خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن داروسازان ایران:

تولید بیش از ۹۵درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور

عرضه و تولید داروهای جدید نوترکیب و بیوتکنولوژی از جمله ساخت اولین ژنریک داروی بیماران‌ ام اس و نخستین ژنریک داروی خوراکی درمان بیماران تالاسمی برای اولین بار در سطح جهانی در داخل کشور صورت گرفته است.

دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: تولید بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز در کشور و کسب رتبه بر‌تر در کشورهای منطقه از نظر دسترسی مردم به دارو از جمله دستاورد‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی سجادی در آستانه روز داروسازی با اشاره به برخی فراز‌ها و دستاوردهای کسب شده در عرصه خدمات دارویی گفت: تولید بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز در کشور و کسب رتبه بر‌تر در کشورهای منطقه از نظر دسترسی مردم به دارو وکنترل عوارض جانبی به رغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها اعمال شده از جمله این دستاورد‌ها است.

وی ادامه داد: رشد چشم گیر در تولید علم و ارائه مقالات بین المللی در دانشکده‌های داروسازی که به همت دانشمندان، متخصصان و اساتید محترم داروسازی صورت پذیرفته و در معرفی دانشمندان داروسازی ایران در سطح جهانی از طریق پایگاه‌های علمی معتبر از دیگر دستاورد‌ها است.

دبیر انجمن داروسازان ایران به ارتباط بسیار نزدیک در بین واحدهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها و صنایع داروسازی اشاره کرد و افزود: عرضه و تولید داروهای جدید نوترکیب و بیوتکنولوژی از جمله ساخت اولین ژنریک داروی بیماران‌ ام اس و نخستین ژنریک داروی خوراکی درمان بیماران تالاسمی برای اولین مرتبه در سطح جهانی در داخل کشور صورت گرفته است.

به گفته وی رونمایی هر روز از تولید داروهای جدید نوترکیب در حوزه‌های بیماری‌های خون و سرطان سبب غرور ملی و اعتبار جامعه داروسازی است.

سجادی در ادامه با اشاره به برخی فرود‌ها و چالش‌های پیش روی جامعه داروسازی، تصریح کرد: ازجمله مشکلات در تخصیص منابع ارزی جهت تامین مواد اولیه داروی در صنایع داروسازی، افزایش بسته بندی تولید فرم‌های دارویی و همچنین سیاست‌های انقباضی در قیمت گذاری دارو‌ها که بعضا منجر به کمبود برخی از اقلام دارویی وعدم امکان تحقیقات و مطلاعات بالینی بیشتر می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران از بی‌توجهی به مشکلات اقتصادی و معیشتی همکاران در داروخانه‌ها یادکرد، گفت: این مساله ناشی از پایین بودن سود دارو، کاهش حریم و فاصله بین داروخانه‌ها، ناعادلانه بودن قراردادهای سازمان‌های بیمه گر و عدم رعایت مواد قانونی درپرداخت مطالبات و لحاظ نمودن جریمه تاخیر است.

سجادی با اشاره به برخورد غیر منصفانه مسئولان در امور مالیاتی با داروخانه‌ها به عنوان یک موسسه پزشکی و نادیده گرفتن هزینه‌های این واحد خدماتی در محاسبات گفت: انحصار در توزیع و عرضه دارو‌ها و تقویت توان اقتصادی داروخانه‌ها و مراکز دولتی به طوری که ۵۰ درصد گردش دارویی کشور متعلق به این مراکز ازدیگرمسائل است.

وی ازافزایش هزینه‌های ثابت و متغیر به ویژه پس از مقطع زمانی حذف رایانه حاملین انرژی و همچنین نوسانات شدید نرخ ارز و عدم حمایت مسئولان در این زمینه و عدم ارائه تسهیلات بانک با سود پایین ازدیگر فرود‌ها وچالش‌های جامعه داروسازی نام برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز