خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت بهداشت اعلام کرد:

ارتباط مالی پزشک و بیمار در برنامه پزشک خانواده قطع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۲۹۱۵

مازندران یکی از استانهای پیشگام در اجرای این برنامه ملی است و از آن حمایت می‌کنیم/ ۸۰ درصد امکانات بهداشتی درمانی ایران در بخش دولتی متمرکز شده است.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامه پزشک خانواده ارتباط مالی جدی بین پزشک و بیمار به وجود نخواهد آمد.

به گزارش ایلنا، دکتر محمدحسن طریقت منفرد در نشستی که به منظور بررسی آخرین وضعیت برنامه ملی پزشک خانواده شهری در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، با تأکید بر اینکه بیمار محوری و بیمار سالاری در این طرح به وجود می‌آید، افزود: با پیشرفت علم و تکنولوژی هزینه‌های درمان و بهداشت نیز افزایش یافته است لذا استفاده بهینه از منابع بخش درمان از دغدغه‌های کشور‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد امکانات بهداشتی درمانی ایران در بخش دولتی متمرکز شده، اظهار داشت: حداکثر بهره وری از امکانات بخش دولتی بار سنگین پرداخت مستقیم از جیب بیمار را به حداقل می‌رساند.

سرپرست وزارت بهداشت، ساماندهی خدمات و مصرف به دلیل محدودیت منابع بهداشتی و درمانی را یکی از دغدغه‌های فعالان عرصه سلامت در دنیا عنوان و تصریح کرد: معتقدیم با اجرای برنامه پزشک خانواده از مصارف غیر ضروری جلوگیری به عمل می‌آید.

دکتر طریقت منفرد، ادامه داد: مازندران یکی از استانهای پیشگام در اجرای این برنامه ملی است و از آن حمایت می‌کنیم.

بررسی آخرین وضعیت برنامه ملی پزشک خانواده شهری در مازندران

براساس این گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در این نشست برنامه پزشک خانواده را یکی از برنامه‌های اساسی حوزه سلامت عنوان و تصریح کرد: قطع ارتباط مالی پزشک با بیمار، ایجاد بازار کار پزشکان، افزایش رضایتمندی مردم، ارایه خدمات به بیماران با رعایت تعرفه دولتی مصوب و کم شدن ارجاع به مراکز خارج از استان از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این برنامه است.

دکتر محمد مهدی ناصحی، با اشاره به اینکه جمعیت شناور این استان ۴برابر جمعیت واقعی است، افزود: این جمعیت شناور فشار بهداشتی درمانی بر استان وارد می‌آورد.

وی به بیان عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرداخت و تصریح کرد: این دانشگاه با ۹ دانشکده- ۶ مرکز آموزشی درمانی، ۱۷ شبکه بهداشت و درمان، ۲۴۴ مرکز بهداشتی درمانی و ۱۱۰۹ خانه بهداشت در حال خدمت رسانی به مردم استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به وجود ۳۷۴ عضو هیئت علمی در مجموعه این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۵ هزار و ۵۴۷ دانشجو در ۸۳ رشته دانشگاهی به تحصیل اشتغال دارند.

دکتر ناصحی، با بیان اینکه شاخصهای بهداشتی در استان از میانگین مطلوبی برخوردار است، گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون مرگ مادر باردار درمازندران گزارش نشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مطالعات انجام شده در خصوص میزان سموم باقی مانده در محصولات خیار- کدو خورشتی- برنج و توت فرنگی اشاره و تصریح کرد: مصرف سم در مازندران ۴برابر میانگین مصرف کشوری است لذا ارایه راهکارهای اجرایی برای برون رفت از این معضل الزامی است.

قائم مقام وزیر بهداشت در مازندران، با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی را به سمت مطالعه در خصوص بیماریهای قلبی عروقی- حوادث- سرطان‌ها سوق دادیم، اظهار داشت: ۱۲ مرکز تحقیقات در استان وجود دارد.

دکتر ناصحی، کسب رتبه‌های اول در اجرای شناسنامه ملی سلامت - طرح تکریم ارباب رجوع- در حوزه پژوهشی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ دو کشور-رتبه دوم در بین معاونتهای توسعه- رشد ۶درصدی تعداد مقالات- راه اندازی آزمایشگاه جامع شمال کشور- تکمیل خانه‌های بهداشت و دریافت موافقتهای مربوطه برای راه اندازی رشته‌های جدید را از دیگر دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی چند سال اخیر عنوان کرد.

برای اجرای مطلوب برنامه پزشک خانواده مازندران به ۶ بلوک درمانی تقسیم شد

براساس این گزارش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درحاشیه بازدید سرپرست وزارت بهداشت از مراکز مجری برنامه پزشک خانواده در شهرستان قائمشهرگفت: به منظور ارایه خدمات مطلوب درسطوح دو و سه برنامه پزشک خانواده، استان به ۶ بلوک درمانی تقسیم شد.

دکتر فرهاد غلامی با بیان اینکه در هربلوک مسیر ارجاع بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصص تعریف شده، افزود: بیمار بر اساس فرم ارجاع و با در دست داشتن دفترچه درمانی به این بیمارستان‌ها ارجاع و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: چنانچه بیمار از طریق سیستم پزشک خانواده به بیمارستان‌ها ارجاع داده شود و زیر ۶ ساعت تحت نظر قرار بگیرد ۱۰ درصد هزینه‌های درمانی توسط بیمار و ۹۰ درصد توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطر نشان ساخت: اگر بیمار بیش از ۶ ساعت بستری و تحت نظر باشد، تنها ۵درصد هزینه‌های درمانی بیمارستان‌ها از بیمار دریافت و مابقی توسط بیمه پرداخت می‌شود.

اجرای برنامه پزشک خانواده منجر به رضایت مردم در بخش سلامت و بهداشت می‌شود

برپایه این گزارش، نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار با سرپرست وزارت بهداشت و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های مرتبط با اجرای این برنامه بزرگ، رضایت مردم در بخش سلامت و بهداشت به دست خواهد آمد.

آیت الله نورالله طبرسی با بیان اینکه با اجرای کامل این برنامه علاوه بر تامین سلامت مردم، تعداد فراوانی از مجموعه‌ها و کادرهای پزشکی، همچون پرستاران، ماما‌ها و پزشکان مشغول ارائه خدمات درمانی به مردم خواهند شد، افزود: بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری این افراد رفع می‌شود.

وی خواستار اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در تمامی شهرهای استان شد و تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع باید در تمامی شهر‌ها و مناطق اجرا و همگانی شود تا بسیاری از مشکلات و معضلات حوزه بهداشت و درمان رفع و خدمات مطلوب تری به مردم ارائه شود.

امام جمعه ساری در خطا به مدیران بر لزوم ارائه خدمت بیشتر به مردم تأکید کرد و اظهار داشت: مدیران قدر دوران خدمت به مردم را بدانند و هیچگاه به عرصه مدیریت با نگاه سکوی پرش و بهره‌مندی مادی نگاه نکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز