خبرگزاری کار ایران

حاج بابایی:

4 سال بدون مرخصی انجام وظیفه کردم/ هیچ وقت آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۲۱

با اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، جایگاه معلمان برای همیشه به جایگاه هیات علمی تبدیل خواهد شد/ گاهی برخی افراد به اجرای بخشی از برنامه‌ها انتقاد دارند، از جمله نظام ۳-۳-۶ که عنوان می‌کنند چرا در قانون ۳-۳-۳-۳ آمده است.

ایلنا: وزیر آموزش و پرورش گفت: 4 سال كار شبانه روزی بدون مرخصی انجام داده ایم تا سند تحول بنیادین به عنوان زیباترین سند در اختیار آموزش و پرروش قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضاحاج بابایی در سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق كشور كه امروز صبح در محل سالن همایش های رازی برگزار شد حضور خود را در آموزش و پرورش به دلیل عشق به معلمان عنوان كرد و گفت: آنقدر این رابطه امروز صمیمی و عاشقانه است كه كارهای شبانه روزی همكاران من در سراسر كشور هیچ وقت باعث خستگی آنها نشده است.

وی با اشاره به اینكه پروژه های عظیمی در آموزش و پرورش شكل گرفته است افزود: اما امروز می خواهم بگویم كه همه گزارش كار آموزش و پرورش در وحله اول در یك جمله ای كه آمده ایم نگاه ها به آموزش و پرورش را تغییر بدهیم خلاصه می شود.

حاجی بابایی تصریح‌کرد: آنچه که در دولت نهم و دهم شکل گرفت برای تغییر این نگاه بود و مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه جامع که‌‌ همان سند تحول بنیادین است برای آموزش و پرورش مصوب و به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: تا زمانی که به جایی نرسیم که بگوییم آموزش و پرورش سخن اول کشور است قطعا نمی‌توانیم بگوییم آن کشور به عنوان یک کشور پیشرفته و آینده‌دار است و تمام برنامه‌ریزی‌هایی که در آموزش و پرورش شکل گرفت برای تغییر نگاه به آموزش و پرورش بود.

وی ادامه‌داد: آنچه که امروز انجام شده در راستای نقشه جامع و زیر ساخت‌های آن همانند باندبزرگ فرودگاهی که آموزش و پرورش در طلیعه آن به پرواز در آمده.

حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش اسیر هیچ گروه و حزب و دسته‌ای نیست خاطرنشان کرد: هیچ وقت آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده‌ایم بلکه نگاه مدیریتی ما به آن ولایی، ‌ ملی و اسلامی بوده تا جمهوری اسلامی ایران استحکام پیدا کند و فتح المبین‌ها و والفجر‌ها شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه سند تحول مهم‌ترین اقدامی بود که در ۱۸۰ سال عمر گذشته آموزش و پرورش در ایران بی‌نظیر بوده گفت: در هشت سال اخیر اقداماتی در آموزش و پرورش و با سند تحول شکل گرفت که می‌توانیم با جرات بگوییم برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش دارای نقشه راه شده و سیاست‌های کلی وزارتخانه توسط راهبری ابلاغ و در نقشه جامع علمی کشور نیز جایگاه آن تعریف و تصویب شده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه دو سال تلاش همه جانبه فرهنگیان برای همرنگ کردن سند تحول با خون شهدا بود، ‌ ادامه‌داد: اگر هیچ کاری در آموزش و پرورش شکل نمی‌گرفت تنها سند تحول را می‌توان در یک کفه ترازو و همه اقدامات دوران گذشته آموزش و پرورش را در کفه دیگر آن گذاشت.

وی با اشاره به اجرای ۷۰۰ پروژه پس از تصویب سند تحول گفت: این پروژه‌ها در کتابی تحت عنوان شمیم تحول گردآوری شده و جزو اولین اقداماتی است که در آموزش و پرورش شکل گرفته است.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه هر اقدامی در آموزش و پرورش شکل گرفته بر اساس اسناد بالادستی قوانین از جمله سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند برنامه پنجم مجلس شورای اسلامی بوده، بیان کرد: ‌ اگر فردی موردی را پیدا کرد که خارج از این قوانین بوده به سخنان من خدشه وارد کند.

به گفته حاجی‌بابایی انجام ۲۱۲ سفر استانی، ‌ برگزاری ۵۶۲ همایش حدود ۷۰۰۰ نفری با حضور فرهنگیان، برگزاری ۱۰۰ همایش ویژه شهر تهران برای ساماندهی، برگزاری ۵۶۳ سخنرانی کارگاهی تحول بنیادین جزو اقداماتی بود که در راستای سند تحول در دو سال اخیر اجرا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در چهار سال خدمت‌گذاری تلاش کردیم تا افتخارآفرین برای دولت باشیم یادآور شد: هیچ تعطیلات نوروزی را تعطیل نبودیم و به همراه مدیرانم در این چهار سال به صورت شبانه‌روزی و بدون یک روز مرخصی تا به امروز تلاش کردیم که زیبا‌ترین سند آموزش و پرورش را که‌‌ همان تحول بنیادین است با افتخار به ملت ایران ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارتخانه‌اش اولین وزارتخانه‌ای است که توانسته بسته ساختار و برنامه خود را در دولت مصوب کند، گفت: ‌ ۱۶۸ پروژه برای اولین بار از بین سند تحول در آموزش و پرورش اجرا شده است که سیاست‌های کلی آموزش و پرورش، تعیین جایگاه تحول در نقشه جامع علمی کشور، تهیه و تدوین فلسفه تعلیم و تربیت و تدوین شاخص‌های ارزیابی منابع‌انسانی بخش مهمی از این پروژه‌ها بوده است.

حاجی بابایی گفت: آموزش و پرورش زمانی در تلاطمی قرار داشت که در آن ۱۰ نوع معلم در مدارس تدریس می‌کردند به طوری که معلمان حق‌التدریسی، معلمان شرکتی با ماهی ۱۰۰ هزار تومان حقوق و نهضتی‌ها که با مشکلات معیشتی فراوان بودند بخشی از این نیرو‌ها بودند اما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که حتی یک نفر نیز در آموزش و پرورش وجود ندارد که به آینده خود مطمئن نباشد و جایگاهش در این وزارتخانه تثبیت نشده باشد و این ساماندهی نیرو‌ها در حالی اتفاق افتاده است که تعداد کارکنان آموزش و پرورش در چهار سال اخیر ۲۰۰ هزار نفر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کاری در این دولت انجام شد تا زمانی که معلم، معلم است جلوی هیچ وزیر و مسئولی برای آینده‌اش سر خم نکند، گفت: با راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، یادگار شهیدان رجایی و باهنر را که پاک شده بود، احیا کردیم.

حاجی‌بابایی گفت: دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار با پشتیبانی شورای عالی آموزش و پرورش شکل گرفت و امسال برای این دانشگاه ۲۵ هزار دانشجو جذب کردیم که ۶۰۰۰ تن از این دانشجویان دارای معدل ۲۰ هستند.

وی تاکید کرد: امروز دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی با اعتبار و مدرک بالا و دارای اساتیدی است که مهم‌تراز اساتید سایر دانشگاه‌ها هستند و رییس هیئت امنای آن، رییس‌جمهور است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به جرات می‌گویم فرهنگیان ۳۵ سال برای داشتن چنین دانشگاهی لحظه شماری می‌کردند.

حاجی‌بابایی تدوین و تصویب اسناسنامه مدارس قرآنی را یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: ریل‌گذاری این مدارس بر اساس مبانی قرآن و سیره معصومین (ع) شکل گرفته است.

وی در ادامه ایجاد ۹۰۰۰ مجتمع آموزشی روستایی را که در آن ۶۰ هزار مدرسه روستایی و ۹۰۰۰ مجتمع ساماندهی‌ شده‌اند را یکی دیگر از این اقدامات برشمرد که در راستای تامین و اجرای عدالت آموزشی شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش تصویب آیین‌نامه ویژه کمیسیون و رسیدگی به مدارس بین‌الملل، افزایش ۵۰ درصدی معلمان اعزام به خارج، ایجاد مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و بخش دیگری از حوزه‌های اجرا شده وزارت متبوع خود برشمرد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در سال‌های گذشته از هر ۴۰ نفری که به عنوان نفرات بر‌تر کنکور معرفی می‌شدند، ۳۰ نفر از مدارس غیردولتی و ۱۰ نفر از مدارس دولتی بودند، در هر حالی که در سال ۹۱ با ارتقای کیفیت مدارس دولتی از ۳۹ نفر رتبه‌های بر‌تر دانشگاه‌، ۳۱ تن از مدارس دولتی و هشت تن از مدارس غیردولتی بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: گاهی برخی افراد به اجرای بخشی از برنامه‌ها انتقاد دارند، از جمله نظام ۳-۳-۶ که عنوان می‌کنند چرا در قانون ۳-۳-۳-۳ آمده است. باید بگویم که مرحله اول اجرای نظام جدید ۳-۳-۶ بود و از امسال ۳-۳-۳-۳ اجرا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها ۲۳ میلیون کتاب جدید جزو برنامه‌های دیگر آموزش و پرورش است گفت: اگر ۱۰ وزیر بعد از من هم بیایند باز هم کلاسی وجود دارد که رنگ نداشته باشد، اما پروژه‌های عظیمی در آموزش و پرورش شکل گرفته است که برای نخستین بار اجرا شده است.

حاجی‌بابایی سال ۹۱ را یکی از سخت‌ترین سال‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: ‌ در این سال علی‌رغم تحمل سختی‌های زیاد برای دفاع از نظام حتی یک کلمه هم حرف نزدیم که روزنامه‌ها بنویسند و رادیوهای خارجی بگویند.

وی گفت: در بهار سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس پرداخت شد و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز از سوی دولت برای هزینه آب، برق و گاز مدارس صرف شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در سنوات گذشته میزان اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور تنها ۲۳ هزار تن در سال بود که این رقم به یک میلیون تن افزایش یافته است.

حاجی‌بابایی گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان این برنامه باید ۵۰ درصد از دانش‌آموزان متوسطه در هنرستان‌ها جذب شوند که امسال این رقم را به ۴۴ و نیم درصد رساندیم و برای اول مهر میزان جذب دانش‌آموزان در هنرستان‌ها از ۵۰ درصد خواهد گذشت.

وی ادامه‌داد: تعداد نوآموزان پیش‌دبستانی نیز از ۴۰۰ هزار به ۸۶۲ هزار تن افزایش یافته و سرانه مدارس استثنایی نیز پنج برابر شده، ضمن آنکه معلمان این مدارس نیز از امتیازهای قانونی برخوردار شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش ساخت و مقاوم‌سازی ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی با اعتبار ۸۲۰۰ میلیارد تومان را یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات دوران وزارت خود عنوان کرد و گفت: تا پایان سال ۹۱ بر اساس برنامه‌های مقاوم‌سازی و احداث مدارس جدید، کلاس‌های ایمن دو برابر شد.

حاجی‌بابایی نظام رتبه‌بندی معلمان را انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: با اجرای این نظام، جایگاه معلمان برای همیشه به جایگاه هیات علمی تبدیل خواهد شد، نه کارمندی و چنین جایگاهی برای معلمان در هیچ زمانی تعریف نخواهد شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز