خبرگزاری کار ایران

مجری طرح ممیزی سرطان‌شناسی ریاست جمهوری خبرداد:

ابتلای ۹۰ هزار نفر به بیماری سرطان در امسال

asdasd

آمار مبتلایان به سرطان در کشور که به نظر می‌رسد ۱۰ تا ۱۵ درصد هم کمتر از واقعیت باشد ابتلا ۹۰ هزار مبتلای جدید به بیماری سرطان را در امسال نشان می‌دهد.

ایلنا: دبیر علمی هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: اگر برنامه جامع کنترل سرطان را از همین امروز اجراکنیم آمار سرطان در کشور تا سی سال آینده دو برابر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیام آزاده درحاشیه برگزاری هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران درمرکز همایش‌های بین المللی رازی گفت: تصادفات، بیماریهای قلب و عروق و سرطان سه علت اصلی مرگ و میر در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: روزبه روزشیوع و بروز سرطان در کشور بیشتر می‌شود، به طوری که شاهد کاهش سن این بیماری در بین مبتلایان آن هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی عدم فرهنگ سازی برای گذار از سنت مدرنیته را از عوامل افزایش بروز سرطان درکشور عنوان کردوافزود: بد مدرن شدن، نوع سبک زندگی، سیگار کشیدن، وجود آلودگی و کودهای شیمیایی از عوامل بروز سرطان در کشور است.

آزاده ۵۰ درصد از سرطان‌ها را ناشی از سبک زندگی ناصحیح عنوان کرد و افزود: با اعمال تغییراتی در فرهنگ جامعه می‌توان از ابتلای بیشتر افراد به بیماری سرطان جلوگیری کرد.

وی میزان شیوع سرطان پستان در بین خانم‌ها را ۸ تا ۱۳ درصد عنوان کرد وافزود: حداقل نیمی از جمعیت ایران خانم‌ها هستند و اگر در زمینه سرطان پستان، غربالگری و آگاه سازی نکنیم و برنامه ریزی صحیحی نداشته باشیم سلامتی نیمی از جامعه را از دست می‌دهیم.

آزاده در پاسخ به این سوال که اگر برنامه جامع کنترل سرطان را از همین امروز اجرایی نکنیم شیوع این بیماری چگونه خواهد شد، افزود: بهتر است که من در این زمینه سکوت کنم اما به نظر می‌رسد اگر برنامه جامع کنترل سرطان را هم اجرا کنیم طی ۱۰تا ۱۵ سال آینده میزان ابتلا به سرطان درکشور دو تا سه برابر شود.

وی تصریح کرد: زمانی که صحبت از سونامی سرطان به میان آوردم برای برخی خنده دار بود در حالی که این چیزی جز واقعیت نیست.

مسئول کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران در مورد میزان مبتلایان به سرطان در کشور گفت: آمار امسال که به نظر می‌رسد ۱۰ تا ۱۵ درصد هم کمتر از واقعیت باشد ابتلا ۹۰ هزار مبتلای جدید به بیماری سرطان را نشان می‌دهد.

مجری طرح ممیزی سرطان‌شناسی ریاست جمهوری به پایین بودن سرانه سلامت در کشور اشاره کرد و افزود: سرانه سلامت در ایران ۳تا ۵ درصد است درحالی که متوسط سرانه سلامت در کشورهای پیشرفته ۱۷ تا۱۸ درصد است.

آزاده در بخش دیگری از سخنان خود مقوله درد را یک موضوع جدی و مغفول مانده در کشور عنوان کرد و افزود: اینکه گفته می‌شود دردهای سرطانی و حتی درد بعداز هر عمل جراحی طبیعی است یک جمله غیر انسانی بیش نیست زیرا درد اصلا طبیعی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز