خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی سیاست‌های تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها مطرح شد:

سیاست‌های اجتماعی نباید به سیاست‌های دولت تقلیل پیدا کند

کد خبر : ۲۱۴۳۹

تبار‌شناسی سیاست های جنسیتی ریشه در انقلاب فرهنگی دارد که در آنجا مداخله‌های ایدئولوژی، اصل استقلال دانشگاه را مخدوش کرد.

ایلنا: عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: در سیاست تفکیک جنسیتی الگوی سیاست گذاری، ایدئولوژیک است که در مقابل الگوی عقلانی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مقصود فراستخواه درنشست «نقد و بررسی سیاست‌های تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها» که امروز بعد از ظهر به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این دانشکده برگزار شد، گفت: سیاست‌های اجتماعی نباید به سیاست‌های دولت خلاصه شود بلکه ذی نفعان جامعه نیز باید در سیاست گذاری‌های اجتماعی دخیل باشند.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاکید کرد: دراین نوع سیاست گذاری‌ها نهادهای مدنی، افکار عمومی، مطبوعات، NGO‌ها، سازمان‌های حرفه‌ای و همچنین دانشگاه‌ها به کنار می‌روند و سیاست‌های اجتماعی به سیاست‌های دولت تقلیل پبدا می‌کنند و در چنین شرایطی الگوی سیاست گذاری عقلانی و درجستجوی رضایت بخشی اجتماعی نیست.

وی با تاکید براینکه پشت این سیاست‌های جنسیتی گفتمان مسلط یعنی قدرت وجود دارد، افزود: همچنین این فکر قدیمی قیومیت مرد بر زن، فرهنگ مذکر و عادت‌های پدر سالاری وجود دارد وتابوهایی که ریشه‌های بدوی دارد که با شریعت گرایی ظاهر بینانه و تحجرهایی که در ذهن وجود دارد، تشدید هم شده است.

فراستخواه با تاکید بر اینکه ایدئولوژی به ویژه وقتی که دولتی باشد، نیاز به دلیل و شواهد ندارد،، افزود: در این شرایط مرد بودن برگ برنده‌ای به جای استعداد، هوش و ملاک معتبر برای پذیرش در دانشگاه می‌شود.

وی مزیت رقابت در دنیا را وجود همین دانشگاهیان عنوان کرد و افزود: این درحالی است که با اجرای سیاست‌های جنسیتی در این وضعیت شکننده اجتماعی، بین دولت و جامعه به ویژه در قشر فرهیخته و آگاه جامعه شکاف ایجاد می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در خاتمه تبار‌شناسی سیاست های جنسیتی را ریشه در انقلاب فرهنگی عنوان کرد که در آنجا مداخله‌های ایدئولوژی، اصل استقلال دانشگاه را مخدوش کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز