خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

آدم‌های باوجدان وارد صنعت غذا شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۴

باید دستان پلیدی که در غذای مردم هستند قطع کنیم. سازمان غذا و دارو نیز باید به بازرسان خود در این زمینه توصیه کند که هیچ سفارشی را نپذیرند و اگر یک بازرس سفارش قبول کرد یا او را اخراج کنند یا اینکه به بخش دیگری منتقل شود.

ایلنا: معاون اول رییس جمهور در مراسم روز جهانی غذا گفت: غذا با جان مردم سروکار دارد و باید آدم‌های باوجدان وارد صنعت غذا شوند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا رحیمی افزود: طبق گفته کار‌شناسان و پزشکان و بر اساس مطالعات انجام شده ۷۵ درصد بیماری‌ها از غذا به انسان سرایت می‌کند، بنابراین صنعت مواد غذایی یکی از مهم‌ترین صنایع و مدیریت، بازرسی و نظارت بر آن بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشور صد و ششم در تصویب سازمان غذا و دارو بود، اظهار داشت: متاسفانه ایران در این زمینه از سایر کشور‌ها عقب افتاد و بعد از ۱۵ سال معطلی تاسیس سازمان مهم غذا و دارو را تصویب کرد، در حالی که با توجه به توصیه‌های قرآنی و روایی در مورد غذا در اسلام، که بیشترین توصیه‌ها را در این زمینه بین مکاتب گوناگون دارد، حق این بود که این سازمان بسیار زود‌تر از این‌ها تشکیل می‌شد و آنهایی که در این زمینه کوتاهی و تاخیر کردند مسئول هستند.

رحیمی با اشاره به رهنمود حضرت علی (ع) که فرموده است «معده انسان مرکز همه بیماری هاست»، اظهار داشت: افرادی در این کشور هستند که جیب‌های خود را از غذاهای ناسالمی که تولیدکرده و بین مردم توزیع کردند پر کرده‌اند، از جمله می‌توان به تولید سوسیس و کالباس‌هایی اشاره کرد که از گوشت‌های نامرغوب تهیه می‌شود، این افراد انواع و اقسام بیماری‌ها و سرطان‌ها را بین مردم کشور توزیع کرده‌اند و مستحق مجازات هستند و بازرسان سازمان غذا و دارو نباید در برخورد با چنین افراد کوتاهی کنند.

معاون اول رییس جمهور گفت: باید دستان پلیدی که در غذای مردم هستند قطع کنیم. سازمان غذا و دارو نیز باید به بازرسان خود در این زمینه توصیه کند که هیچ سفارشی را نپذیرند و اگر یک بازرس سفارش قبول کرد یا او را اخراج کنند یا اینکه به بخش دیگری منتقل شود.

وی افزود: دولت مسئول تامین غذای سالم برای مردم است و نمی‌تواند در برابر ناهنجاری‌ها در این عرصه کوتاه بیاید.

وی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان وزیر موفق در کابینه دولت خواست تا با قوت با تخلفات برخورد کند و اظهار داشت: خیلی‌ها تلاش کردند بانویی مثل ایشان با این برجستگی‌های علمی، مدیریتی و معنوی وارد دولت نشود اما مجلس با رای بالایی ایشان را تایید کرد.

رییس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور اضافه کرد: وزارت بهداشت تاکنون هرچه از دولت خواسته است مورد موافقت قرار گرفته و تصویب شده است بنابراین از شما می‌خواهیم در بحث غذا نیز امور را به خوبی مدیریت کنند و اساس سازمان غذا و دارو را طوری بچینید که فرد متخلف در آن نفوذ نکند.

وی از تولیدکنندگان مواد غذایی در کشور نیز خواست به هر توزیع کننده‌ای مواد غذایی نفروشند و گفت: من اگر جای شما بودم توزیع کنندگان مواد غذایی را گزینش می‌کردم زیرا برخی توزیع کنندگان در امر کاهش کیفیت موادغذایی دست دارند.

وی با ناکید بر اینکه تولیدکنندگان موادغذایی غذای مردم را که مهم‌ترین عامل سلامتی است بر سر سفره‌های مردم می‌برند، خاطرنشان کرد: آیا شما تولیدکنندگان مواد غذایی حاضرید فرزند خودتان مواد غذایی آلوده مصرف کنند؟ مردم هم مثل فرزندان شما هستند و باید در سلامت آنان دقت کنید.

معاون اول رییس جمهور در ادامه گفت: مردمی که مواد غذایی نامرغوب مصرف می‌کنند دچار انواع بیماری‌ها می‌شوند و مجبورند به بیمارستان‌هایی مثل بیمارستان‌های خصوصی برای معالجه بروند که برخی از این بیمارستان پول خونشان را از آن‌ها دریافت می‌کنند.

وی با تاکید چندباره بر اینکه منظورش از این سخنان هیچ شخص خاصی نیست و سخنانش جنبه «انذار» دارد، افزود: شما تولیدکنندگان مواد غذایی باید ایران را مرکز تولید موادغذایی برای ۶۰۰ میلیون جمعیت منطقه کنید و این توانایی در شما وجود دارد. باید برند‌ها یا‌‌ همان عنوان‌های موادغذایی شما در منطقه سرآمد باشد و همه کشورهای منطقه دنبال مواد غذایی ایرانی باشند، نه اینکه کشوری که به اندازه یک شهر ایران هم نیست مواد غذایی ایران را نخرد و برای آن ارزش قائل نباشد.

وی ادامه داد: متاسفانه با صنعت چای ایران که بهترین چای دنیاست کاری کرده‌اند که هر کارش می‌کنیم زنده نمی‌شود. کار به جایی رسیده است که رنگ را به جای چای به مردم می‌فروشند.

وی افزود: برخی‌ها نصیحت بردار نیستند و اگر کار‌ها با نصیحت درست می‌شد کتاب گلستان سعدی برای اینکه ایران را تبدیل به گلستان کند کافی بود، بنابراین گاهی لازم است با شمشیر نظارت بر امور مسلط شوید.

معاون اول رییس جمهور دولت را مقصر اصلی، در صورتی که مشکلی در غذا و تغذیه مردم پیش بیاید، معرفی کرد و گفت: دولت به تنهایی با موارد تخلف نمی‌تواند برخورد کند بلکه باید از شما صنعتگران و تولیدکنندگان یاری بجوییم زیرا با بستن چند مغازه و رستوران به تنهایی نمی‌توان جلوی تخلفات را گرفت.

وی افزود: همه ما در پیشگاه خدا مسئول هستیم و تولیدکننده‌ای که غذای نامرغوب به خورد مردم بدهد و همچنین مدیر، ناظر و بازرسی که با او کنار بیاید در پیشگاه خداوند در روز قیامت باید جوابگو باشد.

رحیمی در پایان با تقدیر از کارهایی که در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شده است، اضافه کرد: سامانه پایش موادغذایی و دارویی که با توضیحات دکتر جنت معرفی شد بسیاری از این مشکلات را می‌تواند رفع کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز