خبرگزاری کار ایران

دومین ضریح ساخته دست هنرمندان ایرانی آماده رونمایی

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۵۹

15 هنرمند اراکی قطعات منبت کاری منقوش به نقوش اسلامی و اسلیمی این ضریح را در مدت دو سال کنده کاری کرده اند، ماسوره ها ولچکی های این ضریح ساخته از جنس نقره بوده و سازه ضریح تا زیر تاج نیز از جنس استیل است.

ایلنا: با پایان یافتن کار ساخت ضـریح جـدیـد حضرت مسلم (ع)، مشخصـات فنـی این ضریح اعلام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات،ساخت ضریح مطهر حضرت مسلم بن عقیل (ع) که از سال 89 آغاز شده بود، با تلاش شبانه روزی هنرمندان ایرانی و دست اندرکاران ساخت این ضریح به پایان رسید و آماده رونمایی است.

مدیر پروژه ساخت ضـریح جـدیـد حضرت مسلم (ع) با بیان اینکه ساخت چهار چوب اصلی و قطعات منبت داخلی ضریح مطهر در اراک، قلم زنی های بیرونی در اصفهان و بقیه قطعات در تهران انجام شده است، اظهار داشت: ضریح جدید سفیر نامدار حضرت سیدالشهداء(ع) به ارتفاع 65/ 4 متر، به طول 10/ 5 متر، به عرض 4 متر که مساحت آن 40/ 20 مترمربع بوده و دارای 13 پنجره و یک درب می باشد که در ساخت آن 6 کیلوگرم طلا، 2 هزار و500 کیلوگرم نقره و 900 کیلوگرم مس به کار رفته است.

براساس این گزارش، 15 هنرمند اراکی قطعات منبت کاری منقوش به نقوش اسلامی و اسلیمی این ضریح را در مدت دو سال کنده کاری کرده اند، ماسوره ها ولچکی های این ضریح ساخته از جنس نقره بوده و سازه ضریح تا زیر تاج نیز از جنس استیل است.

پنجره ها و درب ضریح و همچنین از زیر تاج به بالا نیز از جنس چوب ساج ساخته و جنس قطعات قلمزنی از زیر تاج به بالا از مس می باشد که با روکشی ازطلا آبکاری شده است و کلیه قطعات قلمزنی زیر تاج نیز از جنس نقره است.

شایان ذکر است؛ ضریح جدید سفیر نامدار حضرت سیدالشهداء(ع) پنجشنبه هفته جاری همزمان با شب میلاد امام علی (ع) در فرهنگسرای خاوران رونمایی می شود و از سوم خردادماه به مدت یک هفته در این فرهنگسرا در معرض بازدید دوستداران اهل بیت(ع) قرار می گیرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز