خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی در سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور:

دچار وارونگی در هرم آموزشی شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۸۹

با یک نوع اشعریت مدرن در دنیای اسلام مواجه شده‌ایم/ آموزش و پرورش همچنان جزء دغدغه‌های کشور است/ تصمیم‌گیری عقلانی باید از سنین پائین آموزش داده شود/ حرکت‌های پوپولیستی و فریبکارانه در حال رنگ باختن است.

ایلنا: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش باید از روش تعلیم و تربیتی استفاده کند که افراد از سنین پایین یاد بگیرند که چگونه تصمیم عقلانی بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در سومین روز از سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است گفت: مدل گسترش آموزش و پرورش باید بر اساس پیشرفت در سرمایه اجتماعی تحول پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر قبول داریم که دنیا از برنامه ریزی متمرکز عبور می‌کند و به دنبال رشد سرمایه اجتماعی و واگذاری امور به آن‌ها هستند ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید متناسب با حرکت مطلوبی که در دنیا رخ می‌دهد باشد افزود: باید در نظر داشت که رشد در سرمایه اجتماعی با تفکرات اسلامی سازگار‌تر است. پس باید تاملی کنیم چرا که شاید احتیاج باشد ساماندهی امور در آموزش و پرورش از حالت متمرکز تبدیل به روش‌هایی شود که مشارکت بیشتری را می‌طلبد.

لاریجانی با اشاره به تدوین اسناد بالادستی در آموزش و پرورش گفت: تدوین اسناد بالادستی ظاهر و کالبدو همچنین محتوا و روحی دارد و آنچه مهم است توجه به محتوا و روح این اسناد و نه فرم و صورت آن است.

لاریجانی به تحول در ساختار آموزشی با اجرای طرح ۳-۳-۶ اشاره کرد و افزود:‌‌ همان طور که گفتم اسناد بالادستی را باید در محتوا دنبال کنیم و آن وقت که نیاز به تغییرات کالبدی داشته باشد آن‌ها را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر محتوا تغییر نکند و تنها ظاهر تغییر کند حادثه مهمی رخ نمی‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر معنویت گرایی و تربیت معنوی در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: گاهی یک موعظه از ولی خدا و روایت، دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که زمینه‌ها را برای گرایش‌های معنوی مساعد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زمینه سازی برای گرایش‌های معنوی دارای روشی است افزود: این طور نیست که صرفا درسی بگذاریم و بخواهیم با آن دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهیم بلکه جذابیت و فراگیری آن را باید مورد توجه قرار دهد که این باید از بدنه آموزش و پرورش آغاز شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه فربه کردن عقلانیت در تصمیم گیری باید از پایه به وجود بیاید افزود: آموزش و پرورش باید تعلیم و تربیتی بدهد که افراد از سنین پایین یاد بگیرند که چگونه تصمیم عقلانی بگیرند.

دچار وارونگی در هرم آموزشی شده‌ایم

رئیس مجلس با اشاره به هوشمندسازی مدارس و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: این دو اقدام را باید متناسب با شرایط گسترش دهیم چرا که دچار وارونگی در هرم آموزشی شده‌ایم.

علی لاریجانی با تاکید بر اینکه معلمان باید آرامش روانی داشته باشند افزود: اگر آن‌ها شوق و ذوق را برای کار خود نداشته باشند نمی‌توانند کار را به درستی انجام بدهند که این به نیازهای اقتصادی آن‌ها برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: معلمان با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند اگرچه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است اما همچنان مشکلات وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه تصمیمات در آموزش و پرورش باید با مشارکت بدنه انجام گیرد افزود: اگر در نهادی هر چند مشکلاتی وجود داشته باشد خود بدنه در تصمیم سازی مشارکت کند در تحقق آن اهتمام بیشتری خواهد کرد و لذا باید این پروسه را فعال کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه در پیشرفت اقتصادی و آبادی کشور تاکید کرد و افزود: مقام معظم رهبری در چند سال متوالی روی موضوعات مهمی از جمله تولیدات ملی اشاره کرده‌اند که این یک شعار کلی برای اینکه در جامعه مطرح شود نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه داخلی کشور در دو بخش بین الملل و اقتصادی نسبتا پر مساله هستیم افزود: اگر کسی فکر کند که حوزه بین الملل را به سادگی می‌شود حل کرد این خام اندیشی و خیلی خوش بینانه است.

لاریجانی تاکید کرد: این موجودات موذی که من می‌بینم نمی‌آیند به سادگی شرایط را تغییر بدهند و زمانی این کار را می‌کنند که در بخش اقتصادی در داخل قوی شده باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این امر محقق شود در صحنه بین الملل حاضرند دست از ماجراجویی بردارند. در غیر این صورت اگر در کشور شاهد تفرقه باشیم و وضعیت اقتصادی با مشکل مواجه باشد آن‌ها احساس می‌کنند که می‌توانند بر ما فشار بیاورند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه توجه به کار و تولید باید از سنین پایین شکل بگیرد افزود: اشتغال در جامعه باید به عنوان اشتغال مولد و تولیدگر مد نظر قرار بگیرد چرا که در آن صورت است که شرایط سیاسی و بین المللی تغییر پیدا می‌کند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چند نوع نگاه به عالم و آدم وجود دارد افزود: یک نگاه سطحی و روزمرگی است که خیلی از افراد گرفتار این نگاه هستند.

وی تصریح کرد: در نگاه سطحی یک نگاه نافذ و عمیقی وجود ندارد و ممکن است در لحظاتی از عمر احساس خسران کنند.

لاریجانی نگاه به عالم و آدم را نگاه بلند مدت اما ابزاری و منفعت جویانه ذکر کرد و افزود: در این نوع نگاه چون ابزاری است همه چیز جنبه مکانیکی پیدا می‌کند به ویژه در دوره مدرنیته دچار نگاه ابزاری شده‌ایم که در اینجا خلا‌هایی پیدا و ضعف‌هایی حاصل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی نگاه سوم را نگاهی راهبردی و سعادت طلبانه برشمرد و افزود: در این نوع نگاه انتهای کار و همه هستی دیده می‌شود و ادبیات دینی ما نیز تکیه بر این نگاه دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه امام راحل نیز نگاهی از نوع راهبردی و سعادتمندانه بود افزود: اینکه افراد در دفاع مقدس می‌توانستند نگاه سعادتمندانه پیدا کنند به دلیل تربیتی بود که در انقلاب به آن دست پیدا کرده بودند که نگاه شهادت و مجاهدت برجسته شد چراکه این نگاه‌ها انسان ساز است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم نظام تعلیم و تربیت را متناسب با این نگاه طراحی کنیم نیاز به ملزوماتی به غیر از مسائل کلی در اسناد بالادستی دارد.

وی با اشاره به اینکه مسلک‌های مختلفی در دین داشته‌ایم افزود: اشعری‌ها با اینکه متدین بودند اما نگاه ظاهری داشتند و معتدله در برابر آن‌ها دارای نگاه عمیق‌تری بود در بین شیعیان نیز اخباریون و اصولیون هر یک نگاهی داشتند.

با یک نوع اشعریت مدرن در دنیای اسلام مواجه شده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از دوره رنسانس در اروپا، پیشرفت‌ها در علم محسوس محصور شده و توجه به متافیزیک کاهش پیدا کرد که این رویکرد روی برخی متفکران اسلامی در حوزه های مختلف نیز تاثیر گذاشت.

علی لاریجانی در مجموع تفکر شیعه را دارای تفکر عقلانی دانست و افزود: از این جهت معارف عقلانی در این بخش فربه‌تر شده است.

وی اضافه کرد:در صد سال اخیر با رویکرد اشعری مسلکی مواجه هستیم به خصوص بعد از دوره رنسانس در اروپا به وجود آمد و پیشرفت ها را در علم محسوس محصور کرد توجه به متافیزیک کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد روی برخی متفکران اسلامی در حوزه های مختلف نیز تاثیر گذاشت افزود: لذا با یک نوع اشعریت مدرن در دنیای اسلام مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: اما تفکر علمای اسلامی ما اینطور است که حقایق در نصوص اسلامی را باید با عقل تلاش کرد که بفهمیم و این تلاش بسیار ذی قیمت و یک سرمایه بود و سخن امام نیز این است که باید این حقایق را دریابیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفت گفت: شاخص های آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی در سطح جهانی از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار است.

رئیس مجلس تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی تعداد دانش آموزان و معلمان رشد کرد به لحاظ پوشش تحصیلی به ایده آل ها نزدیک شدیم و از نظر کیفیت علمی نیز وضع مان بهتر شد.

وی به افزایش مدارس استعداد های درخشان اشاره کرد و افزود: در المپیادها افتخارات خوبی به دست آوردیم و از نظر بعد ورزشی نیز کیفیت بهتری محقق شد.

وی ادامه داد: حلقه های آموزش و پرورش مانند فنی و حرفه ای بهبود پیدا کرد البته باید اهتمام در این زمینه را بیشتر کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه محتوای کتاب ها و سطح تحصیلات معلمان نیز رشد پیدا کرد افزود: رابطه مدرسه و خانواده بیشتر مورد توجه قرار گرفت و همه اینها نشان دهنده اقدامات خوب در آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش همچنان جزء دغدغه‌های کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان آموزش و پرورش از چالش‌ها و دغدغه‌های کشور است که البته تا حدی هم جنبه جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش موضوع خیلی خطیر و بزرگی است افزود: آموزش و پرورش مهم‌ترین بخش سازنده جامعه است و ما باید بحران‌هایی که در این ارتباط وجود دارد را با توجه به بعد جهانی بشناسیم.

وی تصریح کرد: با توجه به کارهای خوبی که پس از انقلاب در آموزش و پرورش شده است باید شرایط جهان، خود و سایر مسلمانان را ارزیابی کنیم به طوری که بتوانیم یک مدل برای آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم تخمینی از شرایط دراز مدت داشته باشیم معلوم نیست مدل مناسبی برای فردا داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه باید بدانیم تحولات درازمدت علمی و سیاسی در منطقه و سایر کشور‌ها چگونه است افزود: اگر روند را درست تشخیص بدهیم پایه آموزش و پرورش دقیق‌تر می‌شود. اگر هم گفته شود که همه مولفه‌ها را می‌دانیم حرف گزافی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: با وجود حرکت شتابان فناوری مساله جدی دنیای آینده تنها برخی از مولفه‌های روند‌های علمی، تکنولوژی، سیاسی و حرکت‌های فرهنگ دنیا را می‌توانیم تشخیص بدهیم با این شرایط رقابت و پیشرفت‌ها در این حوزه‌ها بیشتر معنا پیدا می‌کند.

وی مولفه دوم را دقیق‌تر شدن حرکتهای عقلانی در حوزه سیاسی و اجتماعی بررشمرد و افزود: حرکت‌های پوپولیستی و فریبکارانه در حال رنگ باختن است، مطالبات جوامع از عقلانیت بیشتری برخوردار شده و موضع آن‌ها نسبت به جنگ، صلح و ارزیابی از حکومت‌ها عقلانی‌تر شدن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سطح منطقه و کشورهای اسلامی مطالبات مردم عقلانی‌تر شده است به طوری که خود می‌خواهند بر سرنوشتشان حاکم باشند.حتی وضعیت رژیم صهیونستی که در انزوا قرار گرفته مربوط به رشد عقلانی جوامع است.

وی با اشاره به اینکه در سطح منطقه و کشورهای اسلامی نیز حرکت‌های افراطی توام با عصبانیت تعیین تکلیف و روشن بینی و اعتدال جایگزین آن می‌شود افزود: در دو، سه دهه اخیر انواع دسیسه‌ها وجود داشت به گونه‌ای که شاهد حرکت‌های مجاهدانه قلابی بودیم.اگرچه حرکت مجاهدانه، شهادت محور است اما این حرکت‌ها از نوع قلابی بود.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های افراطی در اسلام بلای جان مسلمانان شده است افزود: دائم برای مسلمانان مشکل و مزاحمت به وجود می‌آورند.گروه‌های افراطی مدعی‌اند که با رژیم صهیونیستی دارند مجاهدت می‌کنند و درگیر شده‌اند اگر خیلی مجاهد هستید بروید و درگیر شوید.

رئیس مجلس با اشاره به رنگ باختن حرکت‌های مجاهدانه قلابی گفت تقریبا فضای افکار عمومی دنیا متوجه رفتارهای افراطی شده است که چقدر خسران برای جامعه اسلامی به وجود آورده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه حضور مردم از حالت مکانیکی دارد خارج می‌شود افزود: آنها مطالبات سیاسی پیدا کرده اند که در دنیا اسلام این موضوع پررنگ تر است.

وی تصریح کرد: کاستی های زندگی مدرنیته روشن تر و خلا آن بیشتر دیده می شود و نیاز به معنویت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز