خبرگزاری کار ایران

اطلاعیه‌ سازمان سنجش در رد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها؛

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها سوء‌برداشت رسانه‌ها است

مجموعه وضعیت پذیرش زن و مرد نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته و مطالب ذکر شده در مورد محدودیت دختران صحیح نبوده و با توجه به پیش‌بینی‌ها درصد پذیرش زن و مرد نسبت به سال‌های گذشته تفاوت معنی‌داری نخواهد داشت.

ایلنا: سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص مطلب مطرح شده در جراید و رسانه‌ها در خصوص حذف پذیرش دختران در آزمون سراسری سال ۹۱ اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه آمده است: در آزمون سراسری سال جاری، دانشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی در ۲۲ هزار و ۸۰۰ کد رشته محل و ۳۱۴ رشته در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان پذیرش دانشجو خواهد خواهند داشت. تعداد رشته محل‌های پذیرش در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۱۴ درصد افزایش و مشابه سال ۱۳۹۰ می‌باشد.

این اطلاعیه می‌افزاید: لذا مطالب مربوط به ۷۷ رشته محل ازکل ۲۲ هزار و ۸۰۰ رشته محل سه دهم درصد رشته‌ محل‌ها است که متاسفانه توسط بعضی رسانه‌های داخلی رشته ذکر شده که باعث برداشت غلط شده است. ۷۷ رشته محل ذکر شده در رسانه‌ها مربوط به قبل از اصلاحیه‌های این سازمان بوده و محدود به ۴ دانشگاه شهید چمران اهواز، محقق اردبیلی، لرستان، و اراک در معدودی از رشته‌ محل‌ها در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی بوده و پس از اعمال اصلاحیه‌ها موارد تصحیح شده است که مورد تاکید قرار نگرفته است در حالی که با نگاهی به جداول ذیل وضعیت رشته محل‌ها ظرفیت پذیرش سال ۱۳۹۱ کاملا قابل استنتاج است.

این اطلاعیه همچنین به تعداد رشته‌محل‌های گروه‌های مختلف آزمایشی در آزمون سال ۹۱ پرداخته و آورده است: گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۷ هزار و ۸۵۹ رشته‌محل، معادل ۳۴. ۵ درصد، گروه آزمایشی علوم تجربی ۶ هزار و ۴۷۵ رشته‌محل، معادل ۲۸. ۴ درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی ۷ هزار و ۶۶۲ رشته‌محل، معادل ۳۳. ۶ درصد، گروه آزمایشی هنر ۳۰۴ رشته محل، معادل ۳. ۱ درصد و گروه آزمایشی زبان ۵۰۰ رشته‌محل، معادل ۲. ۲ درصد و در مجموع ۲۲ هزار و ۸۰۰ رشته‌محل و معادل ۱۰۰ درصد است.

سازمان سنجش در ادامه به تفکیک جنس پذیرش داوطلبان پرداخت. در اطلاعیه تاکید شده است: جنس پذیرش رقابتی و ظرفیت امسال ۵۷۰ هزار و ۲۶ نفر و معادل ۹۰ درصد است و ظرفیت پذیرش تنها زنان ۳۰ هزار و ۶۸ نفر معادل ۴. ۷ درصد از کل ظرفیت و جنس پذیرش فقط مرد۳۰ هزار و ۱۶۱ نفر معادل ۳. ۵ درصد کل ظرفیت دانشجویان و در کل ظرفیت پذیرش داوطلبان ۶۳۱ هزار و ۱۵۵ نفر است.

براساس اطلاعیه سازمان سنجش پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که جنس پذیرش آنان فقط زن بوده است عموما در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همانند دانشگاه الزهرا، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی، دانشگاه دخترانه حضرت معصومه (س)، موسسه آموزش عالی کوثر، موسسه آموزش عالی ابرار، موسسه آموزش عالی رفاه و.... صورت پذیرفته است.

همچنین پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که جنس پذیرش آنان فقط مرد بوده است، عمدتا در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی همانند تربیت دبیر شهید رجایی، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، صنعتی قم، صنعتی مالک اش‌تر، علوم پایه انتظامی، مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه قم، موسسه آموزش عالی امام علی (ع) و.... صورت پذیرفته است.

در مجموع می‌توان گفت که در این میان تنها ۱۰ درصد ظرفیت به دانشگاه‌هایی با شرایط خاص از جمله دانشگاه­های فوق‌الذکر که صرفا برای پذیرش ویژه بانوان یا آقایان مجوز دریافت کرده‌اند، اختصاص دارد و اکثریت قریب باتفاق دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تمامی رشته‌ها و رشته‌محل‌ها از هر دو مورد (زن و مرد) پذیرش دانشجو انجام می‌دهند.

در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: ذکر این نکته لازم است دلیل اصلی سوء‌برداشت رسانه‌ها، خبر غیر کامل یکی از خبرگزاری‌ها بوده که به اشتباه به جای رشته محل، کلمه محل را حذف و قید رشته ذکر شده است. در پایان سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۱ می‌رساند مجموعه وضعیت پذیرش زن و مرد نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته و مطالب ذکر شده در خصوص محدودیت دختران صحیح نبوده و با توجه به پیش‌بینی‌ها درصد پذیرش زن و مرد نسبت به سال‌های گذشته تفاوت معنی‌داری نخواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز