خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور:

سازمان‌های بیمه‌گر زیر بار بیمه معلولان نمی‌روند

به دنبال ایجاد ساز و کار مناسب برای اجرای بیمه اجتماعی معلولان هستیم، چرا که شرایط قانونی برای اجرای این نوع بیمه اجتماعی برای معلولان میسر نشده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: اجرای بیمه تکمیلی معلولان مشکل مالی ندارد، و بودجه این امر آماده شده است و بعد از اتمام هفته دولت در این زمینه تصمیم گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون هاشمی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، با اشاره به اتمام قرارداد بیمه تکمیلی درمان معلولان عنوان کرد: اجرای بیمه تکمیلی معلولان از نظر بودجه مشکلی ندارد، اما در حال انجام مطالعاتی هستیم تا بررسی شود که معلولان در قالب صندوق بیمه مکمل سازمان بهزیستی تحت پوشش بیمه مکمل قرار گیرند یا با دیگرشرکت‌های بیمه‌ای قرارداد منعقد شود و آنچه در این میان اهمیت دارد، بهره‌وری و اثرگذاری است.

وی تاکید کرد: اجرای بیمه تکمیلی معلولان مشکل مالی ندارد، و بودجه این امر آماده شده است و بعد از اتمام هفته دولت در این زمینه تصمیم گیری می‌شود.

وی افزود: ۵۰ هزار مربی مهدهای کودک امسال تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند و سال گذشته ۵۵ هزار زن سرپرست خانوار با استفاده از منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند و امسال نیز ۵۰ هزار مربی مهدهای کودک با اعتبار سازمان هدفمندی یارانه‌ها تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند که تا کنون ۳۰ هزار مربی مهدکودک از بیمه اجتماعی بهره‌مند شده‌اند؛ این در حالیست که مربیان مهدهای کودک، شاغلان بخش غیر دولتی محسوب می‌شوند.

هاشمی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در سازمان بهزیستی برای انواع بیمه‌ها از جمله بیمه درمان و بیمه تکمیلی اعتبار اختصاص داده‌ایم و در سال جاری سازمان بهزیستی مبلغ ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای بیمه‌های اجتماعی اختصاص داده است.

وی با اشاره به بهره‌مندی ۲۱ میلیون ایرانی از خدمات پیشگیری بهزیستی گفت: سه میلیون و ۷۹۰ هزار و ۴۱۴ ایرانی در سال گذشته تحت پوشش برنامه‌ پیشگیری از معلولیت قرار گرفته‌اندو ۸۷۳ هزار و ۷۵ نفر نیز از مشاوره‌های ژنتیک، ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۵۱ کودک از برنامه‌های طرح پیشگیری از آمبلیوپی و ۸۷۹ هزار و ۷۸۳ نفر از برنامه‌های غربالگری شنوایی استفاده کرده‌اند.

هاشمی افزود: در این میان ۲ هزار و ۲۹۹ نوزاد دارای مشکل ناشنوایی شناسایی شده و تحت درمان‌های لازم قرار گرفتند و بدین ترتیب از ایجاد بیش از ۲ هزار ناشنوا جلوگیری شد.

وی از بهره‌مندی ۷۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر از برنامه‌های آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت خبر داد و افزود: یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز در سال گذشته از مراکز مشاوره‌ای سازمان بهزیستی خدمت گرفته‌اند. ۲۱ میلیون نفر از افراد جامعه از برنامه‌های پیشگیری سازمان بهزیستی بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تا سال گذشته ۳۲۰ کمپ درمان اعتیاد در کشور فعالیت می‌کردند که این تعداد کمپ تا کنون به ۶۰۰ کمپ درمانی اعتیاد افزایش یافته و تا پایان امسال به بیش از ۸۰۰ کمپ می‌رسد، چرا که کمپ‌ها یکی از راه‌کارهای مناسب برای درمان اعتیاد در کشور به حساب می‌آیند و اثرگذاری زیادی دارند.

رییس سازمان بهزیستی افزود: سازمان بهزیستی بخش زیادی از بار پیشگیری و درمان اعتیاد کشور را بر عهده دارد.
وی همچنین در ادامه با اشاره به نخستین بنیاد پیشگیری از معلولیت‌ها با رویکرد پیشگیری ژنتیک محور، از افتتاح دومین بنیاد پیشگیری کشور در هفته دولت در استان یزد خبر داد و گفـت: ضمن اینکه سومین بنیاد پیشگیری نیز در آذربایجان شرقی در آستانه بهره‌برداری است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به ایجاد کمیته کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خصوص آسیب‌های اجتماعی نوپدید نیز اظهار کرد: فعالیت این کمیته دو ساله است و در حال حاضر در فاز مطالعه و آسیب‌شناسی قرار دارد.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های انجام شده در زلزله اخیر آذربایجان توسط سازمان بهزیستی کشور، گفت: از روز اول حادثه اکیپ‌های تخصصی سازمان بهزیستی شامل نیروهای مددکار و روان‌شناس در منطقه حاضر شدند و فعالیت‌هایی را در زمینه کاهش آسیب، مداخلات روان‌شناسانه و مددکارانه انجام دادند.

وی تصریح کرد: تعداد اکیپ‌های حاضر در مناطق زلزله‌زده سازمان بهزیستی از شش اکیپ در نخستین روز به ۱۱۵ اکیپ تخصصی حاضر در منطقه در حال حاضر ارتقا یافته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از شناسایی افراد آسیب‌دیده در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: از دیگر فعالیت‌های تیم‌های تخصصی سازمان بهزیستی در مناطق آسیب دیده با عنوان توانبخشی بعد از حادثه، شناسایی افراد آسیب دیده در بیمارستان‌ها و حمایت از آن‌ها پس از خروج از بیمارستان است.

وی در ادامه با تشریح دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی عنوان کرد: راه‌اندازی مهدهای کودک سیار، واحدهای مشاوره و روان‌شناسی سیار، فعالیت انجمن‌های غیردولتی وابسته به سازمان بهزیستی در مناطق صعب‌العبور، توزیع اقلام توانبخشی و تخصصی و همچنین اسباب بازی‌ها و لوازم التحریر برای کودکان، شناسایی کودکان بی‌سرپرست، زنان بی‌سرپرست، معلولان، سالمندان، افرادی که در زلزله اخیر دچار ضایعات نخاعی و معلولیت شده‌اند و در مجموع غربالگری از دیگر اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده بوده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به انجام اقدامات روان‌شناسانه بر روی هفت هزار و ۸۶۴ نفر از ساکنان مناطق زلزله زده گفت: ۷۵ نوع خدمت در این میان توسط اکیپ‌های سازمان بهزیستی استخراج شده است که برای دیگر سازمان‌ها نیز قابل استفاده است.

هاشمی در ادامه گفت: سه هزار و ۵۹۱ خانواده نیازمند اقلام ضروری، سه هزار و ۳۵۷ خانواده دارای مشکلات مالی، هزار و ۵۷۳ خانواده نیازمند مداخلات روان‌شناسانه، ۵۶۳ زن بی‌سرپرست که البته تعدادی از آن‌ها نیز قبل از زلزله اخیر بی‌سرپرست شده‌ بودند، ۷۱ کودک بی‌سرپرست، ۱۷ معلول ضایعه نخاعی، ۳۳۲ معلول جسمی حرکتی توسط اکیپ‌های سازمان بهزیستی شناسایی شده‌اند و البته برخی از این معلولیت‌ها و بی‌سرپرست‌ بودن‌ها پیش از زلزله به وقوع پیوسته است.

وی در ادامه با اشاره به ارسال ۷۵ کامیون و کامیونت حاوی کمک‌های مردمی از سوی سازمان بهزیستی به مناطق زلزله‌زده گفت: زلزله اخیر آذربایجان فرصتی بود تا سازمان‌های غیردولتی، انجمن‌ها و ngoهای وابسته به سازمان بهزیستی در محک آزمایش قرار گیرند که به خوبی از عهده این امر برآمدند.

رییس سازمان بهزیستی در ادامه در زمینه زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی گفت: در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه نگاری کرده و در انتظار ابلاغ مصوبه هیات دولت هستیم و هر ساله این امر در ماه‌های نهم و دهم سال انجام می‌شود.

هاشمی در ادامه در زمینه توزیع بن‌های رمضان اظهار کرد: ‌ این امر در سی استان انجام شد و تنها یک استان باقی مانده است که این استان نیز در دست اقدام است و در این میان برخی از استان‌ها از ظرفیت فروشگاه‌های رفاه، اتکا و یا ظرفیت شبکه بانکی استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه با اعلام واگذاری شش هزار و ۶۴۰ واحد مسکونی در هفته دولت گفت: ۳۵ هزار واحد مسکونی در حال حاضر آماده واگذاری است، اما به دلیل کندی واگذاری انشعابات، سرعت واگذاری واحدهای مسکونی مددجویان نیز کند شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: تاکنون در مجموع ۳۲ هزار واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده است و ۶۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز کلنگ زنی می‌شود تا پیش از اتمام سال و با مدیریت منابع و فعالیت‌ها بتوانیم نسبت به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مددجویان سازمان بهزیستی را به ثمر برسانیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به اختصاص ۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض سازمان بهزیستی از محل منابع داخلی این سازمان به نهضت مسکن گفت: پیش بینی می‌شود سرعت واگذاری در نیمه دوم امسال افزایش یابد.

وی در ادامه از امضای تفاهم نامه‌ای میان بسیج سازندگی استان آذربایجان شرقی و بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی برای ساخت دو هزار واحد مسکونی برای مددجویان این سازمان در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

هاشمی ضمن اشاره به افزایش ۳۰ درصدی اعتبارات سازمان بهزیستی گفت: در زمینه اشتغال، ایجاد مشاغل خانگی و خرد با جدیت پیگیری می‌شود؛ ضمن اینکه فاز پایلوت تعاونی‌های فراگیر معلولان در هر استان با موفقیت در استان‌های یزد، تهران، کرمان و خراسان به انجام رسیده است.

وی از تجدیدنظر فعالیت‌های تخصصی سازمان بهزیستی و تجمیع برخی از این فعالیت‌ها خبر داد و گفت: اشتغال، مسکن و بیمه اجتماعی سه رکن توانمندسازی معلولان هستند، و این سه رکن اساس فعالیت‌های سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهند.

هاشمی در ادامه با اشاره به توسعه و تثبیت اورژانس اجتماعی در کشور نیز اظهار کرد: در ۲۹ استان کشور قرارداد استخدام نیروهای اورژانس اجتماعی انجام شده و تنها ۲ استان دیگر باقی مانده است؛ ضمن اینکه زیر ساخت‌ها برای توسعه کمی اورژانس اجتماعی نیز فراهم شده است.

وی در ادامه با اشاره به ارائه لایحه تثبیت اورژانس اجتماعی از طریق وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی به هیات دولت گفت: در آبان ماه زیر ساخت‌های اورژانس اجتماعی از نظر سخت افزاری و نیروی انسانی یکپارچه سازی می‌شود.

هاشمی در ادامه با اشاره به ایجاد ۶۷ هزار شغل در سال گذشته در سازمان بهزیستی از ابلاغ آیین‌نامه‌ای به مراکز غیردولتی تحت پوشش این سازمان خبر داد که به موجب آن یک سوم پرسنل این مراکز باید از مددجویان سازمان بهزیستی باشند تا بدین ترتیب مشاغلی با ثبات برای مددجویان بهزیستی ایجاد شود.

وی افزود: بیش از ۳۰ هزار واحد غیردولتی در سازمان بهزیستی فعالیت دارند و بدین ترتیب ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی ایجاد شده است.

رییس سازمان بهزیستی در ادامه با تشریح فعالیت‌های انجام شده در سازمان بهزیستی در طول دولت نهم گفت: مجموع اعتبارات سازمان بهزیستی در ابتدای دولت نهم ۲۵۱ میلیارد تومان بوده که در سال جاری به بیش از یک هزار میلیارد و ۱۸۶ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: اشتغال ایجاد شده برای مددجویان سازمان بهزیستی در ابتدای دولت نهم ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل بوده که به ۶۷ هزار شغل افزایش یافته است.

به گفته وی، دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی در ابتدای دولت نهم شش هزار و ۱۷۰ نفر بودند که به بیش از ۳۲ هزار و ۷۷۱ نفر در سال جاری افزایش یافته است.

بنابر اظهارات رییس سازمان بهزیستی، تعداد معلولان تحت پوشش این سازمان از ۴۷۶ هزار نفر در ابتدای دولت نهم به ۹۹۵ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته، ضمن اینکه تعداد کل مددجویان در ابتدای دولت نهم یک میلیون و ۱۲۲ هزار نفر بوده است که به دو میلیون و ۱۱۷ هزار نفر ارتقا یافته است.

هاشمی اضافه کرد: در ابتدای دولت نهم تنها ۲ هزار واحد مسکونی به مددجویان سازمان بهزیستی واگذار شده بود که این رقم به ۳۲ هزار واحد مسکونی واگذار شده و ۱۳۰ هزار و احد مسکونی در حال ساخت افزایش یافته است. ضمن اینکه تعداد کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش سازمان در ابتدای دولت نهم سه هزار و ۸۹۱ کودک بوده که به ۲۴ هزار و ۱۶۶ کودک رسیده است.

وی افزود: در ابتدای دولت نهم ۲۵۹ هزار نفر تحت پوشش انواع بیمه‌ها بودند که این رقم در حال حاضر ۷۳۲ هزار نفر است.
رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین از تدوین افق ۱۴۰۴ در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: با این افق سبک زندگی خانواده‌ها، جوانان و کودکان ایرانی - اسلامی و منطبق با افق ۱۴۰۴ خواهد بود.

هاشمی در ادامه با اشاره به برگزاری طرح آفتاب گفت: پیش از اجرای این طرح منابع مالی آن تدارک دیده شده بود و هدف آن افزایش ارتباط چهره به چهره مددجویان و مسئولان سازمان بهزیستی بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: باید بگویم چرخه طرح آفتاب چرخه صرفا مددکاری بوده است و سازمان بهزیستی زمانی پایدار است که تمام چرخه‌هایش مددکاری است.


هاشمی گفت: عمده مشکلات مددجویان در طرح آفتاب، مسکن و اشتغال بوده است و در هر دوره برگزاری طرح آفتاب در هر استان ۳۰۰ خانواده به معنای واقعی توانمند شده‌اند. همچنین هشت استان برای برگزاری طرح آفتاب در آینده نزدیک اعلام آمادگی کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز