خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه:

مجازات زورگیر‌ها با جرم آن‌ها متناسب بود

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۵۶

این بحث که زورگیرانی که اخیرا اعدام شدند، ‌ سابقه قبلی نداشته‌اند؛ موضوع صحیحی نیست و آن‌ها به اقرار خودشان چندین فقره این جرایم را تکرار کرده بودند.

ایلنا: آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها و شبهات درخصوص تناسب مجازات با جرم به ویژه در موضوع محاربه گفت: در پرونده زورگیری اخیر، قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به آیات و روایات متعددی که در وصف مقام عظیم پیامبر (ص) ‌ نازل و نیز نقل شده است، تاکید آیات قرآنی بر «مقام محمود» پیامبر و «خُلق عظیم» آن حضرت را نشانه عظمت مقام پیامبر اسلام دانست و گفت: قرآنی که خود «خَلق عظیم» است، در وصف پیامبر اسلام از او با عنوان انسانی دارای «خُلق عظیم» نام می‌برد و او را در مقام محمود وصف می‌کند که بالا‌ترین مقام انسانی است و این توصیفات نشان از بزرگی و عظمت جایگاه پیامبر (ص) دارد.

وی افزود: ‌ در سوره قلم خداوند فرموده است «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» پیامبر گرامی اسلام در کلام حق‌تعالی به «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» توصیف شده‌اند. خداوند اگر کسی را به این‌که بر خُلق عظیم است، یعنی ملکات و هیئات راسخ نفسانی را به تمامی واجد است، توصیف کند؛ نشانه‌ای جز بزرگی مقام رفیع پیامبر اسلام (ص) نیست و با توجه به این‌که در اینجا قائل حق‌تعالی است و هیچ باطلی در کلام حق راه ندارد، نتیجه این می‌شود که پیامبر اکرم اسلام، بر بالا‌ترین خُلق ممکن استوار است.

رئیس قوه قضاییه همگان را به تدبر و تامل در مقام والای پیامبر و توصیفات بی‌بدیلی که در آیات الهی و نیز در سخن امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه آمده، فراخواند و افزود: پیامبر عظیم‌الشان اسلام با وجود آن «خُلق عظیم» یاد دنیا را در نفس خود از بین برده بود و همواره نیکو‌ترین رفتار‌ها را با مردم و پیروان خود داشته و تاسی به سلوک و سیره پیامبر بزرگ اسلام نسخه شفابخشی برای تمام بشریت است.

آملی لاریجانی تاکید کرد: ‌ علاوه بر این‌که خود قرآن، پیامبر اکرم اسلام را توصیف کرده است به این‌که دارای خُلق عظیم است، در نهج‌البلاغه حضرت امیر (س) نیز که خود مصداق همین اخلاق و خلق عظیم بود؛ در توصیف پیامبر مطالبی آورده است که انصافا برای همه ما یک نسخه شفابخش است.

در خطبه ۱۶۰ نهج‌البلاغه حضرت امیر (ع) عبارات بسیار زیبایی در وصف پیامبر اکرم (ص) دارند. عباراتی که در توصیف زهد و خصایص پیامبر است «و لقد کان فى رسول اللّه صلى‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌ کاف لک فى الأسوه، و دلیل لک على ذمّ الدّنیا و عیب‌ها، و کثرة مخازى‌ها و مساوی‌ها» تا اینجا که می‌فرمایند: «فتاس بنبیک الاطیب الاطهر» تاسی کن به پیغمبر که پاک‌ترین بود و پاکیزه‌ترین بود و «فان فیه اسوه لمن تاسی» یعنی که در پیامبر اقتدا است، الگو است برای هر کسی که بخواهد تاسی کند «و عزاء لمن تعزی» افتخار است، بزرگی است برای هرکسی که به دنبال فخر و بزرگی باشد «و احب العباد الی الله المتاسی بنبیه» محبوب‌ترین انسان‌ها نزد خداوند باری‌تعالی کسی است که متأسی به پیامبر گرامی اسلام باشد که تعبیر بسیار زیبا و پرمعنایی است و البته نظیر این تعابیر در وصف آن مقام عظیم فراوان است.

رئیس دستگاه قضا با ابراز تاسف از برخی فرقه‌گرایی‌ها در جهان اسلام و نیز برخی اختلاف‌افکنی‌ها میان مسلمانان از این‌گونه رفتار‌ها به عنوان کفران نعمت بزرگ الهی نام برد و تاکید کرد: کفران است که کسانی چشم بر این حقیقت ببندند یا خدای ناکرده توهین روا بدارند و البته کفران بزرگ‌تر این است که مسلمانان که امت ایشان هستند بی‌توجهی کنند و قوم جاهلی یافت شوند که با ترور برادران دینی به اختلاف افکنی روی آورند.

آملی لاریجانی فرقه‌گرایی و دامن زدن به اختلافات مذهبی را جفا بر مقام رسول‌الله (ص) دانست و گفت: متاسفیم که قوم جاهلی یافت می‌شوند و به دنبال شقاق بین مسلمانان و فرقه‌گرایی هستند و برادران دینی خود را به خاک و خون می‌کشند و عده‌ای خبیث با عنوان وهابی از شقاق و اختلاف‌افکنی آن‌ها حمایت می‌کنند.

وی خواستار وحدت امت اسلامی در مقابل توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام شد و گفت: توهینی بالا‌تر از این به پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیست که با امتش چنین کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها و شبهات درخصوص تناسب مجازات با جرم به ویژه در موضوع محاربه گفت: هرگاه مجرمانی دست به ایجاد فضای خوف و وحشت بزنند، تشخیص مجازات بازدارنده از میان حداقل و حداکثر مجازات‌ها برعهده قاضی یا قضات صادرکننده رای خواهد بود و در پرونده زورگیری اخیر نیز قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته است و این البته حتماً به مصلحت جامعه اسلامی است.

وی افزود: مسأله امنیت از اصلیترین نیازهای جامعه مدنی است و به هیچ روی نباید دستخوش احساسات شود. روشن است که دستگاه قضایی نیز از بابت اعدام انسان‌ها متأسف است ولی وقتی مسأله امنیت اجتماعی مردم مطرح است نمی‌تواند چشم خود را بر حقایق ببندد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که مجازات اعدام با هدف بازدارندگی، با تلاش مستمر و مضاعف سایر مسئولان برای حل و فصل مشکلات و زیرساخت‌هایی که فقدان آن افراد را به تخلف و جرم و جنایت می‌کشاند منافاتی ندارد، تاکید کرد: به نظر ما اتفاقا راه‌حل اساسی‌‌ همان است که ریشه‌ها و بسترهای ارتکاب جرم در جامعه خشکانده و جمع شود اما این مساله به معنای این نیست که قوه قضاییه به وظیفه ذاتی خود نپردازد.

آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که «مطمئن باشید که در صورت عدم برخورد قاطع با چنین جرایمی اوضاع به مراتب بد‌تر خواهد شد» افزود: این بحث که زورگیرانی که اخیرا اعدام شدند، ‌ سابقه قبلی نداشته‌اند؛ موضوع صحیحی نیست و آن‌ها به اقرار خودشان چندین فقره این جرایم را تکرار کرده بودند.

وی همچنین با رد این نظر که «به دلیل فقر و نداری دست به ارتکاب جرم می‌زنند» گفت: مگر عقلانی و انسانی است که هر فردی که دچار فقر یا تنگدستی شود باید دست به چنین جرایم وحشت‌انگیزی بزند و امنیت را از جامعه برباید و آیا تمام راه‌ها برای رفع تنگدستی بسته است و تنها باید به زورگیری و کیف‌قاپی اقدام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز