خبرگزاری کار ایران

عزتیان به ایلنا خبر داد؛

راه اندازی آموزشگاه بهداشت حرفه‌ای برای کارگران کارگاههای کوچک

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۳۹

تا قبل از پایان سال ۹۱ شاهد راه اندازی اولین آموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های صنفی و خدمات فنی برای گارگران کارگاههای کوچک (۱ تا ۱۹ نفر) خواهیم بود.

ایلنا: رییس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت گفت: با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، مجمع امور صنفی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، آموزشگاه بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های صنفی و خدمات فنی برای کارگران گارگاههای صنفی کوچک راه اندازی می‌شود.

رضا عزتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب گفت: نرم افزارهای تاسیس آموزشگاه بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های صنفی آماده شده است و دستورالعمل‌های چگونگی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تفاهم نامه آن در آبان ماه به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از پایان سال ۹۱ شاهد راه اندازی اولین آموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های صنفی و خدمات فنی برای گارگران گارگاههای کوچک (۱ تا ۱۹ نفر) خواهیم بود.

به گفته رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت آن تعداد آموزشگاه‌ها در نظر گرفته شده، به شیوه‌ای خواهند بود که تمامی کارگرانی که در این بخش شاغل هستند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

عزتیان در مورد خدماتی که آموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای، کارگاه‌های صنفی و خدمات فنی به کارگران واحدهای صنفی کوچک ارائه خواهندداد، تصریح کرد: اولین اقدامی که این آموزشگاه‌ها انجام می‌دهند تشکیل پرونده‌های بهداشتی برای کارگران است که به دنبال آن سایر خدمات بهداشتی و درمانی به آن‌ها ارائه داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی می‌توانیم شاهد انجام ارزیابی‌ها و ارزش یابی‌های محیط‌های کاری آن‌ها درکنار آموزشهای بهداشتی که به این افراد داده می‌شود، باشیم.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت همچنین به ایجاد پایگاه‌های بهداشت کار مجامع امور صنفی اشاره کرد وافزود: این پایگاه‌ها همانند آموزشگاه‌ها نیز به کارگران واحدهای کارگری کوچک خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

عزتیان تصریح کرد: تفاوت آموزشگاههای بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های صنفی و خدمات فنی با پایگاه‌های بهداشت کار مجامع امور صنفی در این است که آموزشگاه‌ها را به طول کامل به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم اما پایگاه‌ها درعین حال که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند زیر نظر امور صنفی فعالیت می‌کنند.

وی درمورد خدمات بهداشتی و درمانی که سوی اداره بهداشت حرفه‌ای مشاغل خاص به کارگران ارائه می‌شود، گفت: این خدمات از چند طریق انجام می‌شود که یکی از آن‌ها روش گسترش خانه‌های بهداشت کارگری است، که واحدهای کارگری متوسط و بزرگ را تحت پوشش قرار می‌دهند.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت تصریح کرد: در جاهایی که خانه‌های بهداشت کارگری مستقر هستند می‌توان گفت که پوشش بهداشت و مراقبت‌های اولیه درمانی تا حد مطلوب و رضایت بخشی انجام می‌پذیرد.

عزتیان بابیان اینکه درآن دسته واحدهای کارگری که ۱۹نفر به بالا هستند خانه‌های بهداشت کارگری می‌توانند مستقر شود، افزود: عموما آن بخش از کارگرانی که کمتر به امکانات بهداشتی دسترسی دارند در واحدهای کوچک و یا خویش فرما مشغول به کار هستند که امکان راه اندازی خانه‌های بهداشت کارگری درآنجا‌ها عملا صفر است.

وی بیشترین مشکلات درارائه خدمات بهداشتی ودرمانی به کارگران را در کارگاه‌های یک تا ۱۹ نفره عنوان کرد و افزود: این‌ها عموما کارگاه‌های صنفی را تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها نسبت به کارگاه‌های بزرگ بسیار زیاد است.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: البته امسال تلاش کرده‌ایم با راه اندازی آموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای ارائه خدمت را همگانی کنیم و به این گروه از کارگاه‌های صنفی نیز خدمت رسانی کنیم.

عزتیان ادامه داد: اگر چه این حرکت بزرگی است و به طور حتم زمان می‌برد اما امیدواریم با ایجاد آموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای و همچنین راه اندازی واحدهای بهداشت حرفه‌ای در مجامع امور صنفی این دسته از واحدهای صنفی را هم تحت پوشش قرار دهیم و به کارکنان آن‌ها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کنیم.

وی به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، مجمع امور صنفی و وزارت صنعت معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه که به امضا نیزرسیده است زمینه ساز راه اندازی و فعال سازی آموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای و واحدهای بهداشت کار از جمله امور صنفی است و من آینده خوبی را برای این موضوع پیش بینی می‌کنم.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که به طور کلی اداره مشاغل خاص وزارت بهداشت جند درصد از کارگران را تحت پوشش قرار داده است، افزود: در کارگاه‌هایی که دارای تشکیلات بهداشت حرفه‌ای هستند بیش از ۷۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

عزتیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا تاکنون کارگران کارگاه‌های کوچک صنفی هم تحت پوشش قرار داشتند، افزود: آن پوشش ارائه خدمات حرفه‌ای با دیدگاه شغلی را نتوانستیم به آن‌ها ارائه دهیم و آن‌ها همانند سایر مردم تحت پوشش سایر خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

وی با بیان اینکه ۲هزار و ۵۰۰ واحد خانه بهداشت کارگری در سطح کشور وجود دارد افزود: در اموزشگاه‌های بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های صنفی و خدمات فنی پوشش صد در صدی کارگران را در نظر گرفته‌ایم و با واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی و همچنین پیش بینی روش‌هایی که منجر به سوددهی آن‌ها می‌شود این انتظار را داریم که مورد استقبال بخش خصوصی قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز