خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس‌جمهور در امور زنان و ‌خانواده:

دورکاری روشی برای ایجاد تعادل بین وظایف مادری و اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۴۵

مرکز امور زنان پیشنهاد اولویت دادن به زنان دارای فرزند زیر شش سال، مادران دارای فرزند معلول، زنان دارای همسر بیمار یا سرپرست خانوار را ارائه کرد که مورد موافقت دولت قرار گرفت.

ایلنا: رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت: طرح دورکاری یکی از راهکارهای ارزشمند در زمینه اشتغال بانوان است و راهکاری برای ایجاد تعادل بین وظایف مادری و همسری و وظایف اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، مشاور رییس جمهور در امور زنان و خانواده با ارائه آمار مقایسه‌ای قبل و پس از انقلاب اسلامی، رشد شاخص‌های توسعه انسانی در حوزه زنان کشور را در زمینه‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، امید به زندگی، تحصیلات دانشگاهی، ورزشی، مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و... ممتاز دانست و اظهار داشت: دیدگاههای مترقی امام راحل، علمای دین و مقام معظم رهبری که برگرفته از اسلام و احکام قرآنی می‌باشد، سبب شد تا پس از انقلاب اسلامی تحولی شگرف میان زنان کشور ما در همه عرصه‌ها و به ویژه در حوزه اندیشه و تفکر به وجود آید.

وی همچنین فعالیت‌های مرکز امور زنان و خانواده در راستای اجرای ماده ۲۳۰ را تشریح کرد و گفت: سیاستهای مرکز امور زنان و خانواده براساس اسناد بالادستی طراحی و اجرا می‌شود که بیانات و مطالبات مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه زنان از سال ۶۸ تا کنون در حوزه مسائل زنان در ۸ هزار واژه جمع آوری شده و درقالب کتابی با عنوان ستم چاپ شده و به عنوان منشور فعالیت مرکز در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه زنان و خانواده تلقی می‌شود.

مجتهد‌زاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری دربحث امنیت زنان در حوزه خانواده گفت: تمام قوانین در حوزه زنان اعم از قوانین مدنی و جزایی، مورد بازنگری قرار گرفته و خلأهای قانونی که در مورد تأمین حقوق و تأمین امنیت زنان در خانواده وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی در زمینه اشتغال زنان و توصیه‌های ایشان برای ایجاد تعادل بین مادری و همسری و فعالیت اجتماعی، خاطر نشان ساخت: فراهم آوردن زمینه‌های این تعادل وظیفه دولت است، لذا مرکز برای اشتغال زنان به شکل نیمه وقت و یا تمام وقت لوایح و طرح‌هایی را به هیات وزیران پیشنهاد کرده تا آن‌ها بتوانند بین وظیفه خانگی، مادری و حضور اجتماعی توازن ایجاد کند که برخی پذیرفته و برخی دیگر در حال بررسی است.

وی به طرح دور کاری به عنوان یکی از راهکارهای ارزشمند در این زمینه اشاره کرد و گفت: این طرح در بسیاری از کشور‌ها اجرا شده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

وی افزود: مرکز امور زنان پیشنهاد اولویت دادن به زنان دارای فرزند زیر شش سال، مادران دارای فرزند معلول، زنان دارای همسر بیمار یا سرپرست خانوار را ارائه کرد که مورد موافقت دولت قرار گرفت.

وی همچنین فعالیت‌های مرکز در زمینه مشوق‌های فرزند آوری را برشمرد و گفت: با توجه به اینکه نیروی انسانی می‌تواند عامل اقتدار و پیشرفت جوامع باشند لذا مرکز امور زنان با مطالعه تجارب کشورهای مختلف در این زمینه به روش‌های منطقی در این زمینه دست یافته و در این زمینه طرح‌هایی در دست اقدام دارد.

مجتهدزاده به افزودن سه سال به شرط سنی اشتغال بانوان اشاره کرد و گفت: سنین فرزند‌آوری بسیاری از زنان با شروع اشتغال آن‌ها تداخل پیدا می‌کند و این افراد اگر بخواهند بعد از به دنیا آوردن فرزند و طی دوران شیردهی شاغل شوند با شرط سنی اشتغال مشکل پیدا می‌کنند که پیشنهاد افزایش سه سال به سن استخدام زنان دارای فرزند ارائه و مورد موافقت قرار گرفت و به مراکز استخدامی ابلاغ شد.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به مشکل زنان پس از مرخصی زایمان برای بازگشت به محل کار گفت: از هیئت دولت درخواست شد مادرانی که فرزند شش ماهه دارند و می‌خواهند از مرخصی بدون حقوق تا دو یا سه سال استفاده کنند و یا خواهان دورکاری هستند، برای آن‌ها این امکان فراهم شود، که مورد موافقت هیئت دولت قرار گرفت.

وی پیشنهاد سن بازنشستگی زود هنگام به تعداد فرزندان به هیات وزیران را نیز از تسهیلات در نظر گرفته شده به عنوان مشوق‌های فرزندآوری از سوی مرکز امور زنان و خانواده اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از زنان متقاضی اشتغال نیمه وقت هستند، اعلام کرد: ما خواستار این بودیم که زنانی که از‌‌ همان ابتدا درخواست استخدام نیمه وقت دارند با مانع مواجه نشوند، همچنین زنان سرپرست خانوار از حق اولاد برخوردار شوند و نیز دخترانی که ازدواج نکرده اما سرپرستی پدر و مادر خود را دارند حق عائله‌مندی دریافت کنند که همگی محقق شد.

مشاور رییس جمهور اظهار امیدواری کرد تعامل مرکز امور زنان و خانواده با دستگاه‌ها و سازمانهای مردمی به ویژه سازمان داوطلبان هلال احمر بتواند در رفع کاهش آسیب‌های زنان و خانواده‌ها موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز