خبرگزاری کار ایران

برگزاری سمینار تروماتولوژی قانونی در رشته تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۵۱

سمینار یک روزه تروماتولوژی قانونی در رشته تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن دارای امتیاز بازآموزی مداوم است که از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه جاری در سالن شهید بهشتی ستاد سازمان پزشکی قانونی کشور واقع در خیابان بهشت، جنب پارک شهربرگزار خواهد شد.

ایلنا: به همت واحد آموزش و پژوهش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران سمینار یک روزه تروماتولوژی قانونی در رشته تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه جاری در سالن شهید بهشتی سازمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور دکتر حمید دانش‌پرور دبیر اجرایی این سمینار در خصوص اهداف برگزاری سمینار گفت: سمینار تروماتولوژی قانونی در رشته تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن با هدف بررسی حیطه قانونی انجام درمان‌های جراحی زیبایی بینی از نظر رشته تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن در مقایسه با حیطه قانونی انجام درمان‌های جراحی زیبایی بینی از نظر رشته‌های تخصصی جراحی دهان و فک و صورت و همینطور رشته تخصصی جراحی پلاستیک برگزار می‌شود. که این هدف وجه تمایز سمینار مذکور با دیگر سمینارهایی است که پیش از این برپا شده‌است.

وی با اشاره به حضور اساتید صاحب نظر رشته‌های تخصصی گوش و حلق و بینی وسر و گردن، جراحی دهان و فک و صورت و جراحی پلاستیک در این سمینار افزود: دکتر فرهادی متخصص گوش و حلق و بینی، استاد و رییس مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته راهبردی جراحی گوش و حلق و بینی وزارت بهداشت و درمان، دکتر فتحی متخصص جراحی پلاستیک، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته راهبردی جراحی پلاستیک وزارت بهداشت و درمان و دکتر شیرانی متخصص جراحی دهان و فک و صورت، استادیار و رییس گروه جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته راهبردی جراحی دهان و فک و صورت وزارت بهداشت و درمان دعوت شده‌اند تا ضمن سخنرانی و شرکت در میز گرد این سمینار به بررسی حیطه قانونی انجام درمان‌های جراحی زیبایی بینی از نظر رشته تخصصی خود بپردازند و تمهیدات قانونی پیش بینی شده را برای همکاران خود در جهت عدم مداخله در حیطه‌های تخصصی دیگر رشته‌های تخصصی و پیشگیری از هرگونه خسارت ناخواسته که شکایت‌های بیماران را در پی دارد، بیان کنند.

دکتر دانش پرور در مورد مباحث مطرح شده در این سمینار اظهار داشت: آناتومی سیستم بویایی، تشخیص آسیب‌های سیستم بویایی در تروماهای سر از نظر پزشکی قانونی، مبانی معافیت اعمال پزشکان و جراحان از تعقیب جزایی در حقوق کیفری ایران، حیطه قانونی انجام درمان‌های جراحی بینی از نظر رشته تخصصی جراحی پلاستیک، حیطه قانونی انجام درمان‌های جراحی بینی از نظر رشته تخصصی جراحی دهان و فک و صورت، قصور پزشکی در جراحی‌های زیبایی بینی، شکایات بیماران بعد از جراحی‌های بینی و سینوس، ارزیابی روانپزشکی و اختلالات شایع در متقاضیان جراحی زیبایی و.... از جمله مباحث مرود بحث در این سمینار یکروزه است.

به گفته وی در این سمینار میزگردی با حضور سخنرانان و تعدادی از صاحب نظران پزشکی و حقوقی تشکیل خواهد شد که در آن به بحث پیرامون «چالش‌های تصمیم گیری در رسیدگی به شکایات بیماران بعد از جراحی‌های گوش، حلق و بینی و گردن» پرداخته‌می شود.

دانش‌پرور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لزوم انتخاب این موضوع برای یک سمینار آموزشی تصریح کرد: در کشور ما جراحی‌های زیبایی، یکی از شایع‌ترین اعمال جراحی است که توسط جراحان رشته‌های مختلف تخصصی انجام می‌شود، با توجه به اینکه اصولاً ضرورت انجام این اعمال جراحی در سلامت فرد مورد اتفاق نیست و بعضی از پزشکان این اقدامات را اقدامی درمانی نمی‌دانند، لذا هر جراحی که بنا به دلایلی از جمله رضایت کامل بیمار به انجام اعمال جراحی زیبایی مبادرت می‌کند باید در عمل جراحی خود از روش‌ها و تکنیک‌هایی استفاده کند که پرخطر نبوده و سلامت شخص را به خطر نیاندازد. اگر این اصل رعایت نشود، پزشک به واسطه نفس شروع جراحی مسئولیت خواهد داشت.

وی ادامه داد: آنچه در این میان مطرح می‌شود قصد درمان بیماری است. آیا اقدامات طبی و جراحی پزشک به منظور زیبایی هم می‌تواند درمان بیماری محسوب شود؟ مسلم است که در بعضی موارد زشتی و نواقص ظاهری بعضی افراد ناراحتی‌های روانی کاملی به وجود می‌آورد که درمان، به قصد اصلاح این نواقص به طور غیرمستقیم در تعادل روحی و روانی فرد مؤثر است لذا در این حالت کار پزشک توجیه منطقی دارد.

دانش پرور گفت: به هرحال ویژگی‌های جراحی‌های زیبایی همچون غیردرمانی ‌بودن، عدم ضرورت و ارتباط آن با مسایل روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، تنش‌های مختلفی را هم در کشور ما و هم در کشورهای دیگر در ارتباط با مسئولیت جراحان زیبایی مطرح کرده است.

وی اظهار داشت: از سویی تبلیغات تجاری در حیطه این جراحی‌ها و بزرگ نمایی‌هایی که در آن‌ها صورت می‌گیرد، مغایر با شأن حرفه طبابت و اخلاق پزشکی است. عدم رعایت نظامات فنی و دولتی توسط جراحان و بی‌توجهی به رعایت استاندارد‌ها، از جمله داشتن یک تیم مجرب و استفاده از مواد و تجهیزات مناسب و با کیفیت هم از مشکلات دیگر انجام جراحی‌های زیبایی است. این مسایل و موارد دیگر، ضرورت تصویب قانون و آیین‌نامه اجرایی را در زمینه جراحی‌های زیبایی و ترمیمی آشکار می‌کند.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: خطاهای پزشک در جراحی‌های زیبایی با توجه به نوع آن می‌تواند مسئولیت انتظامی یا کیفری یا مدنی در بر‌داشته باشد و ممکن است در آن واحد یک یا چند نوع مسئولیت بر جراح خاطی بار کند. مثلاً جراحی که با استفاده از مواد غیر استاندارد و یا کادر غیر متبحر به فردی ضرر می‌رساند، ممکن است هم در معرض جریمه یا تعلیق بر اساس ضوابط حرفه‌ای یا قانون کیفری قرار گیرد و هم اینکه حسب مورد باید از عهده ضررهای وارده بر زیان دیده (مانند مخارج عمل، هزینه‌های عمل مجدد و زیان‌های روحی ناشی از بد شکل ‌شدن عضو و...) برآید.

یادآور می‌شود سمینار یک روزه تروماتولوژی قانونی در رشته تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن دارای امتیاز بازآموزی مداوم است که از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه جاری در سالن شهید بهشتی ستاد سازمان پزشکی قانونی کشور واقع در خیابان بهشت، جنب پارک شهربرگزار خواهد شد.

ثبت نام این سمینار به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع آموزش مداوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین ثبت نام به صورت حضوری در محل برگزاری سمینار در روز برگزاری و از ساعت ۸ الی ۱۳ انجام خواهد شد.

دبیرعلمی این سمینار دکتر سید علی صفوی نایینی متخصص گوش و حلق و بینی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز