خبرگزاری کار ایران

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان؛

رمضان، فرصت مغتنم احیای معنویات و ارتقاء آگاهی‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۳۴

در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین نظر به دغدغه‌های فرهنگی و تربیتی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، برخی از تولیدات مختلف این موسسه در قالب کتاب و نرم افزارهای چندرسانه‌ای در باب مسائل دینی و اعتقادی و سیره اهل بیت (ع) جهت بهره گیری در ماه ضیافت الهی به ویژه برای جوانان معرفی می‌شود.

ایلنا: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی جهت مطالعه، تدبر و تفکر در دین و احیای معنویات و ارتقاء آگاهی‌ها در راستای ارتباط نزدیک‌تر با خداوند متعال است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، ماه مبارک رمضان در کنار فراهم کردن امکان جهت دهی معنوی و ارتقاء انسان به لحاظ روحی و انجام اعمال ویژه این ماه مبارک، فرصت خوبی جهت ارتقاء سطح آگاهی‌های معنوی از طرق مختلف به ویژه از راه مطالعه محسوب می‌شود.

در همین راستا و در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین نظر به دغدغه‌های فرهنگی و تربیتی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، برخی از تولیدات مختلف این موسسه در قالب کتاب و نرم افزارهای چندرسانه‌ای در باب مسائل دینی و اعتقادی و سیره اهل بیت (ع) جهت بهره گیری در ماه ضیافت الهی به ویژه برای جوانان معرفی می‌شود.

نماز، نگاهی به آسمان

لوح فشرده «به آسمان نگاه کن» از جمله تولیدات موسسه جوانان آستان قدس رضوی است با موضوع نماز و بهداشت روان و در قالب چهار حلقه DVD و یک بروشور چکیده سخنرانی اساتید تولید و منتشر شده است.

اسلام بر خلاف برخی مکاتب و ادیان ساخته و پرداخته انسان که هدفشان بریدن از زندگی و انزوا است، دینِ زندگی است که انسان را به آبادانی جهان تشویق می‌کند.

بنابراین در زندگی دینی، روز با نماز شروع می‌شود و با نماز خاتمه می‌یابد و به این صورت خداوند انسان را دعوت می‌کند تا در خلال زندگی طبیعی با او ارتباط بگیرد.

بر همین اساس VCD «به آسمان نگاه کن» با بهره گیری از چهار استاد در زمینه‌های مختلف مباحثی را در زمینه نماز و بهداشت روان مطرح می‌کند.

در این لوح فشرده دکتر رسول رسولی‌پور با مبحث «رهایی یا رستگاری» به تبیین تفاوت آرامش در ادیان الهی با مکاتب بشری پرداخته، استاد جواد بهادرخان در «در جستجوی آرامش» به نماز و مدیریت استرس اشاره داشته، استاد احمد خسروی «از خود تا خدا» را در ارتباط با نماز؛ تجلی صفات خداوند در انسان عنوان کرده و حجت الاسلام دکتر مرتضی آقاتهرانی نیز در مبحث «نماز ساختگی، نماز واقعی» به بررسی ظاهر و باطن نماز می‌پردازد.

بهداشت روانی در آیات قرآنی

بهره گیری از آموزه‌های دینی برای ارتقاء بهداشت روانی فرد و اجتماع، موضوع یکی دیگر از تولیدات موسسه جوانان آستان قدس رضوی را با عنوان «بهداشت روانی در آیات قرآنی» را تشکیل می‌دهد.

این کتاب که در قطع پالتویی تولید و منتشر شده است، به موضوع دستیابی انسان به مدارج کمال و مناسب‌ترین شیوه برای پیمودن راهی که زمینه ساز خوشبختی دنیا و آخرت اوست به عنوان یکی از مسائلی است که به وضوح در قرآن کریم به آن پرداخته شده است، اشاره می‌کند.

به کمک حقایقی که در قرآن درباره انسان و صفات و حالات روانی او آمده است، می‌توان به ترسیم چهره‌ای صحیح از شخصیت انسانی رهنمون شد. همچنین می‌توان انگیزه‌های اصلی محرک انسان و عواملی را که در تکامل شخصیت و بهداشت روانی او تأثیر بسزایی دارند شناخت تا «روان‌شناسی قرآن» به صورت هماهنگ و منسجم در اختیار ما قرار گیرد.

بهداشت روانی و خانواده، مشکلات روانی-اجتماعی، فشارهای روانی و مقابله با آن، حمایت از مردم، بهداشت روانی-اجتماعی و بهداشت روانی-فردی سرفصل‌های کلی کتاب «بهداشت روانی در آیات قرآنی» محسوب می‌شود.

دکتر جعفر بوالهری، دکتر ربابه نوری قاسم آبادی و دکتر عباس رمضانی فرانی به عنوان نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند تا به طور ویژه آیاتی از قرآن را که مستقیم یا غیر مستقیم، مفاهیم نوین بهداشت روانی را مطرح کرده، در اختیار خوانندگان قرار دهند.

میثاق با هشتمین امام مهربانی‌ها

جامعه اسلامی ملزم به رعایت اخلاق است و نمونه بارز آن رعایت و اجرای موازین عمیق اخلاق اسلامی به ویژه در ماه میهمانی خدا است. بر همین اساس موسسه جوانان آستان قدس رضوی کتابی بر مبنای احادیث حضرت رضا (ع) تحت عنوان «با تو عهد می‌بندم» را چاپ و منتشر کرده است.

در هر بخش از این کتاب که میثاق نامه‌ای با هشتمین امام مهربانی‌ها است، در متنی دلنشین به بیان لطیف‌ترین و عمیق‌ترین جلوه‌های اخلاقی پرداخته می‌شود و در پایان هر بخش نیز حدیثی از امام رضا (ع) متناسب با موضوع زینت بخش اتمام موضوع می‌باشد.

شادکامی در آموزه‌های دینی

«شادکامی در آموزه‌های دینی» از دیگر مفاهیمی است که به ویژه در ماه مبارک رمضان و در میان نسل جوان از اهمیت بسزایی برخوردار است و بنابر همین نکته موسسه جوانان آستان قدس رضوی در قالب یک نرم افزار چند رسانه‌ای نسبت به تولید و انتشار مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اصول شادکامی با استناد به احادیث ائمه معصومین (ع) اقدام کرده است.

نرم افزار چند رسانه‌ای «شادکامی در آموزه‌های دینی» لوح ویدئویی دیجیتالی است که در برگیرنده ۲۷۷ دقیقه فیلم سخنرانی در تبیین اصول شادی و نشاط در آموزه‌های دینی و مذهبی است که در ۳۲ قسمت محتوایی به بررسی مفهوم شادکامی در زندگی و مصادیق و مولفه‌های آن در متون اسلامی می‌پردازد.

هفت روز در بهشت

از دیگر تولیدات این موسسه در راستای سیره رضوی می‌توان به کتاب «هفت روز در بهشت» اشاره کرد که به عنوان نخستین راهنمای زائران جوان مشهد الرضا (ع) می‌تواند در ایام ضیافت الله مورد استفاده قرار بگیرد.

در این کتاب که راهنمایی برای زائران جوان مشهد مقدس است، برنامه‌ای کامل برای اقامت هفت روزه در مشهد پیشن‌ها می‌شود و زائران جوانی که مسافر خاک معطر مشهد الرضا (ع) هستند می‌توانند این برنامه‌ها را در مدت زمان کوتاه تری خلاصه و اجرا کنند.

شایان ذکر است که علاقه مندان به تهیه کتب موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی می‌توانند با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی مؤسسه به آدرس WWW.shop.aqrjavan.org  نسبت به خرید این کتب اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز