خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی:

رشته زبان چینی را تقویت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۵۴

کمتر از ۱۰۰ دانشجو ی شاغل به تحصیل در رشته چینی دردوره کار‌شناسی داریم، این درحالی است که مبادلات با چین به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد.

ایلنا: مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: با توجه به مبادلات تجاری که با کشور چین داریم یک فرصتی برای کشور به وجود آورده است که حوزه زبانی آن را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگارایلنا، سعید قدیمی در نشست خبری تحول و ارتقاء محتوای برنامه درسی و آموزشی رشته‌های زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه ساماندهی برنامه‌های درسی در اولویت وزارت علوم است، گفت: زبان فارسی برنامه‌هایش بازنگری شده است و به شدت به دنبال تالیفات برنامه‌های جدید هستیم.

 وی تصریح کرد: متاسفانه برنامه‌های درسی داریم که دارای عنوان‌های متفاوتی هستند اما محتوای آن‌ها تقریبا یکسان است و برنامه‌های درسی داریم که دارای محتوای نزدیک به هم هستند اما عنوانهای متفاوتی دارند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مخصوص زبان و ادبیات عرب تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه زبان و ادبیات عرب دارای ظرفیت‌های زیادی است اگر به دنبال آموزش عالی هستیم که پاسخگوی نیاز‌ها باشد، نمی‌توانیم به زبان و ادبیات عرب توجه نداشته باشیم.

قدیمی با اشاره به اینکه به برخی زبان‌ها در طول حیات آموزش عالی کمتر توجه شده است، افزود: امروز با توجه به مبادلات تجاری که با کشور چین داریم یک فرصتی برای کشور به وجود آورده است که این حوزه را تقویت کنیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی بااشاره به اینکه تعداد دانشجویان این حوزه بسیار کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رود، افزود: کمتر از ۱۰۰ دانشجو ی شاغل به تحصیل در رشته چینی دردوره کار‌شناسی داریم، این درحالی است که مبادلات با چین به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد که به طور حتم در پنج سال آینده این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

قدیمی خاطرنشان کرد: لذا یکی از وظایف آموزش عالی این است که به شدت زبان و ادبیات فارسی، عرب و همچنین سایر حوزه‌های زبانی را که اکنون تعامل بیشتری نسبت به گذشته با آن‌ها تقویت کند.

وی همچنین بر به روز کردن، بومی کردن، کارآمد کردن، پاسخگوی نیاز جامعه کردن و به ویژه ارزشمند کردن برنامه‌های درسی تاکید کرد وافزود: تالیف کتب مبتنی بر برنامه‌های درسی جدید گام بعدی خواهد بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه بازنگری در برنامه‌های درسی در یک بازه زمانی ۵ ساله پیش بینی شده است، افزود: برخی از کمیته‌ها توانسته‌اند این کار را انجام دهند از جمله کمیته زبان و ادبیات فارسی که در دو سال اول برنامه پنجم کار بازنگری را انجام داده است و گامهای بعدی را دنبال خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه زبان‌های خارجی یک مقدار عقب هستیم و آن چیزی که انتظار می‌رود این است که در ۳ سال و نیم باقیمانده این عقب افتادگی را جبران کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز