خبرگزاری کار ایران

وزارت جهاد کشاورزی تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر را پیگیری کند

کد خبر : ۸۵۲۵۹

سازمان حفاظت محیط زیست شدیداً مخالف هرگونه تغییر و دگرگونی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر بوده و از طریق مراجع ذیربط پیگیر موضوع است.

ایلنا: مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه باغ گیاه‌شناسی و ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران زیر مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شود، اظهار داشت: قطع درختان، گیاهان و تخریب‌های صورت گرفته که برای ساخت راه و دسترسی بندر نوشهر به کمربندی می‌باشد، می‌بایستی توسط وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود.

به گزارش ایلنا، شهاب الدین منتظمی با بیان اینکه بطور قطع سازمان حفاظت محیط زیست موافق تخریب این باغ با قدمت ۸۰ سال و قطع درختان و گیاهان با ارزش ژنتیکی و در مواردی با طول ۲۰۰ سال عمر نیست، گفت: این سازمان در کنار وظایف حاکمیتی، پیگیر وضعیت باغ گیاه‌شناسی نوشهر است.

وی با اشاره به اینکه کار‌شناسان معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی این سازمان در تاریخ ۲۵ خردادماه از نزدیک وضعیت این باغ را بررسی کردند، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست شدیداً مخالف هرگونه تغییر و دگرگونی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر بوده و از طریق مراجع ذیربط پیگیر موضوع است.

مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بر اساس قوانین جاری کشور به ویژه قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هر گونه آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست می‌شود، از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.

منتظمی با اشاره به اینکه باغ گیاه‌شناسی یک بانک ژن پویا و زنده است و به منظور حفظ و نگهداری تنوع گیاهی و بررسی و تحقیق در زمینه‌های متنوع زیستی به ویژه گیاه‌شناسی تاسیس و اداره می‌شود، اظهار داشت: تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر، ‌به معنای نابودی یکی از گنجینه‌های علمی و پژوهشی بی‌نظیر در سطح ملی و منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه تغییری که تاسیسات و مستحدثات مختلف در وضع فیزیکی، شیمایی و بیولوژیک خاک، آب و هوا ایجاد نماید و این تغییرات سبب دگرگونی وضع طبیعی شود از جمله تخریب جنگل‌ها و مراتع، توسط سازمان حفاظت محیط زیست ممانعت می‌شود.

به گفته مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، باغ گیاه‌شناسی نوشهر یک سرمایه ملی و یکی از ذخایر ژنتیکی ارزشمند و قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، این باغ گیاه‌شناسی به مساحت ۳۴. ۵ هکتار در سال ۱۳۳۳ و پیش از باغ گیاه‌شناسی ملی در ایران در سال ۱۳۴۷ تاسیس شد و به دلیل اهمیت علمی، پژوهشی و فرهنگی این باغ، ‌در سال ۱۳۸۶ با نام اثر طبیعی و به شماره ۱۷۷۹۵ در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز