خبرگزاری کار ایران

۸۰ درصد رشد مغز کودکان تنها در سال اول صورت می‌گیرد

کد خبر : ۴۰۰۹۱

مغز یا جمجمه از تعداد استخوان‌هایی تشکیل شده که کنار هم قرار دارند و با رشد بچه باز می‌شوند، اما اگر زود جوش بخورند، اجازه نمی‌دهند مغز رشد کند.

ایلنا: یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: بیشتر خانواده‌ها به قد و وزن کودک توجه می‌کنند، اما به اندازه دور سر زیاد توجهی ندارند، در حالی که ۸۰ درصد رشد مغز بچه در سال اول است و اگر مشکلی در این زمینه ایجاد شود جبران پذیر نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیر سالاری افزود: با توجه به تبلیغاتی که از طرف وزارت بهداشت شده، همه می‌دانند که در مراکز بهداشتی و درمانی واکسیناسیون انجام می‌شود، اما در کنار واکسیناسیون باید به منحنی رشد کودک نیز توجه کرد.

وی افزود: اگر والدین متوجه شدند سرعت رشد دور سر کودک آن‌ها کم است، باید به متخصص اطفال مراجعه کنند زیرا این مساله همیشه نگران کننده نیست، اما ممکن است این امر ریشه ژنتیکی داشته باشد.

وی اضافه کرد: مغز یا جمجمه از تعداد استخوان‌هایی تشکیل شده که کنار هم قرار دارند و با رشد بچه باز می‌شوند، اما اگر زود جوش بخورند، اجازه نمی‌دهند مغز رشد کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم تصریح کرد: فونتانل یا ملاج جایی است که اجازه می‌دهد مغز رشد کند و اگر زود‌تر از حد معمول بسته شود به مغز بچه فشار می‌آید و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. گاهی به علت رشد کم مغز، رشد جمجمه هم کم می‌شود، البته در همه این موارد نیاز به جراحی وجود ندارد، اما اگر بعضی از درزهای جمجمه دیر یا زود جوش بخور​د، شکل سر حالت غیرطبیعی پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دور سر کودک بزرگ باشد ممکن است به علت تجمع زیاد مایع داخل سر باشد که به آن هیدروسفالی می‌گویند که این عارضه با جراحی یا با درمان دارویی بهبود می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز