خبرگزاری کار ایران

سند راهبردی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۶۰

طبق ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت موظف به تدوین سیاست‌های کلی، هماهنگی‌های محوری بین مراجع ذیربط و کنترل و نظارت عالی بر تمامی امور حج و زیارت است.

ایلنا: سند راهبردی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت (بعثه مقام معظم رهبری) که با بهره‌گیری از رهنمود‌ها و تدابیر امام خمینی (قدس سره) و رهبر معظم انقلاب (دام ظله) تهیه شده است به عنوان سندی جامع و هادی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران معمار کبیر انقلاب امام خمینی (قدس سره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به تقویت و رشد نهادهای مرتبط با حج و زیارت اهتمام ورزیده و با تأسیس حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به عنوان نهادی دینی، فرهنگی، انقلابی و بین المللی مسئولیت‌های خطیری را بر عهده این حوزه گذاردند.

این حوزه در افق چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران نهادی پویا، تحول آفرین، اخلاق محور، اثر گذار، الهام بخش، معرفت ساز و پیشتاز در اقامه مناسک حج ابراهیمی و محمدی و توسعه دهنده فرهنگ زیارت و همچنین بهره‌مندی از نیروی انسانی متعهد و توانا با زیر ساخت‌های روز آمد و دارای رویکردی تعامل گرا و یاد گیرنده است.

برای تحقق مطلوب مسئولیت‌های محوله به بعثه، سند راهبردی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت شامل: راهبردهای معطوف به ارتقای معنویت و عبودیت زائران، توسعه وحدت و انسجام مسلمین، تقویت بعد برائت از دشمنان اسلام، تقویت بعد کنترل و نظارت و توسعه منابع و مدیریت و ۱۲ برنامه عملیاتی تهیه شد.

این سند متأثر از اسناد بالا دستی (شامل قوانین و مقررات تدابیر حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، حکم ابلاغی از سوی نهاد رهبری به نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، سیاست‌های کلی برنامه‌های پنج ساله توسعه ملی) و هماهنگ با اسناد موجود و پژوهش‌های مهم صورت گرفته در بعثه (شامل ساختار و شرح وظایف گزارش تعالی سازمانی گزارش ساختار کلان ارتقای بهره‌وری حج و زیارت) تهیه شده و افق‌های آینده و چگونگی دستیابی به اهداف کیفی و کمی پیش رو را تبیین می‌کند.

طبق ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت موظف به تدوین سیاست‌های کلی، هماهنگی‌های محوری بین مراجع ذیربط و کنترل و نظارت عالی بر تمامی امور حج و زیارت است.

سازمان حج و زیارت نیز با مسئولیت برنامه ریزی و هدایت عملیاتی فرایندهای پذیرش، حمل و نقل، اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان و... زائران را با جلب همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط بر عهده دارد. اقدامات و فعالیت‌های سازمان حج و زیارت باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که همسو با مقاصد عالی حج و زیارت و مقوم ابعاد و جهت گیری‌های فرهنگی پژوهشی اموزشی و تبلیغی و معنوی حج و زیارت گردد.

بر اساس ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری که در سند راهبردی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در ۱۳ بند منتشر شده، سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی اموزشی پژوهشی و سیاسی حج و زیارت بر عهده نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت است. این وظیفه با رویکرد هم‌راستا سازی فعالیت‌های خدماتی و رفاهی به زوار با سیاست‌های فرهنگی و تربیتی حج و زیارت صورت خواهد پذیرفت.

نظارت و کنترل نماینده مقام معظم رهبری ناظر بر نظارت‌های کلان است و عندالاقتضا می‌تواند نظارت‌های موردی را اعمال کند و نمایندگانی برای نظارت بر فرایند کار منصوب کند.

سیاست‌های کلی سند چشم انداز حج و زیارت شامل ۱۱ بند از جمله محور قرار دادن قرآن و سنت با تأکید بر ارزش‌ها و آرمان‌های امت واحده اسلامی و پرهیز از پراکندگی در کلیه سطوح سازمانی و اجرای تدابیر و رهنمودهای حضرت امام (ره) به عنوان احیاگر حج ابراهیمی و مقام معظم رهبری و لحاظ کردن منویات آن‌ها در طراحی اجرا و نظارت بر سیاست‌ها و اقدامات است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز