خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آقای روحانی! جلوی بازگشت این مصوبه تبعیض‌آمیز را بگیرید

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۸۲

این خبر از آنجا مهم تلقی می شود که در اوایل سال جاری دیوان عدالت اداری، مصوبه شماره 262765/44309- 27/12/1388 هیأت وزیران را در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابطال کرده بود.

ایلنا: رفته رفته با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری دانشگاه‌ها و انتشار دفترچه انتخاب رشته، فرآیند انتخاب رشته در ایام پایانی هفته آغاز می‌شود و بیش از یک میلیون نفر از نوجوانان این سرزمین وارد عرصه‌ی تازه ای در زندگی خود می‌شوند.

در این میان انتشار یک خبر، جامعه آموزشی کشور را در شوک فرو برد و آن اینکه «شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 735 خود تصویب کرد: »هرگونه اختیارات مربوط به تصمیم‌گیری درخصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که در آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی پذیرفته می‌شوند، به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفویض می‌شود.

مصوبه ای که به پیشنهاد مورخ 25 خرداد ماه سال جاری وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

این خبر از آنجا مهم تلقی می‌شود که در اوایل سال جاری دیوان عدالت اداری، مصوبه شماره 262765/44309- 27/12/1388 هیأت وزیران را در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابطال کرده بود.

تصمیمی که دیوان عدالت اداری، آن را به علت احراز «تبعیض ناروا» مصرح در بند 9 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابطال کرد: با توجه به استدلال به کار رفته در رأی شماره 16- 14/1/1382 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بند یک مصوبه شماره 262765/44309- 27/12/1388 هیأت وزیران در خصوص تنفیذ دستورالعمل اجرایی بخشنامه شماره 8464/و- 13/5/1388 مربوط به نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسات شماره (52) و (55) کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری از مصادیق تبعیض ناروا مصرح در بند 9 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده می‌شود و به استناد بند 1 ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

متاسفانه با گذشت چند ماه و پس از تلاش‌های صورت گرفته توسط برخی، این مصوبه تبعیض آمیز در دستور کار قرار گرفته و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است.

مصوبه ای که به دانش آموزان با سطح علمی پایین کمک می‌کند، تا به مدد استاد دانشگاه بودن مادر یا پدر خود و بدون هیچگونه نگرانی در محل سکونت خود ادامه تحصیل دهند و حتی یک روز را در دانشگاهی که شرایط تحصیل در آن داشته‌اند، سپری نکنند.

تاسف و تاثر آنجا افزون می‌شود که رئیس دولت دهم و کسی که دولت خود را در 8 سال گذشته دولت عدالت گرا و عدالت محور می‌نامید و شعار عدالت سر می‌داد، این مصوبه را ابلاغ کرده است.

هم اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با امید به روی کار آمدن شایستگان و بر مسند امور قرار گرفتن آنان، انتظار می‌رود دکتر حسن روحانی این مصوبه تبعیض آمیز را ابطال و عدالت را در ایامی که انتخاب رشته دانش آموزان انجام می‌شود، به نظام آموزشی کشور بازگرداند.

بر همگان مسجل است امکان فرصت برابر آموزشی میان دانش آموزان به رقابت سازنده و دوستانه میان آنان کمک می‌کند. همچنانکه این مورد از موارد مصرح در بند 9 اصل سوم قانون اساسی است و رئیس جمهور محترم به «پاسداری از قانون اساسی سوگند» یاد کرده و تعهد داده است تا «همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه پشتیبانی از حق و گسترش عدالت» مصروف سازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز