خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

باید نگاه به زن و جایگاه اجتماعی‌اش را تغییر دهیم

کد خبر : ۵۷۰۹۷

امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور، زنان و مادران، «خانه داری» را اولین و مهم‌ترین شغل زن تلقی کنند و در درجه دوم زن اگر ناچار شدند به شغلی غیر از خانه داری روبیاورد، بداند که در واقع با یک درجه تخفیف و کم گذاشتن از شخصیت و فطرت پاک خود و همچنین جایگاه مادرانه‌شان، مشغول به کار دیگری شده‌اند.

ایلنا:عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از رسانه ملی در توجه به نقش زن گفت: باید نگاه به زن و جایگاه اجتماعی‌اش را تغییر دهیم.

به گزارش ایلنا، مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن موثر دانستن این همایش در جهت آشنا کردن بانوان ایرانی با مسئولیت‌های مادرانه، گفت: «این حرکت‌ها می‌تواند مرجع تحول و مقطع نگاه کردن همه جانبه و چند بعدی به موضوع مادری باشد و همچنین می‌تواند عرصه‌ای برای تحقیق و ارائه آثار علاقمندان و کار‌شناسان این حوزه – در قالب مقاله‌ها و سایر رشته‌های هنری –، نقطه عطفی در تحول فرهنگ زنانه حاکم بر جامعه ما باشد.»

وی با بیان اینکه خانه داری اولین وظیفه یک زن و مادر است، افزود: در فرهنگ ما متاسفانه خانه‌داری نه تنها یک شغل و وظیفه مهم محسوب نمی‌شود، بلکه متاسفانه گاهی اوقات موجب سرکوفت زدن به آن فرد نیز می‌شود. به نظر من، یک زن و یک مادر باید بتواند زمینه ساز رشد و تعالی اندیشه عبادی و انسانی خودش باشد و فرزندانی را تحویل جامعه دهد که بتوانند موجب رشد و تعالی جامعه باشندو همچنین با مدیریت خود بتواند همسر داری کند و یک فضای آرام و دلنشین در خانه فراهم کند، چرا که مدیریت یک خانه، کمتر از مدیریت یک دبستان، دبیرستان و محیط اداری نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نحوه بازنمایی زن و مادری در رسانه ملی را نا‌موفق ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه این را باید بگویم که اولا رسانه ملی خیلی کم به این موضوع پرداخته و سریال خاصی سراغ ندارم که خانه داری و مدیریت و اداره خانه، اصل و سوژه قرار گرفته باشد و خروجی‌های فرهنگی و با ارزش آن را به رخ بیننده بکشد؛ ثانیا اگر هم اخیرا در معدود آثاری به موضوع مادری اشاره کرده، به توجه کردن و احترام به مادر پرداخته شده، نه ماهیت و فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی مادرانه!

رحماندوست تصریح کرد: در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیون، زنهای خانه دار، نسبت به زنهایی که در بیرون از خانه شاغل هستند، از فرهنگ پایین تری برخوردارند. در مجموع به نظر من نقطه مثبتی نسبت به این موضوع در تلویزیون وجود ندارد.

وی گفت: زن در غرب، کالا و ابزار تبلیغات قرار گرفته است. آنجا اصل بر این است که زن و شوهر هر دو صبح برای کار از منزل بیرون بروند، عصر به خانه برگردند و با غذای فست فود تغذیه کنند و با خستگی کاری و انواع برخوردهایی که در محیط‌های بیرونی با نامحرم دارند، حالا بیایند و بخواهند که بنیاد یک خانواده سالم و موفق را پی ریزی کنند! در حقیقت زن غربی هم از این زندگی خسته شده و چشمش را به زن شرقی دوخته که هویت و انسانیتش حفظ شده. گرچه که این تغییر فرهنگ در کشور ما هم اتفاق افتاده ولی این گونه همایش‌ها و تغییر فرهنگ در عمل، انشاءالله وسیله‌ای باشد تا بتواند چشم غربی‌ها را به خانه ایرانی و زن شرقی بیشتر معطوف بدارد و آن‌ها هم بتوانند از این فرهنگ غنی استفاده کنند.

مجتبی رحماندوست در پایان اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نه چندان دور، زنان و مادران «خانه داری» را اولین و مهم‌ترین شغل زن تلقی کنند و در درجه دوم زن اگر ناچار شدند به شغلی غیر از خانه داری روبیاورد، بداند که در واقع با یک درجه تخفیف و کم گذاشتن از شخصیت و فطرت پاک خود و همچنین جایگاه مادرانه‌شان، مشغول به کار دیگری شده‌اند.

شایان ذکر است که این همایش ملی که اردیبهشت ۹۲ از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مرکز مطالعات راهبردی و جبهه فکری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، در ۱۸ محور به بررسی اصلیترین چالش‌های موجود در مباحث مربوط به زن و خانواده با محوریت تقویت جایگاه مادری در ایران اسلامی می‌پردازد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.madary.ir  و www.madaree.ir  و یا به آدرس دبیرخانه همایش: تهران – خیابان نجات اللهی – خیابان اراک – کوچه شهریور – بن بست دوم غربی – پلاک ۱ مراجعه و با تلفن: ۰۲۱۸۸۹۴۶۷۰۵ و ۰۹۱۲۲۶۳۲۲۴۵ و فکس: ۰۲۱۸۸۹۴۶۷۰۶ تماس برقرار کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز