خبرگزاری کار ایران

کودکان دبستانی در ابتلا به انگل شپش، آسیب ‌پذیر‌ترین گروه سنی هستند

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۷۴

آلودگی به شپش در سر انسان، از آلودگی‌های جدی، شایع و یکی از مشکلات بهداشتی جوامع انسانی است و اضافه کرد: این انگل در دختر بچه‌ها بیشتر مشاهده شده است.

ایلنا:شپش که یک انگل خارجی است دارای سه نوع شپش سر، بدن و عانه انسان است که آن را پدیکولوزیس می‌نامند و چون کودکان دبستانی آسیب ‌پذیر‌ترین گروه سنی در برابر این بیماری هستند و از شدت آلودگی بالایی برخوردارند.

به گزارش ایلنا، کار‌شناس مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت ـ درمان البرز ضمن بیان این مطلب گفت: آگاهی والدین و آموزگاران از علائم و نشانه‌ها، بهبود رفتارهای بهداشت فردی، تشخیص سریع و درمان به موقع مبتلایان به ویژه در مدرسه‌، گام‌های مثبتی برای کنترل این بیماری محسوب می‌شود.

حسین نوین در ادامه گفت: آلودگی به شپش در سر انسان، از آلودگی‌های جدی، شایع و یکی از مشکلات بهداشتی جوامع انسانی است و اضافه کرد: این انگل در دختر بچه‌ها بیشتر مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی به شپش سر، در مراکز تجمعی مانند مدرسه‌ها، پادگان‌ها و خوابگاه‌ها شایع است، اظهار داشت: شپش از خون انسان تغذیه می‌کند و بزاق آن از لخته شدن خون جلوگیری کرده، باعث خارش و التهاب پوستی می‌شود و این بیماری در بسیاری موارد بدون علامت است.

این کار‌شناس با تأکید بر اینکه این انگل قادر به پریدن نیست بلکه حرکت لغزشی دارد و رنگ آن از طیف خاکستری تا قرمز متغیر است، گفت: چون شپش قادر به تنفس در آب نیست، بنابر این در استخر‌ها منتقل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: شپش ماده، طی عمر یک ماهه خود، روزانه چهار تا شش تخم ـ بیضی شکل، سفید رنگ و به اندازه ته سنجاق است و به مو و درز لباس فرد می‌چسبد و پس از هفت روز، نوزاد‌ها از تخم که رشک نام دارد خارج می‌شوند.

نوین با بیان اینکه انگل شپش سر، در لابه لای موهای سر به ویژه در نواحی پشت گوش و پس سر، زندگی و تخم‌گذاری می‌کند و پوست سر را مورد گزش قرار می‌دهد، تأکید کرد که این انگل با چشم غیر مسلح قابل دیدن است و اضافه کرد: دو نوع دیگر شپش، در نواحی مودار بدن و لباس‌ها دیده می‌شود.

این کار‌شناس ضمن بیان اینکه ممکن است شپش سر با شوره سر اشتباه گرفته شود گفت: شوره سر به راحتی از سر و مو جدا می‌شود در حالیکه شپش به ساقه موی سر می‌چسبد و به سختی جدا می‌شود استفاده از وسایل شخصی دیگران و یا تماس مستقیم، راه‌های انتقال این انگل است.

وی در توضیح نحوه درمان این بیماری با تأکید بر اینکه در صورت مشاهده انگل در بدن فرد، باید برای درمان او به پزشک، مرکز بهداشتی ـ درمانی یا خانه بهداشت مراجعه کرد، گفت: شانه کردن روزانه موی سر ـ ترجیحاً با شانه دندانه ریز، تمیز کردن مرتب برس، شانه، لباس‌ها، روسری و کلاه و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران، راه‌های پیشگیری از ابتلا به این انگل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز