند.

محمد‌نژاد تاکید کرد: هم اکنون طرح‌های زیادی با هدف کاهش مصرف انرژی در منازل در حال انجام است که از جمله آن‌ها می‌توان به دوجداره کردن پنجره‌ها و عایق کاری تاسیسات حرارتی اشاره کرد که انجام این امور در ساختمان‌های دولتی اجباری شده است.

وی در مورد کاهش آلودگی هوا در منطقه عسلویه گفت: در این منطقه تمام فلرهای پالایشگاه‌ها (مشعل‌های روشن) به فناوری نوفلرینگ مجهز خواهند شد. همچنین تمام پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی این منطقه به تصفیه خانه پساب‌های صنعتی مجهز می‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و نظارت بر طرح‌ها ادامه داد: علاوه براین هشت میلیون اصله نهال حراء در سواحل ماهشهر و بندر امام کاشته شده است. همچنین ۴۰ درصد فضای پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه به فضای سبز تبدیل شده است.

هفته هوای پاک از ۲۴ تا ۲۹ دی ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز