خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در آیین پایانی سی امین دوره کتاب سال:

کتاب ظرف انتقال اندیشه، ‌ دانش و معرفت از نسلی به نسل دیگر است

asdasd
کد خبر : ۴۲۹۷۱

امروز عده‌ای در جهان هستند که هنوز نتوانسته‌اند از مرز حیوانیت مطلق عبور کنند و تبدیل به انسان‌هایی شدند که برای کشتار مردم اقدام به ساختن سلاح‌های شیمیایی و اتمی می‌کنند.

ایلنا: رئیس جمهور کتاب و کتابت را یکی از ظرف‌های مهم انتقال اندیشه، ‌ دانش و معرفت از نسلی به نسل دیگر دانست و گفت: امروز همه دانشمندان، علما، هنرمندان و کسانی که به انسان، عظمت و حقیقت او می‌اندیشند، باید دست به دست هم داده و در جهت انجام فعالیت‌های علمی و معرفتی در راه رسیدن بشر به قله‌های کمال، اندیشه و معرفت تلاش کنند تا به جایی برسیم که همه انسان‌ها بتوانند در فضایی علمی و سطحی بالا‌تر زندگی کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (شنبه) در آیین پایانی سی امین دوره کتاب سال و بیستمین دوره جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قدردانی از علم و عالم در حقیقت تجلیل از حقیقت انسان است، گفت: انسان بالا‌ترین و مهم‌ترین موضوع هستی است و همه حقایق، ارزش‌ها، آرزو‌ها، پیشرفت‌ها و کمال و تعالی در رابطه با انسان معنا و مفهوم می‌یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه انسان اگر از دایره هستی حذف شود همه موضوعات دیگر بدون معنا خواهند بود، اظهار داشت: انسان موجودی لایتناهی و جاودانه بوده و ظرفیت‌های وجودی او بی‌‌‌نهایت است.

احمدی‌نژاد گفت: انسان دارای دو وجه مادی و انسانی است که مسلماً وجه مادی او هرگز نمی‌تواند لایتناهی بوده و دارای ظرفیتی نامحدود باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه وجه اندیشه، تفکر، تعقل و علم آموزی و علم آفرینی انسان نامحدود است، خاطر نشان کرد: دایره اندیشه و تعقل انسان نامحدود بوده و علم هیچ حد و مرزی ندارد؛ هزاران سال تلاش علمی هرگز به نقطه پایان نمی‌رسد به خصوص اینکه این تلاش در رابطه با حقیقت، کمال، تعالی، عظمت، قدرت، حکمت و بزرگواری انسان باشد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: علومی که به معرفت‌های انسانی باز می‌گردد از جمله علومی است که نقطه پایان و محدودیتی ندارد و انسان با همه ظرفیت‌های خود تنها با علم و معرفت جاودانه و لایتناهی است چرا که آن وجهی که به انسان جاودانگی می‌بخشد علم، معرفت و اندیشه بوده و انسان جز با علم، اندیشه، تفکر و تعقل معنا و مفهوم نخواهد یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه وجود مادی انسان به عنوان یک ظرف و بستر و جهان مادی گذرگاهی است که حقیقت انسان از آن برای ادامه حرکت کمالی خود استفاده می‌کند گفت: ‌اگر بخواهیم هویت حقیقتی یک انسان را تعریف کنیم باید به علم، ‌ اندیشه و معرفت او رجوع داشته باشیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه عالم مادی سرشار از مجهولات، ظلمات و تاریکی است، اظهار داشت: علم تنها چراغ راهنمای انسان برای حرکت به سمت قله مطلوب و مورد نظر است که راه را برای انسان روشن می‌سازد و همه زیبایی انسان این است که می‌تواند بیندیشد و علم و دانش را تولید کرده و در سطحی بالا‌تر آن را به دیگران بیاموزد.

رئیس جمهور کتاب و کتابت را یکی از ظرف‌های مهم انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر دانست و گفت: علوم و اندیشه‌ای جاودانه و ماندگار است که به ثبت رسیده باشد و از دیرباز کتاب ظرف مناسبی برای حمل اندیشه، ‌ دانش و معرفت بوده است و بزرگان بسیاری عمر نورانی خود را صرف صیانت از دستاوردهای علمی بشر در قالب کتاب و کتابت کرده‌اند.

احمدی‌نژاد افزود: البته امروز وسایل جدید از جمله فضای مجازی که فضایی بسیار گسترده و نامحدود را در اختیار بشر قرار داده، وجود دارند اما تمام این دستاورد‌ها که زندگی انسان‌ها را دگرگون کرده و حوزه بی‌‌‌نهایت را در برابر بشر گشوده محصول کتابت‌ها و دانش‌های گذشتگان است و علی رغم اینکه بسیار ارزان بوده و دسترسی به آن آسان است اما کتاب و کتابت همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سالهای اخیر علی رغم اینکه دسترسی به فضای مجازی در کشور بسیار خوب بوده و گسترش یافته اما تعداد کتاب‌های تالیف شده و انتشار یافته چند برابر گذشته افزایش یافته است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه به هر میزان که جامعه از لحاظ علمی پیشرفت داشته باشد، نیازمند تولید اندیشه، علم و کتابت بیشتر است خاطر نشان کرد: ما هنوز در مسیر تولید علم و اندیشه در ابتدای راه قرار داریم و معتقدم به لحاظ کسب علوم مادی می‌توانیم به جایگاهی برسیم که عالم هستی در هر لحظه و زمان در اختیار انسان قرار داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بُعد انسانی و معنوی نیز هنوز در ابتدای راه هستیم گفت: انسان به لحاظ معرفت، کمال و تعالی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که تجلی گر صفات و اسماء الهی در زمین بوده و به مقام خلیفه الهی دست یابد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید تلاش‌های بیشتری در جهت اعتلای جامعه بشری و کسب علم و معرفت توسط انسان‌ها صورت گیرد اظهار داشت: بسیاری از جمعیت جهان فرصتی برای شناخت ظرفیت‌ها و عظمت خود ندارند و این نشان دهنده آن است که علم بشر هنوز در مسیر ابتدای راه خود قرار دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز عده‌ای در جهان هستند که هنوز نتوانسته‌اند از مرز حیوانیت مطلق عبور کنند و تبدیل به انسان‌هایی شدند که برای کشتار مردم اقدام به ساختن سلاح‌های شیمیایی و اتمی می‌کنند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: اگر فضای جامعه فضایی علمی، عقلانی و باورمند به حقیقت و کمال انسان باشد در آن هنگام هر لحظه و زمان، قله‌ای بالا‌تر برای بشر به شمار خواهد رفت و این تنها از مسیر علم و اندیشه حاصل خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات پیامبر اسلام (ص) در خصوص اهمیت علم و احترام علما و دانشمندان گفت: علم اکسیری است که زنگار‌ها را از وجود انسان پاک می‌کند و باعث رشد و اعتلای او می‌شود.

احمدی‌نژاد از همه دست اندرکاران سی امین دوره کتاب سال و بیستمین دوره جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران و همه کسانی که برای اعتلای علمی انسان‌ها تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر کرد و گفت: همه کسانی که به حقیقت و بزرگی انسان می‌اندیشند باید برای تعزیز و کرامت انسان دست به دست هم داده و تلاش کنند.

پیش از سخنان رئیس جمهور حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهتمام دولت نهم و دهم به مقوله کتاب و کتابخوانی و توجه ویژه دکتر احمدی‌نژاد به این بخش گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه گسترش کتاب و کتاب خوانی و ایجاد کتابخانه‌های جدید در کشور ارائه کرد.

همچنین در این مراسم یک جلد قرآن نفیس به پاس توجه ویژه دکتر احمدی‌نژاد به کتاب سال و کتابخوانی در کشور به وی اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز