خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

نقص عضو فرزندان ازدواج فامیلی چهار برابر ازدواج غیرفامیلی است

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۴۸

اجباری و همگانی شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج می‌تواند مانع از اختلالات ژنتیکی در نسل آینده کشور شود/ ضرورت دارد با نگاهی جامع نگر این نوع از خدمت مشاوره‌ای به صورت الزامی به ویژه در ازدواج‌های فامیلی لحاظ شود.

ایلنا: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در ازدواج‌های فامیلی نقایص ژنتیکی در فرزندان، چهار برابر ازدواج‌های غیرفامیلی است.

به گزارش ایلنا، شهلا میرگلو بیات درباره الزامی شدن مشاوره ژنتیک زوجهای جوان پیش از ازدواج، گفت: اجباری و همگانی شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج می‌تواند مانع از اختلالات ژنتیکی در نسل آینده کشور شود.

وی با بیان اینکه اکنون مشاوره ژنتیک در کشور به صورت محدود انجام می‌شود، افزود: اما ضرورت دارد با نگاهی جامع نگر این نوع از خدمت مشاوره‌ای به صورت الزامی به ویژه در ازدواج‌های فامیلی لحاظ شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکنون بحث مشاوره ژنتیک در کشور محدود به خواست متقاضیان برای بهره‌مندی از این نوع مشاوره است که جا دارد در قالب قانونی جامع و کار‌شناسی شده مصوب و به بحثی اجباری و همگانی تبدیل شود.

وی یادآور شد: البته در تصویب قوانین مرتبط با اجباری شدن مشاوره ژنتیک باید جوانب مختلف آن نظیر تامین اعتبارات مورد کار کار‌شناسی قرار گیرد زیرا اگر در این زمینه دید جامع نگری وجود نداشته باشد قانون، فاقد ضمانت اجرایی لازم خواهد بود.

وی با تاکید بر هزینه‌های زیاد مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک در کشور، افزود: این دیدگاه که نباید بار چنین هزینه‌هایی بر دوش خانواده‌ها و زوجهای جوان باشد استدلال درستی است، اما نباید بار چنین مواردی با دیدگاه یک جانبه نگرانه بر گرده دولت تحمیل شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در تشریح بیماری‌هایی که ممکن است در اثر بی‌توجهی به مشاوره ژنتیک در نسل آینده کشور رخ دهد گفت: بیمار یهای دیستروفی عضلانی، بیماری هانتینگتون، تالاسمی، سندرم داون از جمله بیماری‌هایی است که در نتیجه بی‌توجهی به مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک در این زمینه امکان بروز و ظهور دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز