خبرگزاری کار ایران

توصیه‌های بهداشتی هنگام سفر؛

آب‌ چشمه‌ و دریاچه‌ها را ننوشید

در صورت استفاده از غذا در رستوران‌های بین راه، غذا را به صورت کاملاً داغ یا کاملاً سرد مصرف کنیم/ همراه داشتن دستمال کاغذی مرطوب با مواد ضد عفونی کننده برای تمیزکردن قاشق و چنگال توصیه می‌شود.

ایلنا: در صورت استفاده از غذا در رستوران‌های بین راه، غذا را به صورت کاملاً داغ یا کاملاً سرد مصرف کرده و از مصرف سالاد اولویه به عنوان غذای مسافرتی اکیداً خودداری کنید.

به گزارش ایلنا، ناهید برخورداری کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد اظهارداشت: حد امکان غذا را شخصاً آماده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید.

وی ادامه داد: هنگام سفر، بهترین غذایی که می‌توان همراه داشت، غذاهای خشک و یا انواع کنسرو است. همچنین در مسافرت بهتر است قاشق، چنگال، کارد و لیوان شخصی خود را همراه داشته باشیم. ضمناً همراه داشتن دستمال کاغذی مرطوب با مواد ضد عفونی کننده برای تمیزکردن قاشق و چنگال توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غذاهای کاملاً داغ و تازه، میوه‌های تازه پوست کنده، انواع کنسرو‌ها، بستنی‌های پاستوریزه، غذاهای خشک و نان تازه جزو غذاهای سالم تلقی می‌شوند، تصریح کرد: در مقابل غذاهایی که دستفروشان عرضه می‌کنند و میوه‌هایی که مدتی از پوست کندن آن گذشته است و بستنی‌های سنتی درشمار غذاهای پرخطر محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: در صورت استفاده از غذا در رستوران‌های بین راه، غذا را به صورت کاملاً داغ یا کاملاً سرد مصرف کنیم. از مصرف سالاد اولویه به عنوان غذای مسافرتی اکیداً خودداری کنیم. در صورتی که در سفر غذاهای گوشتی همراه دارید، باید قبل از مصرف آن را کاملا حرارت دهید.

وی عنوان داشت: از مصرف سالاد به ویژه سالادی که در آن‌ها کاهو استفاده شده است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری کنیم.

برخورداری توصیه کرد: شیر و فراورده‌های آن را حتما به صورت پاستوریزه مصرف کنیم.

این کار‌شناس تغذیه یادآورشد: بهترین میوه‌هایی که برای مسافرت می‌توان همراه داشت میوه‌هایی از جمله موز، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آن‌ها کنده شود.

وی متذکرشد: در صورت بروز هر گونه علایم تهوع، استفراغ و اسهال به اولین مرکز درمانی مراجعه کنیم، ضمنا همراه داشتن ORS توصیه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که برنج بعد از پختن سریعا باید مصرف شود ادامه داد: گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه کنید.

کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد همچنین توصیه کرد: آب را فقط از منابع مطمئن تهیه و یا از آب‌های بطری شده استفاده کنیم. از مصرف آب‌های سطحی و چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنیم و جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه و یا استفاده از قرص‌های هالوژن طبق دستورالعمل سازنده هنگام مشکوک بودن به سلامت آب توصیه می‌شود.

این کار‌شناس تغذیه تصریح کرد: یخ را از مراکز مطمئن تهیه و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری کنیم. برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت نماییم مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی از جمله شست و شوی مکرر دست‌ها با آب گرم و صابون و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، به حفظ سلامت کمک می‌کند.

او ادامه داد: هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آنکه بر روی بر چسب بسته بندی غذا نوشته شده است دقت کنیم. از نگهداری و مصرف مواد غذایی اضافه آمده خودداری کنیم.

این کار‌شناس تغذیه یادآورشد: هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهیم همراه ببریم و تا لحظهٔ قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز