خبرگزاری کار ایران

به رغم تکذیب معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش؛

دانش آموزان تجدیدی از حق انتخاب رشته محروم شدند + بخشنامه

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۲۳

براساس این بخشنامه دانش آموزانی که درامتحانات خردادماه دریکی ازدروس مربوطه برای ورود به رشته‌های نظری تجدید یا نمره زیر ۱۲ آورده‌اند حتی باکسب نمره قبولی درشهریورماه دیگر نمی‌توانند دراین رشته‌هابه ادامه تحصیل بپردازند و باید به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش بروند.

ایلنا: با صدوربخشنامه‌ای ازسوی آموزش وپرورش دانش آموزان سال اول دبیرستان با تجدید ی در یکی ازدروس مربوطه برای ورود به رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) درامتحانات خردادماه از انتخاب این رشته‌ها درسال تحصیلی آینده محروم و باید در هنرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند.

"مهدی بهلولی" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درمورد این بخشنامه به توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس این بخشنامه دانش آموزانی که در امتحانات خردادماه در یکی از دروس مربوطه برای ورود به رشته‌های نظری تجدید یا نمره زیر ۱۲ آورده‌اند حتی با کسب نمره قبولی درشهریورماه دیگر نمی‌توانند در این رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند و باید به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش بروند.

این معلم و فعال صنفی معلمان تصریح کرد: پیش از این دانش آموزی که در امتحانات خرداد ماه مثلا درس ریاضی خود را مردود می‌شد با دادن امتحان مجدد در شهریورماه، اگر نمره بالای ۱۲ کسب می‌کرد می‌توانست رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کند در حالی که با ابلاغ این بخشنامه دیگر این امکان وجود ندارد.

بهلولی توضیح داد: با این بخشنامه دانش آموز مجبور است به خاطر یک تجدیدی به رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای برود و حتی به رشته‌های تجربی هم نمی‌تواند ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه غالب دانش آموزان از رشته‌های کار دانش و فنی حرفه‌ای استقبال نمی‌کنند، افزود: اغلب دانش آموزان قوی دوست دارند در رشته‌های ریاضی و تجربی به ادامه تحصیل بپردازند.

بهلولی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان اجرای این برنامه باید ۵۰ درصد از دانش آموزان در رشته‌های کار دانش و فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند وابلاغ این بخشنامه را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

بهلولی ادامه داد: آموزش و پرورش به جای اینکه امکانات هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش را برای رغبت دانش آموزان به ادامه تحصیل در آنجا توسعه و سرانه قابل قبولی به آن‌ها اختصاص دهد می‌خواهد به زور دانش آموزان را به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش بفرستند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه تحصیل دانش آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با نارضایتی به نفع آن‌ها نخواهد بود، افزود: این اقدام آموزش و پرورش، تضییع حق دانش آموزان است، به ویژه اینکه از اول امسال نیز چیزی در این رابطه به دانش آموزان و خانواده‌های آنان نگفته‌اند.

وی با اشاره به تکذیب این موضوع از سوی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در چند ماه گذشته افزود: با این بخشنامه تکذیبه ایشان تکذیب می‌شود و در پاسخ به این جمله ایشان که گفته بود برخی با این حرف‌ها به دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند باید بگویم که ایشان با تکذیب موضوعی که واقعیت داشت خود به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بود.

بهلولی با تاکید بر اینکه فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش باید اجرای این بخشنامه را متوقف کند، افزود: اگر ایشان این بخشنامه را که با حقوق شهروندی مردم هماهنگ نیست متوقف نکند این بخشنامه غیرکار‌شناسی که مقدمات آن در زمان وزارت حاجی بابایی فراهم شده است به عهده او می‌افتد.

بهلولی به انتقاد از رویکرد موجود درآموزش وپرورش مبنی برسوق دادن دانش آموزان به سمت کار و دانش پرداخت و افزود: در نظام آموزشی نباید کار سالاری باشد چرا که الویت نخست آموزش و پرورش کاریابی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در جهان مدرن تا سطح متوسطه در آموزش و پرورش فرهنگ سازی ملاک قرار می‌گیرد و تربیت دانش آموز و یادگیری دانش و علوم از سوی او دنبال می‌شود.

بر اساس این گزارش در اردیبهشت ماه سال جاری، ایلنا خبری را مبنی بر محروم شدن دانش آموزان تجدیدی سال اول دبیرستان از ادامه تحصیل منتشر کرده بود که معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش آن را تکذیب کرد و آن را خنده دار و شبیه لطیفه توصیف کرد.

ابراهیم سحرخیز با ابراز تعجب از اینکه مگر می‌شود یک درس ملاک انتخاب رشته دانش آموزان قرارگیرد، افزود: دانش آموزی که در درسی مردود شده باشد. این امکان وجود دارد که در شهریور و حتی مهر این درس را مجددا امتحان دهد و با کسب نمره قبولی به به رشته‌های نظری ورودپیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کسی هم که چنین خبری داده است دنبال چیز دیگری باشد زیرا نمی‌تواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.

صحبت‌های سحر خیز در حالی مطرح می‌شود که بخشنامه‌ای در اختیار ایلنا قرار گرفته و در زیر آمده است که نشان دهنده صحت گفته‌های بهلولی و گزارش اردیبهشت ماه ایلنا است.

دانش آموزان تجدیدی از حق انتخاب رشته محروم شدند + بخشنامه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز