خبرگزاری کار ایران

اعزام پزشکان عمومی زن به حج برای نخستین بار

asdasd

۳۰۰ پزشک و دندانپزشک و پرستار و متخصص علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی در دو بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به زائران هموطن خدمت رسانی می‌کنند.

ایلنا؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: امسال برای نخستین بار هشت پزشک عمومی خانم هم در هشت هتل در عربستان برای خدمت رسانی به بانوان زائر مقیم می‌شوند.

به گزارش ایلنا، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: تاکنون ۲۲۰ نفر از مجموع ۴۵۰ پزشک کاروانی که امسال به عربستان اعزام می‌شوند، وارد مکه و مدینه شده‌اند که همگی مرد هستند.

نماینده رئیس جمهور در شورای عالی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این ۴۵۰ پزشک همه زائران را از زمان ثبت نام در ایران و سپس در همه اعمال و مناسک در عربستان از نظر خدمات بهداشتی و درمانی همراهی می‌کنند، گفت: علاوه بر دو بیمارستان ایرانی در مکه و مدینه که مجهز به متخصصان همه رشته‌های پزشکی از جمله خانمهای متخصص زنان است، پزشکان عمومی خانم نیز در هشت هتل برای خدمات مشاوره، پانسمان و تزریقات به بانوان زائر به منظور آسایش بیشتر آنان مستقر شده‌اند.

ریاض در رابطه با سایر خدمات پزشکی این مرکز، گفت: در حج امسال علاوه بر ۴۵۰ پزشک کاروان که هر یک ۱۱۰ تا ۱۵۰ زائر را از نظر سلامت رصد می‌کنند، حدود ۳۰۰ پزشک و دندانپزشک و پرستار و متخصص علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی در دو بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مکه و مدینه به زائران هموطن خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان در مجلس هفتم تصریح کرد: علاوه بر این گروه، از تیم‌های پزشکی، جمعی از کار‌شناسان بهداشت برای نظارت بر غذای زائران از زمان تهیه و تولید تا توزیع و همچنین سلامت آب آشامیدنی در هتل‌ها در عربستان مستقر شده‌اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن اشاره به برقراری دو پلی کلینیک تخصصی اورژانس ایرانی در عرفات و منا اشاره کرد و گفت: در هر یک از می‌قات‌های شجره و جوفه و همچنین در مشعرالحرام نیز پایگاه شناوری به صورت آمبولانس امدادی که مجهز به پزشک و پرستار است استقرار یافته‌اند.

ریاض با اشاره به اینکه ترکیه و مالزی هم خدماتی در سطح درمانگاهی به زائران خود عرضه می‌کنند، اضافه کرد: این اذعان وزارت بهداشت عربستان است که خدمات بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران در حج بی‌نظیر است و در هر موسم حج مسئولان کشورهای دیگر از امکانات پزشکی ایران برای کسب تجربه دیدار می‌کنند.

وی پزشکان اعزامی ایران به حج را از بهترین متخصصان دانست و گفت: خدمات مطلوب پزشکی ایران به زائران خود موجب شده است که دبیرخانه دائمی پزشکی حج از بین ۱۷ کشور اسلامی در ایران برپا شود.

دکتر سیدعلی ریاض به زائران توصیه کرد: از نوشیدن آب سرد یا قرار گرفتن در مقابل کولر بلافاصله پس از ورود به هتل خودداری کنند و به شستشوی مرتب دستهای خود اهمیت بدهند و هم چنین نوشیدن آب و مایعات و همچنین زدن ماسک در صورت بروز سرماخوردگی می‌تواند جلوی شیوع بیشتر این بیماری‌ها را که معمولا در ایام حج تمتع و حضور جمعیت زیادی از زائران کشورهای مختلف، شایع می‌شود، بگیرد.

نماینده رئیس جمهور در شواریعالی جمعیت هلال احمر با اشاره به همه گیری بیماری آنفلوانزای نوع A در حج سالهای گذشته و مراقبتهای ویژه آن از طرف پزشکی ایران گفت: امسال هیچگونه گزارشی از اپیدمی بیماری خاصی در عربستان صادر نشده است و نگرانی خاصی برای حجاج وجود ندارد.

وی به زائران توصیه کرد، از خسته کردن خود و عجله کردن در انجام دادن اعمال خودداری کنند زیرا خستگی و اضطراب، آنان را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: امسال ده پزشک ایرانی مسلط به عربی و انگلیسی نیز زائران را همراهی می‌کنند تا در صورت نیاز به جراحی یا اقدامات درمانی خاص، آن‌ها را به بیمارستانهای عربستان اعزام کنند و این پزشکان تا زمان پایان درمان، بیماری زائر را پیگیری خواهند کرد این در حالی است که امسال ۷۵ هزار زائر از ایران برای انجام مناسک حج از ۱۷ ایستگاه پروازی به عربستان می‌روند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز