خبرگزاری کار ایران

طی هفته گذشته؛

۲۴۷ مسموم گاز مونواکسید کربن نجات یافتند

کد خبر : ۴۰۰۹۸

تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی ۳۰ نفر از مسمومین را در محل درمان کردند همچنین پس از ارایه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، ۲۱۷ نفر را جهت دریافت مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

ایلنا: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: در هفته گذشته ۲۴۷ نفر که دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شده بودند، توسط نیروهای اورژانس ۱۱۵ نجات یافتند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، غلامرضا معصومی افزود: با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ها و وسایل گرمایشی و آبگرمکن‌های غیراستاندارد، در هفته گذشته در۸۴ مورد گازگرفتگی با اورژانس ۱۱۵ تماس و به دنبال آن ۱۰۲ تیم امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی افزود: تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی ۳۰ نفر از مسمومین را در محل درمان کردند همچنین پس از ارایه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، ۲۱۷ نفر را جهت دریافت مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشورگفت: مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آن‌ها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، بد کار کردن اجاق خوراک پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته، از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

معصومی در ادامه گفت: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

وی از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در ادامه گفت: اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرده تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرد. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرده و سریعا با اورژانس۱۱۵ تماس بگیرید.

معصومی گفت: بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینیمان گرفته تا دچار گازگرفتگی نشوید، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرده و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی‌ای به فرد گاز گرفته نداده چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد که در این مواقع به زنان باردار، کودکان و سالمندان زود‌تر از بقیه آسیب دیده‌ها کمک کنید.

براساس این گزارش، مرکز هدایت عملیات بحران اورژانس کشور نیز اعلام کرد: حوادث وی‍ژه پر تلفات در هفته گذشته بیش از ۶۵۹ مصدوم برجای گذاشت.

این گزارش می‌افزاید: در۱۸۷ حادثه ویژه رخ داده طی هفته گذشته که منجر به اعزام ۲۸۸ آمبولانس و بیش از ۶۰۰ تکنسین اورژانس پیش بیمارستانی به محل حوادث شد. نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ پس از ارائه خدمات پزشکی به مصدومان، ۶۵۹ نفر را جهت دریافت مراقبت‌های تخصصی بیشتر به مراکز درمانی منتقل کردند.

براساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در صورت تماس با شماره ۱۱۵، برای کمک به مصدوم یا بیمار شرح حال اولیه را به کار‌شناس مربوطه ارائه کنید.

برای کاهش زمان حضور کار‌شناسان اورژانس ۱۱۵ بر بالین بیمار، در اعلام نشانی محل حادثه یا منزل از علایم واضح و نشانه‌های مشخص در مسیر استفاده کنید (مانند مسجد، چهارراه، تابلو بزرگ مغازه‌ها یا ادارات)، از ازدحام در محل حادثه خودداری کنید. از رانندگی در خطوط ویژه نیروهای امدادی خودداری کنید و مسیر خودروی امدادی را باز نگه دارید.

با تهیه کیف کمک‌های اولیه در وسیله نقلیه و منزل خود برای مقابله با حوادث احتمالی آماده باشید، هنگام رخداد هر حادثه‌ای در صورت وجود مصدوم از اورژانس ۱۱۵ کمک بخواهید و با بدیهی است که با فرا گرفتن آموزشهای کمک‌های اولیه می‌توانید نقش یک امدادگر را برای خانواده خودتان بازی کنید.

براساس این گزارش، مرکزهدایت عملیات بحران اورژانس کشور اعلام کرد: مهم‌ترین حادثه ویژه ترافیکی در هفته گذشته، واژگونی اتوبوس چمن بید به جنگل گلستان بود که بلافاصله ۸ دستگاه آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی به محل اعزام، که اولین آمبولانس پس از ۱۰دقیقه به محل حادثه رسیده که متاسفانه یک نفر قبل از رسیدن آمبولانس فوت و ۳۴ نفر مصدوم حادثه پس از اقدامات اولیه و تخصصی فوریتهای پزشکی به بیمارستان امام علی (ع) بجنورد و درمانگاه آشخانه انتقال پیداکردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز