خبرگزاری کار ایران

تشخیص بقایای مواد مخدر در اثر انگشت

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۶۰

در طی چند سال اخیر، مطالعات اندکی روی روش‌های حساس کروماتوگرافی و اسپکترومتری جرمی جهت تشخیص باقیمانده مواد در اثر انگشت انجام شده است.

ایلنا: یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از یافته‌های پژوهشی درباره تشخیص بقایای مواد مخدر در اثر انگشت خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرتضی غلامی در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «تشخیص بقایای مواد مخدر در اثر انگشت» در مجموعه فرهنگی شقایق تهران برگزار شد، گفت: اثر انگشت انسان علاوه بر خاصیت ذاتی خود به عنوان هویت منحصر به فرد هر شخص، دارای برخی اطلاعات زیستی و ملکولی از شخص است.

وی افزود: از لحاظ تاریخی، تلاش‌ها برای کسب اطلاعات شیمیایی از اثر انگشت، روی بررسی پروفایل متابولیت‌های سلول‌های موجود در اثر انگشت افراد مختلف، استفاده از تکنیک‌های دستگاهی نوین جهت تشخیص انواع مواد و اخیرا روی تشخیص مواد مخدر و داروهای باقیمانده در اثر انگشت، توسط نانو ذرات متصل به آنتی بادی‌های ویژه متمرکز شده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در طی چند سال اخیر، مطالعات اندکی روی روش‌های حساس کروماتوگرافی و اسپکترومتری جرمی جهت تشخیص باقیمانده مواد در اثر انگشت انجام شده است.

غلامی ادامه داد: در این پژوهش از نمونه‌برداری از اثرات انگشت بوسیله حلال‌های شیمیایی و استفاده از تکنیک‌های کروماتوگرافی گازی/اسپکترومتری جرمی (GC/MS) و کروماتوگرافی مایع با کارایی بسیار بالا (UHPLC) / اسپکترومتری جرمی (QTOF) تلاش شد تا پس از بهینه‌سازی روش، بعضی مواد مخدر از اثر انگشت استخراج و شناسایی شود.

وی افزود: نمونه‌برداری با استفاده از اسلایدهای شیشه‌ای و استخراج با انواع حلال‌های شیمیایی انجام شد و آنالیز و تشخیص بقایای مواد با استفاده از کروماتوگرافی مایع/ اسپکترومتری جرمی و همینطور با استفاده از مشتق‌سازی و کروماتوگرافی گازی/ اسپکترومتری جرمی به انجام رسید.

غلامی بیان داشت: نتایج نشان داد که استفاده از مشتق‌سازی به همراه کروماتوگرافی گازی/ اسپکترومتری جرمی به‌عنوان روشی حساستر که قابلیت انجام در داخل کشور را دارد، منجر به تشخیص مقادیر بسیار اندک مواد مخدر در نمونه‌های موجود شد.

وی یادآور شد: نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای جهت تشخیص باقیمانده مواد مخدر در اثر انگشت و در ‌‌نهایت ارائه یک روش استاندارد جهت آنالیز این مواد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز