خبرگزاری کار ایران

فرمانده ناجا خبر داد؛

سال ۹۱ امن‌ترین سال مرزهای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۸

باید در مناطق مرزی از ظرفیت ریش‌سفیدان و علمای منطقه استفاده کنیم و با بهره‌گیری از نیروهای بومی توسعه نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهیم.

ایلنا:فرمانده نیروی انتظامی کشور امسال را امن‌ترین سال مرزیانی اعلام کرد و با گلایه از برخی از فیلم‌های سینمایی که اشرار را با لباس‌های مردمان بلوچ نشان می‌دهند گفت: مردمان سیستان و بلوچستان شرور نیستند بلکه همراه‌ترین مردم با پلیس و نظام هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار احمدی‌در سومین همایش مرزنشینان و مرزبانان با اشاره به اینکه خدمت در مرز ارزشمند‌ترین خدمت‌هاست گفت: مرزبانان مانند دیوار‌ها و دژهای مستحکمی برای یک جامعه هستند که در سایه این مدافعان سختکوش مردم در امنیت و آرامش به زندگی می‌پردازند و دانش و توسعه را تحقق می‌بخشند.

فرمانده ناجا گفت: ‌متاسفانه قاچاقچیان در برخی از مناطق مرزی الگوی اقتصادی مرز را تغییر داده‌اند و برخی مرزنشینان را به باربرانی با درآمد کم تبدیل کرده‌اند، این در شرایطی است که ما می‌توانیم با استقرار واحدهای اقتصادی امنیت اقتصادی را در مناطق مرزی بالا ببریم، چرا که بر این باوریم که مردم مناطق مرزی کمک شایانی در استحکام مرز می‌کنند و می‌توانند با ناامنی‌ها برخورد کنند.

وی ادامه داد: اگر مرزبانان نباشند قاچاقچیان با هدف از بین بردن جوانان از مرز‌ها عبور کرده و به اهداف شوم خود دست می‌یابند.

فرمانده ناجا ادامه داد: نبود ثبات عقیدتی و فقدان توانایی درکنترل مرز در شرق و غرب ایران توسط کشورهای همسایه باعث شده تا این مرز‌ها بیش از مرزهای شمالی مدنظر پلیس باشند.

احمدی مقدم گفت: ‌مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای به امنیت مرز‌ها دارند. ما براین باوریم اگر مرز‌ها را به صورت جدی کنترل نکنیم تروریست‌ها در جای جای کشور اقدام به ترور و آدم‌ربایی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: ‌۱۱ سال قبل در مناطق شرقی کشور گروه‌های اشرار تا دامنه‌های کوه البرز نفوذ کرده و به استقرار پایگاه اقدام کرده بودند که با این کار مشکلات و مسائل زیادی را برای مردم رقم می‌زدند به طوری که کشاورزان را به گروگان می‌بردند و آثار ناگواری را در مناطقی همچون بردسکن و کاشمر پدید می‌آوردند اما خوشبختانه با توجه به تاکیدات ناجا و تاسیس فرماندهی مرزبانی در ۶ سال گذشته روند شکل‌گیری چنین گروهک‌های که برای برخورد با آن‌ها نیاز به عملیات گسترده بود از بین رفته و ما توانسته‌ایم سال ۹۱ را امن‌ترین سال مرزهای کشور مبدل کنیم.

احمدی مقدم گفت: ‌ هم‌اکنون کنترل مرز‌ها ۹۵ درصد محقق شده است و ۵ درصد باقی مربوط به مناطق صعب‌العبور است که باید راه تقابلی جدی با اشرار و قاچاقچیان داشته باشیم.

وی با اشاره به این موضوع که ما هنوز در دریابانی به نیمی از مسیر هم نرسیده‌ایم گفت: ‌ عمدتاً قاچاق کالا در مرزهای جنوبی دیده می‌شود. پلیس با خرید شناور، تقویت نیروی انسانی و تکمیل تجهیزات تحولی جدید در بحث دریا ایجاد کرده است. با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته امیدواریم تا ۲ سال آینده مرزهای آبی کشور به صورت کامل در اختیار دریابانی قرار گیرد و ما شاهد کمترین میزان ورود قاچاق از این مرز‌ها باشیم.

وی اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های نوین، یکپارچه سازی فعالیت‌ها، مانیتورینگ مرز‌ها در مراکز استان‌ها و قانون مرزبانی که در شرف نهایی شدن است تماماً در تامین امنیت مرز موثر خواهد بود که اگر ما از ظرفیت‌های مردمی برای کنترل مرز بیش از پیش استفاده کنیم در این امر می‌توانیم نزدیک به عدد ۱۰۰ درصد در کنترل نائل آییم.

فرمانده ناجا گفت: خوشبختانه ما از نظر امنیتی در مرزهای شمالی کشور مشکلی نداریم و از سوی ما نیز هیچ تهدیدی به کشورهای شمالی صورت نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از برخی فیلم‌های ساخته شده که در آن اشرار را با لباس بلوچ نشان می‌دهند گفت: مردمان سیستان و بلوچستان شرور نیستند بلکه غالب این افراد در کنار ما و در کنار نظام‌ هستند و اندکی از آن‌ها در حوزه شرارت فعالیت می‌کنند. با ساخت چنین فیلم‌هایی نباید این ذهنیت را ایجاد کرد که مردمان این منطقه شرور هستند. با این اقدام سرمایه‌گذاران که قصد سرمایه‌گذاری در این مناطق را دارند احساس ناامنی به آن‌ها دست می‌دهد.

احمدی مقدم گفت: قدرت عمل مرزبانی باعث شده تا اقدامات پلیس در کشور آسان‌تر شود به طوری که ما هم‌اکنون شاهد افزایش ۲ درصدی کشف مواد مخدر در مرز‌ها و افزایش کشف مواد الکلی در مرز هستیم.

وی گفت: همین مورد قبلاً در کردستان وجود داشت این در شرایطی است که مومن‌ترین و همراه‌ترین مردم با نظام در این منطقه هستند.

مقام ارشد نیروی انتظامی کشور ادامه داد: ما باید در مناطق مرزی از ظرفیت ریش‌سفیدان و علمای منطقه استفاده کنیم و با بهره‌گیری از نیروهای بومی توسعه نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: ‌با ایجاد ظرفیت‌های تجاری، گردشگری و درمانی در مناطق مرزی می‌توان نقاط امیدی را برای ساکنان نقاط مرزی در کشورهای همسایه ایجاد کرد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه هم‌اکنون احساس امنیت در کشور روندی صعودی را طی می‌کند گفت: ‌ این در شرایطی است که در پایتخت‌های اروپایی از ساعت ۱۰ شب به بعد تمام درهای منازل قفل می‌شود و شهروندان آن‌ها نکات ایمنی را باید لحاظ کنند.
فرمانده ناجا بیان داشت: ‌ هم‌اکنون عمر مرزبانی در قالب و شکل جدید خود به ۲. ۵ سال رسیده که در پایان برنامه توسعه این پلیس به پلیسی مقتدر که پیام‌آور امنیت در کل کشور خواهد بود تبدیل می‌شود.

احمدی مقدم گفت: ‌خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در ناجا هیچ گردن‌کش و ناامن کننده اجتماعی در امان نیست و پلیس با آن‌ها برخوردی جدی و قاطع دارد.

وی اظهار داشت: ‌در چند سال اخیر کسانی که به شهادت ماموران ناجا اقدام کرده‌اند دستگیر شده‌اند، چرا که قدرت پیشگیری، قدرت اطلاعاتی، اشراف به مراکز جرم‌خیز، قدرت کشف و توان عملیاتی در ناجا افزایش چشمگیری داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز