خبرگزاری کار ایران

آبشار کبودوال مرمت شد

کد خبر : ۸۵۲۴۰

آبشار کبودوال که در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد این استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌ای جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبیعی نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد است و حتی در آینده ثبت جهانی آن نیز دور از دسترس نخواهد بود.

ایلنا: مرمت آبشار تمام خزه‌ای جهان به نام آبشار کبودوال در شهرستان علی آباد کتول مرمت شد.

به گزارش ایلنا، قربان عباسی گفت: در پی وقوع سیلی سنگین و مخرب در سال گذشته دراستان گلستان، بخشهای مختلفی از گلستان از جمله آبشار تمام خزه‌ای جهان دچار آسیب شد. این سیل سبب ریزش خزه‌های آبشار کبودوال، تخریب مسیر دسترسی و خرابی دو پل مسیر شده بود که با گذشت حدود یکسال این آبشار برای مسافران گلستان آماده شده است.

وی هزینه مرمت و بازسازی آبشار تمام خزه‌ای را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: دو پلی که بر اثر سیل تخریب شده بود، بازسازی و مسیر دسترسی نیز مرمت شده است.

عباسی عنوان کرد: بخشی از خزه‌های آبشار کبودوال نیز که دچار ریزش شده بود با شروع سال نو و فصل بهار دوباره رویش کرده و مشکلی برای حضور گردشگران در این منطقه وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه از پیشنهاد ثبت آبشار کبودوال شهرستان علی آباد گلستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی گلستان در راستای ثبت میراث طبیعی این استان و در جریان اجلاس آتی شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار، سه اثر طبیعی شامل دو آبشار شیرآباد و کبودوال و چنار قدیمی شهر گرگان را برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد داده است.

وی اضافه کرد: آبشار کبودوال که در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد این استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌ای جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبیعی نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد است و حتی در آینده ثبت جهانی آن نیز دور از دسترس نخواهد بود.

عباسی درادامه احداث سنگفرش مسیر ‎دسترسی، احداث پل سنگی ‏و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه فلزی مسیر دسترسی به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل ‏سکو‌ها، ‎ ‎آلاچیق‌ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ از دیگر اقدامات انجام شده دراین منطقه گردشگری ‏برشمرد.

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگ‌ترین آبشارتمام خزه‌ای جهان است، آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.

علی آبادکتول به دلیل داشتن آبشارهای رویایی و بزرگ‌ترین آبشار خزه‌ای جهان، بهشتی برای گردشگران و طبیعت گردان است.

«کتول» از دو واژه ‎اوستایی «کته» و «اول» تشکیل شده که «کته» ‏به معنای جا و مکان و «اول» به معنای‎ ‎شیب، دره و گودال است و ‏‏ «کتول» هم به مجموعه آبادی‌هایی گفته می‌شود که در درون دره‎ ‎کوه قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز