خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

گروه‌های پرخطر واکسن آنفولانزا بزنند

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۵۵

رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی، رعایت فاصله حداقل ۵ / ۱ متری در تماس با فرد مبتلا، اجتناب از بوسیدن و دست دادن فرد مبتلا، استفاده از ماسک و دستمال کاغذی، شستشوی مرتب دست‌ها از مهم‌ترین راهکاری پیشگیری از این بیماری به شمار می‌رود.

ایلنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ‌گروههای پر خطر و دارای بیماریهای نقش ایمنی واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

به گزارش ایلنا، رضا سعیدی با اشاره به اینکه بیماری آنفوانزا بیماری ویروسی دستگاه فوقانی تنفسی است اظهار داشت: ‌کودکان شش ماه تا شش سال، افراد کمتر از ۱۸ سال که داروهای سالیسلات و آسپرین مصرف می‌کنند، افراد دارای بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی از جمله پیوند کلیه و کبد، بیماران مبتلا به بیماری HIV، خانم‌های باردار پس از هفته چهاردهم بارداری، افراد مسن بالای ۵۰ سال، کارگران شاغل در مکانهای پرخطر از جمله مرغداری‌ها و پرسنل شاغل در مراکز درمانی و بهداشتی از جمله گروههای در معرض خطر هستند که باید واکسن انفولانزا را تزریق کنند.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا موجود در بازار کشور به صورت تزریقی غیر فعال است که در ابتدای فصل سرما می‌توان از آن استفاده کرد خاطر نشان کرد: ‌از ابتدای فصل سرما بیش از ۱۸ هزار دوز واکسن آنفولانزا در مراکز بهداشتی درمانی زیر پوشش دانشگاه برای گروههای آسیب پذیر توزیع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ‌ همچنین این واکسن از طریق بخش خصوصی از جمله داروخانه‌ها نیز توزیع می‌شود.

رضا سعیدی با بیان اینکه بیماری آنفولانزا در محیطهای دربسته، اماکن عمومی، ‌اتوبوس و مدرسه از طریق ترشحات حلق و بینی، سرفه و عطسه به افراد سالم انتقال می‌یابند تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راهکار پیشگیری از آنفولانزا به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ‌تب ناگهانی، سردرد، ضعف، درد عضلانی، آبریزش بینی، سرفه و گلودرد از علائم این بیماری به شمار می‌رود: ‌رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی، رعایت فاصله حداقل ۵ / ۱ متری در تماس با فرد مبتلا، اجتناب از بوسیدن و دست دادن فرد مبتلا، استفاده از ماسک و دستمال کاغذی، شستشوی مرتب دست‌ها از مهم‌ترین راهکاری پیشگیری از این بیماری به شمار می‌رود.

رضا سعیدی با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا در سه نوع A، B، و C بروز می‌کند اظهار داشت: ‌این بیماری در نوع C در انسان بیماری ایجاد نمی‌کند، در نوع B در صورت ابتلا انسان و یا پرندگان و برخی از حیوانات توان اپیدمی ندارد اما در نوع A در انسان و حیوان توانایی ایجاد اپیدمی (همه گیری) و پاندمی (همه گیری جهانی) را دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز